laguna1365380434 Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Her trodde jeg og typen at vi var så lure...i har registrert at katten vår kjeder seg ganske ofte, og at han er svært selskapssyk og i møtekommende mot nabokatter og katter i bakgården og i det hele tatt. Så vi har rådført oss med både internettinger, veterinær og betjening på dyrebutikk, der rådene riktignok har vært noe springende, men majoriteten pekte mot at en katt nr 2 ville være hyggelig selskap for pus. Han er syv år, kastrert, han har bodd med andre puser (selvom det er lenge siden nå) og han pleier å være personifiseringen av velvilje og godt&lunt humør. MEN : Nå gjorde jeg det da. Hentet en liten pusefrøken på 10 uker i går. Hun er vennlig og tillitsfull og har funnet seg pent til rette i huset. Men Katten vår NEKTER å akseptere henne. Han ignorerer henne, han ignorerer matmor&matfar og bare furter og ser lei seg ut! DET var jo ikke meningen. I tilleg har han frest til henne og prøvd å slå når hun gjør tilnærmelser og han gir henne samme type blikk som han gir skjærene utenfor vinduet..Det er SVÆRT foruroligende.. Hva skal jeg gjøre med dette? Trenger han bare litt tid, eller føler han seg forådt og ulykkelig til evig tid nå? Kan han finne på å skade kattungen(Han er tross alt ca 20 ganger størrelsen hennes!) Han kan vel aldri ha det i seg å SPISE henne?! (Skjæreblikket..:-o) Kan jeg i det hele tatt gå ut mer, og når da? Takk for eventuelt gode råd! :-) 0 Siter
Gjest Cityrella Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Å ha mer enn en katt som ikke er søsken har jeg bare dårlig erfaringer med. Ingen av mine katter har noensinne akspetert å ha flere i huset, ikke hvis de er vant til å bo der alene. Han kan jo skade henne, men det er ikke sikkert da, men det kan nok hende de aldri akspeterer hverandre. Har et vennepar som gjorde det samme som deg, med det resultat at de hele tiden må sørge for at pusene ikke er inne samtidig, og da er de sjelden inne noen av dem. Bare kræsj. Puser er egne de, og skal bestemme selv. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 Å ha mer enn en katt som ikke er søsken har jeg bare dårlig erfaringer med. Ingen av mine katter har noensinne akspetert å ha flere i huset, ikke hvis de er vant til å bo der alene. Han kan jo skade henne, men det er ikke sikkert da, men det kan nok hende de aldri akspeterer hverandre. Har et vennepar som gjorde det samme som deg, med det resultat at de hele tiden må sørge for at pusene ikke er inne samtidig, og da er de sjelden inne noen av dem. Bare kræsj. Puser er egne de, og skal bestemme selv. Men han har bodd med andre puser som ikke var i slekt med ham før..Opptil 2001, fra da har han vært enekatt. Han gikk så fint sammen med de andre kattene, denne her er den eneste han har gjort ubehagelige fremstøt mot.. Kan det være at det er fordi hun er så lita? Jahaja, han kan finne på åskade henne. Flott. Jeg kan altså ikke gå ut mer:-/ Hvor lang tid trenger jeg på å vurdere om dette er en permanent dårlig situasjon og ikke bare startsvansker? Hun kom i går ettermiddag, i 7 tiden. 0 Siter
Gjest Cityrella Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Men han har bodd med andre puser som ikke var i slekt med ham før..Opptil 2001, fra da har han vært enekatt. Han gikk så fint sammen med de andre kattene, denne her er den eneste han har gjort ubehagelige fremstøt mot.. Kan det være at det er fordi hun er så lita? Jahaja, han kan finne på åskade henne. Flott. Jeg kan altså ikke gå ut mer:-/ Hvor lang tid trenger jeg på å vurdere om dette er en permanent dårlig situasjon og ikke bare startsvansker? Hun kom i går ettermiddag, i 7 tiden. Hvis hun kom i går, så har det jo ikke gått noe tid da. Du ser vel sluttresultatet først om noen uker når de får tilpasset seg litt mer. Men du burde nok ikke la de to være alene før om en stund for sikkerhetsskyld. Ha ham ute når du ikke er hjemme. Hun burde jo uansett ha endel selskap av deg nå i begynnelsen, hun er jo ny i huset og bare en baby. Det går sikkert bra, etterhvert, kastrerte hanner gidder vel ikke gjøre så mye, så han lar det vel gå forbi. 0 Siter
