Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,jeg er en jente på 20 år som har gått på p-pillen i to år ca... og jeg har fått hvite pigmentflekker på kroppen...det kommer bare flere og flere dersom jeg soler meg. jeg har nå sluttet på p-pillen og lurer på om det kommer til å forsvinne? og dersom det ikke forsvinner av seg selv...-er det noen behandling for dette?mvhTonje

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist
Skrevet

Hei,

helt hvite flekker kalles vitiligo og skyldes pigmenttap. Dette er vanligivis ikke knyttet til inntak av medikamenter. Vitiligo kan gå over av seg selv, men det er dessverre relativt sjelden at det forsvinner. Vi har ingen efffektiv behandling, og det beste er som regel å holde seg så blek som mulig for å redusere kontrastene.

Det finnes andre årsaker til at pigmentet blir svakere, for eksempel der det har vært eksem eller psoriasis tidligere. Dette er ikke pigmenttap, men noe blekere pigmentering. En slik pigmentsvekkelse etter en reaksjon i huden, vil normalisere seg.

Det høres ut som du har pigmenttap, når du skriver hvite flekker.

Du kan lese mer om vitiligo på http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/vitiligo.asp

Vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

helt hvite flekker kalles vitiligo og skyldes pigmenttap. Dette er vanligivis ikke knyttet til inntak av medikamenter. Vitiligo kan gå over av seg selv, men det er dessverre relativt sjelden at det forsvinner. Vi har ingen efffektiv behandling, og det beste er som regel å holde seg så blek som mulig for å redusere kontrastene.

Det finnes andre årsaker til at pigmentet blir svakere, for eksempel der det har vært eksem eller psoriasis tidligere. Dette er ikke pigmenttap, men noe blekere pigmentering. En slik pigmentsvekkelse etter en reaksjon i huden, vil normalisere seg.

Det høres ut som du har pigmenttap, når du skriver hvite flekker.

Du kan lese mer om vitiligo på http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/vitiligo.asp

Vennlig hilsen

Hei. Som det står på Rikshospitalet sine sider - UVB behandling kan gi oppløftende resultater. De nye apparatene har en suksessgrad på over 70%! Se www.ajgruppen.no og Vitiligo. Dokumentasjon på forskningsresultater kan gis hvis ønskelig. Bare send en mail til [email protected]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...