Gå til innhold

Hvordan forholde seg til psykisk utviklingshemmede?

Anbefalte innlegg

Gjest egentlig uviten
Skrevet

Vi bor i nærheten av flere mennesker som er psykisk utviklingshemmede(instutisjon i nærheten)

Jeg har rett og slett problemer i forhold til hvordan jeg skal forholde med til dem.

Slik det er nå prøver jeg å holde en litt likegyldig tone ovenfor dem,nesten overser hilsnen og prat fra dem for ikke å tiltrekke meg oppmerksomhet.

Dette bunner nok i at jeg egentlig er litt redde disse menneskene som jeg ikke helt forstår..

Noen som har litt kunnskap og erfaringer dem vil dele med meg?

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Forhold deg til dem som du gjør med andre. Hvis noen prater til deg og du er av typen som svarer, så gjør det. Hvis ikke gjør du det ikke. De har forskjellige funksjonsnivå, så det er jo vanskelig å uttale seg pr nett syns jeg. Noen er dårlig utviklet og er mer som barn, andre er veldig godt fungerende og kan mange av de sosiale kodene/ reglene for kontakt.

Jeg er ikke "redd" for dem, men er av typen som snakker med de fleste, så det gjør jeg med dem også. Det de ikke får lov til er f.eks å ta på meg, kjenne på håret mitt etc og klemme meg. Ikke fordi det er så fælt, for det er det ikke, men fordi det ikke er vanlig oppførsel blandt normalfungerende, og det må psyk. utvikl. også forholde seg til.

Men en vanlig hyggelig og vennlig tone er greit.

Gjest litt mindre bagasje
Skrevet

Forhold deg til dem som du gjør med andre. Hvis noen prater til deg og du er av typen som svarer, så gjør det. Hvis ikke gjør du det ikke. De har forskjellige funksjonsnivå, så det er jo vanskelig å uttale seg pr nett syns jeg. Noen er dårlig utviklet og er mer som barn, andre er veldig godt fungerende og kan mange av de sosiale kodene/ reglene for kontakt.

Jeg er ikke "redd" for dem, men er av typen som snakker med de fleste, så det gjør jeg med dem også. Det de ikke får lov til er f.eks å ta på meg, kjenne på håret mitt etc og klemme meg. Ikke fordi det er så fælt, for det er det ikke, men fordi det ikke er vanlig oppførsel blandt normalfungerende, og det må psyk. utvikl. også forholde seg til.

Men en vanlig hyggelig og vennlig tone er greit.

Tenk litt på dem som barn, så blir det kanskje lettere for deg. Barn er jo også åpne og direkte i kontakten ofte, slik mange mennesker med psykisk utviklingshemming kan være.

Det er ikke farlig å hilse på dem!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...