Gjest regnfull Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Men han har bodd med andre puser som ikke var i slekt med ham før..Opptil 2001, fra da har han vært enekatt. Han gikk så fint sammen med de andre kattene, denne her er den eneste han har gjort ubehagelige fremstøt mot.. Kan det være at det er fordi hun er så lita? Jahaja, han kan finne på åskade henne. Flott. Jeg kan altså ikke gå ut mer:-/ Hvor lang tid trenger jeg på å vurdere om dette er en permanent dårlig situasjon og ikke bare startsvansker? Hun kom i går ettermiddag, i 7 tiden. Har han hatt opptil 2001 katter som venner....? 0 Siter
Sofline Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Det er alltid problemer når man tar en ny katt (eller et annet dyr) inn i huset. Gi ham litt tid, så venner han seg nok til henne og blir gode venner. 0 Siter
Sofline Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Men han har bodd med andre puser som ikke var i slekt med ham før..Opptil 2001, fra da har han vært enekatt. Han gikk så fint sammen med de andre kattene, denne her er den eneste han har gjort ubehagelige fremstøt mot.. Kan det være at det er fordi hun er så lita? Jahaja, han kan finne på åskade henne. Flott. Jeg kan altså ikke gå ut mer:-/ Hvor lang tid trenger jeg på å vurdere om dette er en permanent dårlig situasjon og ikke bare startsvansker? Hun kom i går ettermiddag, i 7 tiden. Jeg ville gitt det mer tid hvis hun kom i går. Jeg har aldri hørt om katter som skader kattunger-dèt ville jeg kun bekymret meg for hvis det var en annen voksen hannkatt som flyttet inn. Vær litt tålmodig, og husk å gi den "gamle" katten like mye oppmerksomhet som kattungen. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 Hvis hun kom i går, så har det jo ikke gått noe tid da. Du ser vel sluttresultatet først om noen uker når de får tilpasset seg litt mer. Men du burde nok ikke la de to være alene før om en stund for sikkerhetsskyld. Ha ham ute når du ikke er hjemme. Hun burde jo uansett ha endel selskap av deg nå i begynnelsen, hun er jo ny i huset og bare en baby. Det går sikkert bra, etterhvert, kastrerte hanner gidder vel ikke gjøre så mye, så han lar det vel gå forbi. Ok,så dette kan være startsvansker? Godt! :-) Jeg har fri i dag og i morgen, og da kan jeg være hjemme å passe utviklingen. Men siden blir det jo litt vrient, han pleier nemlig ikke å være så mye ute, han svusjer en tur ut sånn på kvelden et par timer og det er stort sett det. Tvinger jeg ham ut mere enn det nå,er jeg redd jeg gjør alt mye verre, da tror han vel han blir kastet ut og vi liker den nye katten bedre..? Jeg er nemlig redd at mulingen & rugingen fra gamlepus her delvis skyldes sjalusi..Selvom jeg har foret ham en halvpakke skinke alene på rommet, og sørget for å kose MASSE bare med ham. Jeg HÅPER sånn at dette ordner seg. Det var jo meningen at dette her skulle bli så kjekt for alle, og særlig for pus. :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 Jeg ville gitt det mer tid hvis hun kom i går. Jeg har aldri hørt om katter som skader kattunger-dèt ville jeg kun bekymret meg for hvis det var en annen voksen hannkatt som flyttet inn. Vær litt tålmodig, og husk å gi den "gamle" katten like mye oppmerksomhet som kattungen. Men han har hvest og prøvd å slå med klørne ute altså? :-o Jeg har virkelig prøvd å¨vise pus her at han er godgutten enda, og kost og klappet og servert skinke og godord, men han er SUR.. Håper det går seg til, hvis ikke er jeg temmelig rådløs.. Det var jo meningen dette skulle bli så kjekt for alle, det var ikke meningen pus skulle bli trist!:-I :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 Har han hatt opptil 2001 katter som venner....? *lol*:-) Det hadde vel muligens blitt litt trangt det ja..;-) 0 Siter
