Gå til innhold

Kattepine...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En katt "eier" huset og dere, og en ny katt vil alltid være en "trussel" mot dette. Det er helt naturlig, og "sjalusien" kan dere ikke gjøre noe som helst med, uansett hvor mye oppmerksomhet dere gir ham.

Men - dette går seg nesten alltid til etter en stund, spesiellt hvis det er en kattunge og en voksen katt. Men det kan ta alt fra 3 dager til maaaaange uker, og det går ofte gradvis.

Jeg passet to andre katter i tillegg til de tre jeg har selv for litt siden, og det tok vel et par måneder før det var slutt på fresingen. Da var det snakk om to voksne, fremmede katter som kom inn i huset, og det er som regel alltid vanskeligere enn med en kattunge.

Det kan også se brutalt ut når en voksen katt gir en kattunge en lusing, freser og spytter etc., men det er veldig sjelden at det er noen som helst fare forbundet med det.

Smør deg med tolmodighet - jeg er helt sikker på at det kommer til å bli fryd og gammen etter en stund. Kastrerte hannkatter er glimrende "mødre" :-)

".................................."

"Kastrerte hannkatter er glimrende "mødre" :-)"

Hmmmm...nå hadde jeg akkurat lest noen innlegg her hvor det ikke ble anbefalt å komme med en ny katt... Og så kommer denne,- du blåser liv i et katteønske her ;-)

Vi har nemlig en kastrert (sofa)katt, verdens deiligste og vakreste og snilleste (naturligvis). Han er over sin første ungdom,- og jeg må innrømme at det hender jeg har såååå lyst på en katt til. Men jeg tør ikke ta sjansen på at herren i huset (katten altså, ikke mannen min...) skulle bli lei seg over å få inn en katt til. Vi har en hund også,- de lever greit sammen, selv om de ikke akkurat hopper opp i samme stolen (samtidig).

Hmmm.

Skrevet

Fikk du alle tre på likt?

Nei. Vi hadde to voksne, søster og bror. Så døde broren rett før vi fikk en kattunge. Så vokste kattungen opp og fikk et kull, og vi beholdt den ene. Så det er gamlemor, mor og ungmøen.

Skrevet

"Kastrerte hannkatter er glimrende "mødre" :-)"

Hmmmm...nå hadde jeg akkurat lest noen innlegg her hvor det ikke ble anbefalt å komme med en ny katt... Og så kommer denne,- du blåser liv i et katteønske her ;-)

Vi har nemlig en kastrert (sofa)katt, verdens deiligste og vakreste og snilleste (naturligvis). Han er over sin første ungdom,- og jeg må innrømme at det hender jeg har såååå lyst på en katt til. Men jeg tør ikke ta sjansen på at herren i huset (katten altså, ikke mannen min...) skulle bli lei seg over å få inn en katt til. Vi har en hund også,- de lever greit sammen, selv om de ikke akkurat hopper opp i samme stolen (samtidig).

Hmmm.

Det er sannsynligvis ikke noe problem å få en katt til. Men forvent ikke at det skal være kos og hygge før det har gått 3-90 dager :-)

hare1365380455
Skrevet

Nei. Vi hadde to voksne, søster og bror. Så døde broren rett før vi fikk en kattunge. Så vokste kattungen opp og fikk et kull, og vi beholdt den ene. Så det er gamlemor, mor og ungmøen.

Høres koselig ut:)

Skrevet

Høres koselig ut:)

Akkurat passe livlig :-)

"..............................."

hare1365380455
Skrevet

Akkurat passe livlig :-)

Og slik må det vel være..:)

Skrevet

Og slik må det vel være..:)

Javisst :-)

laguna1365380434
Skrevet

En katt "eier" huset og dere, og en ny katt vil alltid være en "trussel" mot dette. Det er helt naturlig, og "sjalusien" kan dere ikke gjøre noe som helst med, uansett hvor mye oppmerksomhet dere gir ham.

Men - dette går seg nesten alltid til etter en stund, spesiellt hvis det er en kattunge og en voksen katt. Men det kan ta alt fra 3 dager til maaaaange uker, og det går ofte gradvis.

