Gjest kollektiv ja Skrevet 19. juni 2005 Skrevet 19. juni 2005 til dere som bor/har bodd i kollektiv: hvor god kontakt har dere med de andre i kollektivet? jeg har bodd i to kollektiv nå og er overrasket over hvor lite folka er sammen. i det første kollektivet jeg bodde i var det veldig asosialt. ingen brukte stua og de fleste, unntatt meg og ei jente til spiste på rommet sitt istedenfor kjøkkenet. i kollektivet jeg er i nå er det noe mer sosialt i det minste, vi pleier å sitte i stua og prate sammen og se på tv. men det blir ikke noe mer enn det. trodde det var vanlig å spise felles middager og finne på ting sammen i ny og ne jeg, men er det bare få kollektiv som har det sånn? jeg kunne kanskje tatt mer initiativ til å få det mer sosialt da, men det virker som om alle er innnstilt på at sånn skal det være. 0 Siter
Moraki Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Jeg tror ikke det er spesielt vanlig å være sammen med sine leilighetkamerater spesielt ofte. Jeg har aldri bodd i kollektiv, men de jeg kjenner som har gjort det har levd sine egne liv. Tror det er vanlig å snakke sammen og se TV osv, men ikke stort mer enn det. Man hadde vel blitt dritt lei hverandre om man måtte være sammen så ofte også tror jeg. Forresten ville jeg tro at de fleste grunnene til at folk velger å bo kollektivt har økonomiske hensikter, så da.. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Kommer sikkert litt an på hvilke aldersgrupper som bor der også. Jeg er oppvokst som nabo til et kollektiv på 70-tallet og de var skikkelig kollektive! ) Kjøkkenrutiner gikk på omgang, alle spiste sammen, svære lagre med tørrmat i kjelleren og felles tv-stue og greier. Her var det barnefamilier og enslige i skjønn forening tror jeg. Hvordan det er der nå vet jeg ikke. 0 Siter
Moraki Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Kommer sikkert litt an på hvilke aldersgrupper som bor der også. Jeg er oppvokst som nabo til et kollektiv på 70-tallet og de var skikkelig kollektive! ) Kjøkkenrutiner gikk på omgang, alle spiste sammen, svære lagre med tørrmat i kjelleren og felles tv-stue og greier. Her var det barnefamilier og enslige i skjønn forening tror jeg. Hvordan det er der nå vet jeg ikke. Uff, minner meg om filmen "tilsammans".. Hadde søren ikke orka. Liker best å furte i pysjen alene jeg. Og spise pottis uten å dele med noen :-) 0 Siter
alannia Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Jeg har bodd i seks ulike kollektiver på ti år. Alle har vært ulike. Fra første der jeg delte med ei jente. Vi gikk i samme klasse på videregående, hadde ingen felles venner og var aldri sammen på fritiden. Men hjemme hadde vi det superkoselig, med mange lange samtaler. Andre kollektivet delte jeg med en gutt. Vi hadde heller aldri felles venner eller gjøremål forutenom turer sammen, men kunne fint sitte oppe til langt på natt med ei flaske vin. Med disse to kollektivene delte vi aldri mat eller måltider sammen. Tredje kollektivet delte jeg med ni andre mennesker, og der var det hver uke hver sin tur med ansvar for vask og rengjøring. Sjeldent noe sosialt utenom hjemme-tiden, men det var ofte middag, kaker og annet snop som ble delt. Fjerde kollektivet bodde jeg hos et eldre ektepar og der ble jeg mer som en datter i huset hvor middagen var på bordet da jeg kom hjem. Femte kollegtivt var supersosialt der vi alltid festa sammen og fikk nye venner via venner. Men huslig sett var det en katastrofe siden ingen tok ansvar for vask og rengjøring. Siste kollektiv jeg bodde i var det verste noensinne. Alle var inne på sitt rom og ville absolutt ikke gjøre noe som helst sosial eller andre felles huslige sysler (som er nødvendig). En person forsuret hele huset med aldri å vaske seg selv, sine klær eller sine gryter. Det var da jeg også kom frem til at nok er nok, jeg flytta ut og bort fra kollektiv for alltid. Da hadde jeg blitt ”voksen” nok og ville bo for meg selv. Dette ble langt men det har vært min opplevese av å bo kollektivt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.