Gjest petrusa Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Ok,så dette kan være startsvansker? Godt! :-) Jeg har fri i dag og i morgen, og da kan jeg være hjemme å passe utviklingen. Men siden blir det jo litt vrient, han pleier nemlig ikke å være så mye ute, han svusjer en tur ut sånn på kvelden et par timer og det er stort sett det. Tvinger jeg ham ut mere enn det nå,er jeg redd jeg gjør alt mye verre, da tror han vel han blir kastet ut og vi liker den nye katten bedre..? Jeg er nemlig redd at mulingen & rugingen fra gamlepus her delvis skyldes sjalusi..Selvom jeg har foret ham en halvpakke skinke alene på rommet, og sørget for å kose MASSE bare med ham. Jeg HÅPER sånn at dette ordner seg. Det var jo meningen at dette her skulle bli så kjekt for alle, og særlig for pus. :-) Det blir alltid slik i begynnelsen når man får ny katt i huset... Det tar omtrent to-tre uker så blir de venner evt omgangsfeller.hold ut=) 0 Siter
Gjest Cityrella Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Ok,så dette kan være startsvansker? Godt! :-) Jeg har fri i dag og i morgen, og da kan jeg være hjemme å passe utviklingen. Men siden blir det jo litt vrient, han pleier nemlig ikke å være så mye ute, han svusjer en tur ut sånn på kvelden et par timer og det er stort sett det. Tvinger jeg ham ut mere enn det nå,er jeg redd jeg gjør alt mye verre, da tror han vel han blir kastet ut og vi liker den nye katten bedre..? Jeg er nemlig redd at mulingen & rugingen fra gamlepus her delvis skyldes sjalusi..Selvom jeg har foret ham en halvpakke skinke alene på rommet, og sørget for å kose MASSE bare med ham. Jeg HÅPER sånn at dette ordner seg. Det var jo meningen at dette her skulle bli så kjekt for alle, og særlig for pus. :-) Katter bryr seg ikke så veldig med selskap er mitt inntrykk, synes mer det er pes med det, men det er sikkert unntak. Sørg for at han ikke behøver å føle sjalusi, og ha dem gjerne på hvert sit rom da, om du ikke kan være der, til du er trygg på at de er ok sammen. Så må du nesten bar se det an hvordan det går. 0 Siter
Sofline Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Men han har hvest og prøvd å slå med klørne ute altså? :-o Jeg har virkelig prøvd å¨vise pus her at han er godgutten enda, og kost og klappet og servert skinke og godord, men han er SUR.. Håper det går seg til, hvis ikke er jeg temmelig rådløs.. Det var jo meningen dette skulle bli så kjekt for alle, det var ikke meningen pus skulle bli trist!:-I :-) Jeg vet ikke om dette kan sammenlignes, men da den gamle kastrerte hannkatten min var 9 år, fikk vi en liten valp (til tross for at katten aldri hadde gått bra med verken hunder eller katter før). Det tok noen uker før de vendte seg til hverandre (dvs. at katten ikke viste klørne når hunden kom inn i rommet), og enda lenger tid før de ble gode venner, men det ble de til slutt. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 Det er alltid problemer når man tar en ny katt (eller et annet dyr) inn i huset. Gi ham litt tid, så venner han seg nok til henne og blir gode venner. Takk for hyggelig og oppmuntrende tilbakemelding!:-) Men du? Sånn ca når kan jeg og typen være en snartur vekke på likt? Jeg har fri i dag og i morgen, men vil gjerne i butikken på et punkt.. P.S Nå er det midlertidig våpenhvile, de ligger faktisk begge i samme stol, matfar passer på og begge pusene maler faktisk! Det må jo være verdt noe? :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 Jeg vet ikke om dette kan sammenlignes, men da den gamle kastrerte hannkatten min var 9 år, fikk vi en liten valp (til tross for at katten aldri hadde gått bra med verken hunder eller katter før). Det tok noen uker før de vendte seg til hverandre (dvs. at katten ikke viste klørne når hunden kom inn i rommet), og enda lenger tid før de ble gode venner, men det ble de til slutt. Godt å høre! :-) Da håper jeg at dette også får happy ending! :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 Det blir alltid slik i begynnelsen når man får ny katt i huset... Det tar omtrent to-tre uker så blir de venner evt omgangsfeller.hold ut=) Takk for oppmuntrende og hyggelig svar! :-) 0 Siter