Jeg passet to andre katter i tillegg til de tre jeg har selv for litt siden, og det tok vel et par måneder før det var slutt på fresingen. Da var det snakk om to voksne, fremmede katter som kom inn i huset, og det er som regel alltid vanskeligere enn med en kattunge.

Det kan også se brutalt ut når en voksen katt gir en kattunge en lusing, freser og spytter etc., men det er veldig sjelden at det er noen som helst fare forbundet med det.

Smør deg med tolmodighet - jeg er helt sikker på at det kommer til å bli fryd og gammen etter en stund. Kastrerte hannkatter er glimrende "mødre" :-)

Takk for hyggelig svar! :-)

Oppmuntrende at det sikkert går seg til etter en stund.

De har allerede ligget i samme stol litt, og mephisto har slikket småen litt prøvende på øret..(men jeg vet jo ikke om det var for å peile hvor vidt hun var spiselig;-))

Jeg håper virkelig at det ordner seg. Min største bekymring, rett etter den forferdelige ideen at mephisto kan komme til å spise opp kattungen:-o, er at han skal bli lei seg og tro at vi ikke er glad i ham lenger. Det ville jo være helt hjerteskjærende.

:-)

P.S Det er lenge siden jeg hadde kattunge sist..Holder å ta henne til dyrlege for vaksine når jeg får henne sterilisert, eller må jeg få¨vaksinert henne med det samme?

laguna1365380434
Skrevet

Vet ikke helt om man kan sammenligne hunder og katter i dette tilfellet - men vi gjorde hvertfall det samme for flere år siden, men med hunder :)

Hun som var hos oss først ble ikke akkurat blid da vi hentet en liten gutt, hun ville ikke vite av ham, knurret, jagde, sloss - i det hele tatt... Men så; etter kanskje to uker, så hadde de begge funnet sin plass, og ble perlevenner :)

Da han ble syk og vi måtte avlive ham sørget hun i mange uker, lå ved døren til rommet hans, ville ikke spise, det var så trist :(

Men de hadde hele tiden en klar formening om at hun var sjefen og bestemte, selv om han etterhvert ble både større og sterkere, lot han seg alltid "banke" av henne...

Gi dem litt tid - det blir nok bedre :)

Så koselig at hundene dine ble venner!...Også så råtrist, både for dere og gjennværende hund at den ene døde..:-(

Jeg håper ting går seg til her..Mephisto virker litt vennligere, har ikke frest på flere timer, og har slikket småen på øret og innfunnet seg med å være i samme stol som kattungen.

Kattungen ser IKKE ut til å la seg verken plage eller skremme..Hun tar til og med halen til Mephisto, når han prøver å se morsk og avvisende ut..:-o

Håper virkelig at de blir gode venner til slutt! :-)

Skrevet

De har allerede ligget i samme stol litt, og mephisto har slikket småen litt prøvende på øret..(men jeg vet jo ikke om det var for å peile hvor vidt hun var spiselig;-))

Jeg håper virkelig at det ordner seg. Min største bekymring, rett etter den forferdelige ideen at mephisto kan komme til å spise opp kattungen:-o, er at han skal bli lei seg og tro at vi ikke er glad i ham lenger. Det ville jo være helt hjerteskjærende.

P.S Det er lenge siden jeg hadde kattunge sist..Holder å ta henne til dyrlege for vaksine når jeg får henne sterilisert, eller må jeg få¨vaksinert henne med det samme?

Vaksine første gang så fort som mulig. (Om lillepus ikke var vaksinert før ankomst.) Så revaksine noen uker etter. Deretter holder det med en gang i året.

Vil for øvrig anbefale denne sida:http://lynx.uio.no/no.alt.katter/faq.html

laguna1365380434
Skrevet

Vaksine første gang så fort som mulig. (Om lillepus ikke var vaksinert før ankomst.) Så revaksine noen uker etter. Deretter holder det med en gang i året.

Tusen takk for råd og link! :-)

Den linken så veldig nyttig ut:-)

Men si meg, kattungen hadde en ganske traumatisk tog&drosjetur i går, det tok ca to timer og hun skreik og skreik..

