Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ka tid er kattungar som er født 3 mai leveringklare???

Gjest ikke før
Skrevet

De bør helst være 12 uker gamle. Dvs at de er leveringsklare i begynnelsen av august.

Skrevet

Ikke når de er 8 uker!

Garantert noen som kommer til å skrive at "8 uker er helt vanlig - det har man alltid gjort" etc. etc. Men det er feil og atter feil. Alle som har greie på katter (veterinærer, oppdretter, dyrebeskyttelsen, Foreningen for omplassering av dyr) anbefaler at kattungene er minst 12 uker før de forlater mora.(Noen sier minimum 10, men anbefaler 12.) Sjansen for at man får en glad, sosial og veltilpasset katt øker når kattungen har hatt en lang nok "barndom" hos mor. Mye mindre risiko for at katten blir nervøs, mistilpasset, urenslig etc.

Gjest en katteeier
Skrevet

Ikke når de er 8 uker!

Garantert noen som kommer til å skrive at "8 uker er helt vanlig - det har man alltid gjort" etc. etc. Men det er feil og atter feil. Alle som har greie på katter (veterinærer, oppdretter, dyrebeskyttelsen, Foreningen for omplassering av dyr) anbefaler at kattungene er minst 12 uker før de forlater mora.(Noen sier minimum 10, men anbefaler 12.) Sjansen for at man får en glad, sosial og veltilpasset katt øker når kattungen har hatt en lang nok "barndom" hos mor. Mye mindre risiko for at katten blir nervøs, mistilpasset, urenslig etc.

Vi fikk vår kattunge da den var 4 uker gammel, pga at moren ble kjørt ihjel, og eieren ikke hadde mulighet til å mate alle kattungene.

Derfor, de som hadde anledning til å ta imot kattungen så tidlig gjorde det. Vi matet kattungen med utvannet melk med sprøyte.

Og jeg må bare si at vi aldri har hatt makan til katt :o) ! Den var helt unik, lydig som en hund, så kjælen og snill. Dessverre ble den påkjørt da den var tre år gammel.

Vi har hatt katter etter dette også, de har vært 8 uker hos kattemor, men de ble aldri som den første vi hadde .....

Skrevet

Vi fikk vår kattunge da den var 4 uker gammel, pga at moren ble kjørt ihjel, og eieren ikke hadde mulighet til å mate alle kattungene.

Derfor, de som hadde anledning til å ta imot kattungen så tidlig gjorde det. Vi matet kattungen med utvannet melk med sprøyte.

Og jeg må bare si at vi aldri har hatt makan til katt :o) ! Den var helt unik, lydig som en hund, så kjælen og snill. Dessverre ble den påkjørt da den var tre år gammel.

Vi har hatt katter etter dette også, de har vært 8 uker hos kattemor, men de ble aldri som den første vi hadde .....

Jeg fatter ikke at det ennå er noen som ikke har fått med seg at 8 uker er for tidlig. Eller så driter de i det.

Hvis kattemor dør, som i det første tilfellet du fortalte om, så er selvfølgelig saken en annen. Da gjør man det man kan med håndmating og andre ting.

".................................."

Skrevet

Ikke når de er 8 uker!

Da katten min fikk kattunger, gav vi dem bort da de var 9-10 uker så vidt jeg husker. Da var moren møkka lei dem (og hadde vært det en stund).

Skrevet

Jeg fatter ikke at det ennå er noen som ikke har fått med seg at 8 uker er for tidlig. Eller så driter de i det.

Hvis kattemor dør, som i det første tilfellet du fortalte om, så er selvfølgelig saken en annen. Da gjør man det man kan med håndmating og andre ting.

Du har helt rett!

Det var selvsagt ikke på grunn av at kattungen mistet mor da den var fire uker at den ble så enestående, men til tross for!

Selvsagt kan det gå bra, men sjansen for at det ikke gå bra er dessverre stor.

Skrevet

Da katten min fikk kattunger, gav vi dem bort da de var 9-10 uker så vidt jeg husker. Da var moren møkka lei dem (og hadde vært det en stund).

