Gå til innhold

Røykere kan få nedsatt lønn

Anbefalte innlegg

Gjest jammijammi
Skrevet

Gjeldere det folk som bruker av arbeidstiden til å røyke eller alle røykere?

Synest det er forkastelig hvis det gjelder alle, helt greit hvis det gjelder folk som jobber mindre fordi de skal ha røykepauser. Hvordan man bruker lunchpausen sin må være opp til hver enkelt

Skrevet

Enig med deg!!!!

Jeg røyker selv, men støtter dette forslaget.

Har aldri røykt på jobb, ser ikke hensikten, og er ikke fan av folk som skal stinke ut spiserommet.

Skrevet

Jeg støtter forslaget!

Det er da ikke riktig at folk som benytter et lovlig produkt skal få lavere lønn pga dette? Det neste blir vel at de som spiser sjokolade daglig også må ned i lønn.

Enten får de forby tobakk eller la røykerne være i fred.

Jeg røyker ikke selv men liker ikke hets mot hverken homser eller røykere.

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Det er da ikke riktig at folk som benytter et lovlig produkt skal få lavere lønn pga dette? Det neste blir vel at de som spiser sjokolade daglig også må ned i lønn.

Poenget er vel at de bruker av arbeidstida til å nyte dette "produktet" du prater om...

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja - for røyking er jo også en legning?:)

Skrevet

Tja - opplever jo noen kolleger som nærmest BOR på røykerommet - - men så har de alle de som DOL'er da - hehe, men vi kan jo jobbe samtidig - noen av oss....

Gjest M.Angelica
Skrevet

"Det er da ikke riktig at folk som benytter et lovlig produkt skal få lavere lønn pga dette?"

Tingen er vel at mange røykere tar seg pauser HELE tiden! I alle jobbene jeg har hatt til nå er det alltid folk som skal ta seg "fem minutter" for å røyke. Disse "fem minuttene" blir ofte 10 og 15 min. Og det er ikke 1 "fem minutter" pr dag det er snakk om!

Har ikke noe i mot verken de som spiser sjokolade, røyker eller homser jeg heller. Det er disse pausene som skal tas hele tiden som irriterer meg.

Et alternativ til lavere lønn, er at ikke-røykere får flere fridager.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Gjeldere det folk som bruker av arbeidstiden til å røyke eller alle røykere?

Synest det er forkastelig hvis det gjelder alle, helt greit hvis det gjelder folk som jobber mindre fordi de skal ha røykepauser. Hvordan man bruker lunchpausen sin må være opp til hver enkelt

Enig med deg! Du skrev det mye bedre enn meg =)

Skrevet

Jeg røyker selv, men støtter dette forslaget.

Har aldri røykt på jobb, ser ikke hensikten, og er ikke fan av folk som skal stinke ut spiserommet.

"og er ikke fan av folk som skal stinke ut spiserommet"

Det er uansett ikke lov, jfr. røykeloven. Og så lenge folk begrenser røykepausen til en 5-minutter før og etter lunch, så er det ikke mer enn man bør ta i pause enten man røyker eller ikke.

Forøvrig er det ikke sjangs i havet for at dette er lovlig i norge. Det de _kan_ gjøre, er å øke lønna til de som ikke røyker, men de kan ikke senke lønna til røykere med mindre det kan påvises at de bruker mer tid på røykepauser enn alle burde bruke på vanlige pauser.

"................................."

Skrevet

"Det er da ikke riktig at folk som benytter et lovlig produkt skal få lavere lønn pga dette?"

Tingen er vel at mange røykere tar seg pauser HELE tiden! I alle jobbene jeg har hatt til nå er det alltid folk som skal ta seg "fem minutter" for å røyke. Disse "fem minuttene" blir ofte 10 og 15 min. Og det er ikke 1 "fem minutter" pr dag det er snakk om!

Har ikke noe i mot verken de som spiser sjokolade, røyker eller homser jeg heller. Det er disse pausene som skal tas hele tiden som irriterer meg.

"Et alternativ til lavere lønn, er at ikke-røykere får flere fridager."

Det har da vært foreslått tidligere, har det ikke?

Forøvrig er det helt totalt bak mål å skulle straffe alle røykere fordi enkelte arbeidsplasser har for slappe rutiner til å sørge for at folk ikke bruker mye tid på røykepauser.

Så godt som alle steder jeg har jobbet har det aldri vært noe problem med slikt. Når jeg røyket selv, så tok jeg en kort pause før lunch, og en etter lunch, og det samme gjorde de andre. Og enten man røyker eller ikke, så BØR man ta såpass med pauser fra arbeidet hvis dette er relativt intensivt. Det er bra både for kropp og sjel og for produktiviteten.

".................................."

Skrevet

Tja - opplever jo noen kolleger som nærmest BOR på røykerommet - - men så har de alle de som DOL'er da - hehe, men vi kan jo jobbe samtidig - noen av oss....

Hva slags arbeidssted er det som gjør slikt mulig? Og hva slags pliktfølelse har folk som har samvittighet til å få betalt for arbeidstid de kaster bort? Steike, jeg må være fryktelig gammeldags...:-)

"..................................."

Gjest M.Angelica
Skrevet

"Et alternativ til lavere lønn, er at ikke-røykere får flere fridager."

Det har da vært foreslått tidligere, har det ikke?

Forøvrig er det helt totalt bak mål å skulle straffe alle røykere fordi enkelte arbeidsplasser har for slappe rutiner til å sørge for at folk ikke bruker mye tid på røykepauser.

Så godt som alle steder jeg har jobbet har det aldri vært noe problem med slikt. Når jeg røyket selv, så tok jeg en kort pause før lunch, og en etter lunch, og det samme gjorde de andre. Og enten man røyker eller ikke, så BØR man ta såpass med pauser fra arbeidet hvis dette er relativt intensivt. Det er bra både for kropp og sjel og for produktiviteten.

Har det? Synd det ikke ble gjennomført :)

Å ja, jeg er helt enig at det er tåpelig at ALLE røykere skal straffes, uansett. Det er tross alt ikke alle som tar disse røyke-pausene. =)

Skrevet

Har det? Synd det ikke ble gjennomført :)

Å ja, jeg er helt enig at det er tåpelig at ALLE røykere skal straffes, uansett. Det er tross alt ikke alle som tar disse røyke-pausene. =)

Det er ikke det. Selv tok jeg to fem-minuttere i tillegg til lunch, og det er veldig lite når man sitter foran en skjerm i 8 timer.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Det er ikke det. Selv tok jeg to fem-minuttere i tillegg til lunch, og det er veldig lite når man sitter foran en skjerm i 8 timer.

Flink gutt =D

Skrevet

"Har ikke noe i mot verken de som spiser sjokolade, røyker eller homser jeg heller."

Ja, homser tar jo pauser i tide og utide for å homse ivei...

Gjest M.Angelica
Skrevet

"Har ikke noe i mot verken de som spiser sjokolade, røyker eller homser jeg heller."

Ja, homser tar jo pauser i tide og utide for å homse ivei...

...mens de spiser sjokolade? Og tar seg en røyk etter homsingen? :P

Skrevet

Hvis det virkelig er sånn at røykerne tar seg pauser hele tiden har bedriften et ledelsesproblem. Uansett grunn kan man vel ikke godta at enkelte tar seg pauser i tide og utide. Det blir feil å bare skyte på røykerne, det finnes sikkert mange ikkerøykere også med lav arbeidsmoral.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...