Gjest Cityrella Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Takk for hyggelig og oppmuntrende tilbakemelding!:-) Men du? Sånn ca når kan jeg og typen være en snartur vekke på likt? Jeg har fri i dag og i morgen, men vil gjerne i butikken på et punkt.. P.S Nå er det midlertidig våpenhvile, de ligger faktisk begge i samme stol, matfar passer på og begge pusene maler faktisk! Det må jo være verdt noe? :-) Ligger de i samme stol og maler kan du nok puste lettet ut. Da går nok alt bra! Ellers ville de nok neppe ha vært så nær hverandre. Litt småknuffing, litt dasking og småfresing av og til må du nok regne med, det er jo sånn vi mennesker gjør også av og til ikke sant? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Vet ikke helt om man kan sammenligne hunder og katter i dette tilfellet - men vi gjorde hvertfall det samme for flere år siden, men med hunder Hun som var hos oss først ble ikke akkurat blid da vi hentet en liten gutt, hun ville ikke vite av ham, knurret, jagde, sloss - i det hele tatt... Men så; etter kanskje to uker, så hadde de begge funnet sin plass, og ble perlevenner Da han ble syk og vi måtte avlive ham sørget hun i mange uker, lå ved døren til rommet hans, ville ikke spise, det var så trist Men de hadde hele tiden en klar formening om at hun var sjefen og bestemte, selv om han etterhvert ble både større og sterkere, lot han seg alltid "banke" av henne... Gi dem litt tid - det blir nok bedre 0 Siter
Prozak Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 En katt "eier" huset og dere, og en ny katt vil alltid være en "trussel" mot dette. Det er helt naturlig, og "sjalusien" kan dere ikke gjøre noe som helst med, uansett hvor mye oppmerksomhet dere gir ham. Men - dette går seg nesten alltid til etter en stund, spesiellt hvis det er en kattunge og en voksen katt. Men det kan ta alt fra 3 dager til maaaaange uker, og det går ofte gradvis. Jeg passet to andre katter i tillegg til de tre jeg har selv for litt siden, og det tok vel et par måneder før det var slutt på fresingen. Da var det snakk om to voksne, fremmede katter som kom inn i huset, og det er som regel alltid vanskeligere enn med en kattunge. Det kan også se brutalt ut når en voksen katt gir en kattunge en lusing, freser og spytter etc., men det er veldig sjelden at det er noen som helst fare forbundet med det. Smør deg med tolmodighet - jeg er helt sikker på at det kommer til å bli fryd og gammen etter en stund. Kastrerte hannkatter er glimrende "mødre" :-) ".................................." 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 En katt "eier" huset og dere, og en ny katt vil alltid være en "trussel" mot dette. Det er helt naturlig, og "sjalusien" kan dere ikke gjøre noe som helst med, uansett hvor mye oppmerksomhet dere gir ham. Men - dette går seg nesten alltid til etter en stund, spesiellt hvis det er en kattunge og en voksen katt. Men det kan ta alt fra 3 dager til maaaaange uker, og det går ofte gradvis. Jeg passet to andre katter i tillegg til de tre jeg har selv for litt siden, og det tok vel et par måneder før det var slutt på fresingen. Da var det snakk om to voksne, fremmede katter som kom inn i huset, og det er som regel alltid vanskeligere enn med en kattunge. Det kan også se brutalt ut når en voksen katt gir en kattunge en lusing, freser og spytter etc., men det er veldig sjelden at det er noen som helst fare forbundet med det. Smør deg med tolmodighet - jeg er helt sikker på at det kommer til å bli fryd og gammen etter en stund. Kastrerte hannkatter er glimrende "mødre" :-) ".................................." Fikk du alle tre på likt? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.