Sør Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Jeg er enig. Men - som jeg prøvde å si - det vanskelige er at resultatet kan bli totalstengte dører. 'Man' må ofte være mer pragmatisk enn prinsipiell, handle ut fra at det å redde disse jentene er det sentrale. Jeg møtte ei dame som jobbet beinhardt mot kjønnslemlestelse. Hun greide såvidt å snakke om hva hun holdt på med, så inni helv... rasende var hun på barbariet. Men, sa hun, dette kan ikke dere i vesten fortelle disse det gjelder, de vil ikke høre på dere. Dette må jeg gjøre, jeg som er 'av dem' (hun var norsk, men med opprinnelse i et afrikansk land, husker ikke hvilket). Mens jeg er i gang... forleden leste jeg en annen historie... en historie om da mennene på det aktuelle stedet (i Sudan) ble vist en video der man bedrev tradisjonell omskjæring av ei småjente. Alle mennene ble på flekken motstandere av omskjæringen, de sa de visste ikke hvor grusomt det var. Men ble det slutt på galskapen? Nei. Kvinnene hadde ikke noe ønske om å holde opp. Til å gråte blod av. Men oppsummert, det jeg tenker: 'Man' må bruke alle midler som trengs for å beskytte barna. Enig med deg, men dette har da intet spesifikt med islam å gjøre? Kvinnelig kjønnslemlestelse er da langt eldre enn islam, og praktiseres av kristne, animister og muslimer i de aktuelle områder. 0 Siter
Sør Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Folks stigende motstand mot den omseggripende påvirkning fra den ekle, islamske kultur lar seg nok ikke stanse av dette åndsfattige rørert ditt, sør. Over hele Europa ser borgerne hva som er i ferd med å skje og tar på ulike måter affære. Politikerne har ansvar for at det utvikler seg parallelle samfunn som etterhvert vil havne i konflikt med hverandre. Spar oss din antisemittisme. 0 Siter
favn Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Enig med deg, men dette har da intet spesifikt med islam å gjøre? Kvinnelig kjønnslemlestelse er da langt eldre enn islam, og praktiseres av kristne, animister og muslimer i de aktuelle områder. Jeg har ikke sagt et ord om islam her? Men tråden som sådan handler vel om muslimer så det kan selvsagt se ut som om jeg snakker om det / dem. Jeg er klar over at omskjæring på Afrikas horn like mye er et fenomen innenfor kristne områder. Og for den saks skyld naturreligiøse. 0 Siter
Grip Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Jeg har ikke sagt et ord om islam her? Men tråden som sådan handler vel om muslimer så det kan selvsagt se ut som om jeg snakker om det / dem. Jeg er klar over at omskjæring på Afrikas horn like mye er et fenomen innenfor kristne områder. Og for den saks skyld naturreligiøse. Sør ser et eller annet poeng i å fremstille det som "Es kommt in den besten Familien vor". ... Som om det er så vanlig at vi nærmest må akseptere det som en kulturell "berikelse". Det spiller liten rolle om det er muslimer eller andre som utfører fanskapet, men kan i det minste manne oss opp til å si i klartekst at slikt finner vi oss slett ikke i....og straffe mishandlerne knallhardt. Over halvparten av norske jenter med pakistansk bakgrunn blir tvangsgiftet og tvangspult med et eller annet fremmed søskenbarn fra den pakistanske landsbygda...i dag, i vårt eget land. Jentene er levende oppholdstillatelser og inngår som redskap i en utstrakt menneskehandel, godt understøttet av den norske godhetsindustrien. Som nevnt; hadde disse jentene vært etnisk norske, hadde helvete vært løs. Men nå lar vi det skure og gå....jeg skjønner det fan ikke. 0 Siter
favn Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Sør ser et eller annet poeng i å fremstille det som "Es kommt in den besten Familien vor". ... Som om det er så vanlig at vi nærmest må akseptere det som en kulturell "berikelse". Det spiller liten rolle om det er muslimer eller andre som utfører fanskapet, men kan i det minste manne oss opp til å si i klartekst at slikt finner vi oss slett ikke i....og straffe mishandlerne knallhardt. Over halvparten av norske jenter med pakistansk bakgrunn blir tvangsgiftet og tvangspult med et eller annet fremmed søskenbarn fra den pakistanske landsbygda...i dag, i vårt eget land. Jentene er levende oppholdstillatelser og inngår som redskap i en utstrakt menneskehandel, godt understøttet av den norske godhetsindustrien. Som nevnt; hadde disse jentene vært etnisk norske, hadde helvete