"Da var moren møkka lei dem (og hadde vært det en stund"

Nei! Det er det du tror, helt sikkert. Men den siste tiden av preging, som hovedsaklig er sosial preging, er faktisk viktig. Og den skjer gjerne mellom 10 og 14 uker.

Det kan da ikke være så vanskelig å vente de to ekstra ukene? Er det så fælt å ha kattungene i huset at to uker er helt krise, så burde man ikke hatt (fertil) hunnkatt i det hele tatt.

Skrevet

Du har helt rett!

Det var selvsagt ikke på grunn av at kattungen mistet mor da den var fire uker at den ble så enestående, men til tross for!

Selvsagt kan det gå bra, men sjansen for at det ikke gå bra er dessverre stor.

"Selvsagt kan det gå bra, men sjansen for at det ikke gå bra er dessverre stor."

Veldig sant.

"................................."

bugge -jenta
Skrevet

Vi har levert de litt mellom 10-11 uker og mer.

Men da gav vi to av kattungene vekk til den samme familien, og det hadde litt å si. Vi tok ikke alle kattungene på en gang, så kattemor skulle plutselig bli katteløs på en og samme dag.

Vi beholdt den ene, og den diet svært lenge, sporadisk. Forbausende lenge egentlig. Kattemoren ble ikke lei av den så lenge hun bare hadde den. Men vi merket at hun ble lei av å ha fire stykker hengende på seg.

Så antall kattunger har også noe å si på hvor lei kattemoren kan virke.

Vi fikk vår hunkatt når den var altfor liten. Den ble en harmonisk katt likevel mye takket være at den de tre første ukene lå under genseren vår og sov i varmen inntil huden vår mye av tiden.

Jeg var heldigvis hjemme og kunne pleie den på heltid. Den burde absolutt få lekt med søskenene sine og hatt matmor lenger.

Vi fikk bare høre at den var leveringsklar, og den kunne ikke vært stort mer enn 5 uker.

Men vi fikk følelsen at det var å ta den der og da eller ikke, og valgte å ta den. Det gikk heldigvis bra. Hvordan kattemor hadde det orker jeg ikke tenke på. Hun hadde heldigvis flere.

Men har en katt fått unger, må hun få ha dem til hun er "ferdig" med dem. Og det er hun ikke etter fem uker. Hadde det vært et ekstremt stort kull kanskje det ike hadde gjort så mye, men de var fem.

Vår kattunge har fem og hun har full kontroll over hver eneste en. Beskytter dem med halen og potene. Det er veldig rørende og vakkert.

Vh bugge

Skrevet

"Da var moren møkka lei dem (og hadde vært det en stund"

Nei! Det er det du tror, helt sikkert. Men den siste tiden av preging, som hovedsaklig er sosial preging, er faktisk viktig. Og den skjer gjerne mellom 10 og 14 uker.

Det kan da ikke være så vanskelig å vente de to ekstra ukene? Er det så fælt å ha kattungene i huset at to uker er helt krise, så burde man ikke hatt (fertil) hunnkatt i det hele tatt.

Nei, jeg elsker kattunger og ville egentlig gjerne beholdt dem alle sammen. Preging av kattunger fra moren er ekstremt vanskelig når moren er så lei av dem at hun løper sin vei når en av ungene hennes kommer, og ellers kun kommer hjem for å spise.

Skrevet

Nei, jeg elsker kattunger og ville egentlig gjerne beholdt dem alle sammen. Preging av kattunger fra moren er ekstremt vanskelig når moren er så lei av dem at hun løper sin vei når en av ungene hennes kommer, og ellers kun kommer hjem for å spise.

Vel, det er selvfølgelig forskjell på kattemødre.

"..............................."

Skrevet

Ikke når de er 8 uker!

Fikk min katt da han var 8 uker, nå er han 11 mnd og slett ikke nervøs og redd som dere sier de kan bli. Han var svært tillitsfull og kjælen fra første dag, en prima katt spør du meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...