Hadde ikke vært bedre å la henne komme litt til ro hjemme før vi måtte ut å kjøre bur igjen?

Hun er 10 uker, jeg har ikke tenkt å slippe henne ut i bakgården her på en stund ennå..

Hva tror du?

Skrevet

"De har allerede ligget i samme stol litt, og mephisto har slikket småen litt prøvende på øret..(men jeg vet jo ikke om det var for å peile hvor vidt hun var spiselig;-))"

Det er nok IKKE for å sjekke om hun er spiselig, nei. Det er slikt katter gjør når de er venner :-)

"han skal bli lei seg og tro at vi ikke er glad i ham lenger. Det ville jo være helt hjerteskjærende."

Neppe. Det høres ut som om han har det godt hos dere, og at dere er gode eiere.

"Holder å ta henne til dyrlege for vaksine når jeg får henne sterilisert, eller må jeg få¨vaksinert henne med det samme?"

Du må vaksinere henne ved 12 ukers alder, og deretter ved 16 - da er hun ferdig vaksinert. Etter dette skal hun ha oppfølgingsvaksine en gang pr. år.

Sterilisering gjør man gjerne ikke før katten nærmer seg kjønnsmoden alder, noe som kan være alt fra 5-6 mnd. til over et år.

"................................."

Skrevet

Ikke så fort som mulig - 12 uker er riktig alder for første vaksine.

Skrevet

Tusen takk for råd og link! :-)

Den linken så veldig nyttig ut:-)

Men si meg, kattungen hadde en ganske traumatisk tog&drosjetur i går, det tok ca to timer og hun skreik og skreik..

Hadde ikke vært bedre å la henne komme litt til ro hjemme før vi måtte ut å kjøre bur igjen?

Hun er 10 uker, jeg har ikke tenkt å slippe henne ut i bakgården her på en stund ennå..

Hva tror du?

Vent et par uker med å vaksinere henne. I tillegg til at det er for tidlig nå, så får hun også slått seg litt til ro før hun må ut i bur igjen.

laguna1365380434
Skrevet

Vent et par uker med å vaksinere henne. I tillegg til at det er for tidlig nå, så får hun også slått seg litt til ro før hun må ut i bur igjen.

Takker for svarene!:-)

Da tar vi småen til dyrlegen om et par uker..Så får hun roet seg ned litt hjemme her og kommet til ro.Hun ser forøvrig ut til å trives som bare det. :-)

Nå har vi vært ute en liten tur, og alt var fint hjemme når vi kom tilbake:-) Mephisto kom å møtte i døren slik han pleier og virket ikke SÅ fornærmet lenger. Også ga vi han litt fiskekake, sånn i smug, det slo an!;-)

Skrevet

Takker for svarene!:-)

Da tar vi småen til dyrlegen om et par uker..Så får hun roet seg ned litt hjemme her og kommet til ro.Hun ser forøvrig ut til å trives som bare det. :-)

Nå har vi vært ute en liten tur, og alt var fint hjemme når vi kom tilbake:-) Mephisto kom å møtte i døren slik han pleier og virket ikke SÅ fornærmet lenger. Også ga vi han litt fiskekake, sånn i smug, det slo an!;-)

Det blir nok fryd og gammen, skal du se :-)

Gjest Persille
Skrevet

Så koselig at hundene dine ble venner!...Også så råtrist, både for dere og gjennværende hund at den ene døde..:-(

Jeg håper ting går seg til her..Mephisto virker litt vennligere, har ikke frest på flere timer, og har slikket småen på øret og innfunnet seg med å være i samme stol som kattungen.

Kattungen ser IKKE ut til å la seg verken plage eller skremme..Hun tar til og med halen til Mephisto, når han prøver å se morsk og avvisende ut..:-o

Håper virkelig at de blir gode venner til slutt! :-)

Der kan du se, det er bedre allerede :)

Det var veldig trist ja, dette var før jeg fikk barn - så det ble nesten som å miste halve familien min :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...