vært løs. Men nå lar vi det skure og gå....jeg skjønner det fan ikke. Ja, det er et veldig godt poeng at saker&ting som skjer mot 'de andre', er betydelig lettere å gi aksept for enn det samme mot ens egne. Det er (minst) to aspekter å få med seg her. Det ene er det rent juridiske, altså hva som evt bryter med loven - og videre hvorvidt lover må lages eller endres. Dette er selvsagt rimelig greit å forholde seg til og til å reagere. Det andre handler om kunnskap og det å forstå. Forleden i Lørdagsmagasinet (tror jeg det var) sto en artikkel om barnebryllup i India, en bizarr skikk der det unge paret som ble viet besto av ei jente på ti måneder og en gutt på tre år. Barnebryllup er forbudt i India, men såfremt det ikke foreligger formelle anmeldelser, ser myndighetene mellom fingrene... Det fantes flere foreldre som ønsket en annen skjebne for sine barn (jentene blir jo sendt til 'svigerfamilien' for å tjene der), men - den som bestemmer, er landsbyens eldste, en mann med all makt. Poenget blir jo ta å få fjernet makten som denne eldste innehar og utøver. Det var forresten han som hadde funnet brudgommer til de ialt 7-8 småjentene som ble gift under denne seansen. Uff, dette baller på seg... land, kontinenter og barns skjebner i familiære skjød kommer liksom flytende fra alle vegne :-) Tilbake til det du sier: Nei, det er ikke til å begripe at man stilltiende aksepterer det man ikke aksepterer for Kari og Ola. 0 Siter
Sør Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Sør ser et eller annet poeng i å fremstille det som "Es kommt in den besten Familien vor". ... Som om det er så vanlig at vi nærmest må akseptere det som en kulturell "berikelse". Det spiller liten rolle om det er muslimer eller andre som utfører fanskapet, men kan i det minste manne oss opp til å si i klartekst at slikt finner vi oss slett ikke i....og straffe mishandlerne knallhardt. Over halvparten av norske jenter med pakistansk bakgrunn blir tvangsgiftet og tvangspult med et eller annet fremmed søskenbarn fra den pakistanske landsbygda...i dag, i vårt eget land. Jentene er levende oppholdstillatelser og inngår som redskap i en utstrakt menneskehandel, godt understøttet av den norske godhetsindustrien. Som nevnt; hadde disse jentene vært etnisk norske, hadde helvete vært løs. Men nå lar vi det skure og gå....jeg skjønner det fan ikke. Dine krokodilletårer for muslimske kvinner, som du trakasserer daglig, er latterlig, og det vet du godt. 0 Siter
en flyger Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Muslimers svinske kvinnesyn er gammelt nytt for folk med åpne øyne. Likevel er det gledelig at Orheim (og andre) nå endelig har oppdaget hva som er i ferd med å skje...og slår ut flapsen. Hadde denne omfattende handelen med kvinner, denne ufattelige undertrykkingen og denne ekle innavlen skjedd med norske kvinner, hadde det blitt et helvetes leven. Nå skygger jenter med muslimsk bakgrunn rundt i samfunnet vårt og møter konsekvensene av kulturrelativismens klamme hender. "Likevel er det gledelig at Orheim (og andre) nå endelig har oppdaget hva som er i ferd med å skje...og slår ut flapsen." Har man nå blitt så desperate at man tyr til flaps i kampen mot kvinneundertrykking? I min verden kan flaps stort sett bare brukes til en ting ;-) Ellers enig i mye her. Men som det sies, disse problemene er ikke bare knyttet til islam, det har minst like mye med kultur å gjøre. Man har en del skremmende eksempler på mislykket integrering fra Danmark. 0 Siter
Sør Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Jeg har ikke sagt et ord om islam her? Men tråden som sådan handler vel om muslimer så det kan selvsagt se ut som om jeg snakker om det / dem. Jeg er klar over at omskjæring på Afrikas horn like mye er et fenomen innenfor kristne områder. Og for den saks skyld naturreligiøse. Hei Favn, Jeg vet du vet, men du-vet-hvem forsøker jo nettopp å gi muslimer generelt skylden for dette også. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest en endring eller flopp ? Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Men i helledussen og all verdens jessunavn?? Hva skjer? Så lenge jeg kan huske har feminisme vært synonymt med satans makkverk på Dol. Eller kaaaaan det være slik at det er kjekt å anvende feminismen som (vikarierende) argument når det gjelder å ta muslimer, tro? "Eller kaaaaan det være slik at det er kjekt å anvende feminismen som (vikarierende) argument når det gjelder å ta muslimer, tro? " Nei. Jeg er kun interessert så se sammenheng i kulturtrender. Feminisme og islam kan umulig vokse begge to uten konflikter. Jo mer begge vokser, jo mer konflikt. Mer sannsynlig: 1) Feminismen eller islam minket oppslutning, den andre vokser i oppslutning. 2) Begge får minket oppslutning. I så fall får andre kulturretninger større dominans. I så fall hvilke ? Hva tror du kommer til å skje ? Var den refererte avisartikkelen bare en flopp, eller kommer mer til å skje til fordel for feminisme og ulempe for islam ? 0 Siter
favn Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Nå kikket jeg på lenken. Det gjorde jeg ikke første gang. Men jeg ser ikke helt det du ser? Hvor er feminismen i å foreslå forbud mot søskenbarnekteskap? Er det feminismetema, eller er Orheim feminist? Altså: Jeg finner ikke koblingen mellom lenken og problemstillingen du tar opp. *** Når det er sagt, er selvsagt problemstillingen interessant. I Norge (og i menneskerettighetserklæringene) har vi forbud mot diskriminering av mennesker på basis av kjønn, religion og politisk overbevisning. Det må alle rette seg etter, juridisk og det nærmeste man kommer etisk reglementert. Langt de fleste religioner har vært og er patriarkalske, mer eller mindre. Det betyr at det nærmest ligger i religioners vesen å undertrykke kvinner og differensiere mellom kjønnene. Vi finner dette i alle verdensreligioner - menn og kvinner har ulike rettigheter (og plikter). Buddhismen er jeg usikker på, men jeg tror det er annerledes der... Feminisme - likeverd og likestilling mellom kjønnene - er en viktig del av det formelle demokratiet. Det vil imidlertd alltid finnes sprø bedehusmiljøer på sør- og vestlandet, aparte sekter, høyre-kristne, fundamentalistiske muslimer og ditto jøder som ikke har grepet biten om at rettigheter (og plikter) tilhører meg like mye som deg. Og det viker jeg ikke på, ikke f. 0 Siter
Gjest en endring eller flopp ? Skrevet 25. juni 2005 Skrevet 25. juni 2005 Nå kikket jeg på lenken. Det gjorde jeg ikke første gang. Men jeg ser ikke helt det du ser? Hvor er feminismen i å foreslå forbud mot søskenbarnekteskap? Er det feminismetema, eller er Orheim feminist? Altså: Jeg finner ikke koblingen mellom lenken og problemstillingen du tar opp. *** Når det er sagt, er selvsagt problemstillingen interessant. I Norge (og i menneskerettighetserklæringene) har vi forbud mot diskriminering av mennesker på basis av kjønn, religion og politisk overbevisning. Det må alle rette seg etter, juridisk og det nærmeste man kommer etisk reglementert. Langt de fleste religioner har vært og er patriarkalske, mer eller mindre. Det betyr at det nærmest ligger i religioners vesen å undertrykke kvinner og differensiere mellom kjønnene. Vi finner dette i alle verdensreligioner - menn og kvinner har ulike rettigheter (og plikter). Buddhismen er jeg usikker på, men jeg tror det er annerledes der... Feminisme - likeverd og likestilling mellom kjønnene - er en viktig del av det formelle demokratiet. Det vil imidlertd alltid finnes sprø bedehusmiljøer på sør- og vestlandet, aparte sekter, høyre-kristne, fundamentalistiske muslimer og ditto jøder som ikke har grepet biten om at rettigheter (og plikter) tilhører meg like mye som deg. Og det viker jeg ikke på, ikke f. "Men jeg ser ikke helt det du ser? Hvor er feminismen i å foreslå forbud mot søskenbarnekteskap? Er det feminismetema, eller er Orheim feminist?" Koplingen til temaet er ikke tydelig. Orheim er feminist. Søskenbarnekteskap er en spesiell måte å binde kvinner på til det manns-styrte samfunnet. Familiebånd får prioritet foran kvinners ønske om partnervalg. Gjennom eksteskapet kan de nære familebåndene overstyre kvinners frihetsønsker i ekteskapet hele livet igjennom. Orheim fattet antagelig poenget. For her ligger undertrykkingspotensialet veldig fordekt.(Dessuten er risiko for genetiske defekter mye større.) Ellers er jeg ikke enig i at religion alltid er ensbetydende med undertrykking. Men skittsekker finner du temmelig mange steder. Det spesielle for islam er at det er den mest systematiske og hardhendte trakkassering av kvinner og nedvurderingen av deres menneskeverd. Der får kvinner kun verdi som slaver, fødselsmaskiner og diegivere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.