babymamma Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 HeiEr en bekymret mor for en jente på 10 uker. Helt fra starten har hun kastet opp, gulpet mye og hatt tidvise sprutbrekninger. Pga problemer med dette måtte jeg slutte å amme og gir henne etter råd fra helsesøster Enfamil mot refluks (refluks er et problem i hennes fars slekt). Hun har likevel lagt på seg fint, var ved fødsel 2,6 kg, nå 5,5. Har bedt om hjelp hos flere leger og på helsestasjon, men siden hun legger på seg vil de ikke undersøke henne. På besøk hos familie fikk jeg høre at de mente hun var litt stiv i bena - hun trekker ikke opp føttene til mage eller hode. dytter jeg benet, når foten opp til ansikt, men hun gjør ikke dette selv. Når jeg holder henne oppstår hun på tå. Etter å ha lest på internett er jeg nå veldig bekymret for at hun kan ha CP, med tanke på stivheten i føttene. Jeg vet jo ikke hva som er normalt for et spedbarn, kan alle ligge og suge på tærne fra de er født? Hun er ellers i godt humør og en glad baby, men dette sliter veldig på oss nybakte foreldre. Trenger råd/svar/støtte/tips osv... Holder på å bli gal av bekymring! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188565-brekninger-og-stivhet-i-ben-hos-spedbarn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Det er en allmenn regel at man skal lytte på en mor som er bekmret. Synes det er rimelig at du får henvisning til en barnelege av enten fastlegen eller helsestasjonslegen. Det er lite sannsynlig at det er CP eller annen nerveskade, men det vil være bra for deg å bli sikker. Brekningene kan skyldes trang lukkemuskel mellom magesekk og tynntarm ( pylorus-stenose), men sannsynligvis skal det ikke gjøres noe med sålenge hun får i seg nok næring. Synes det er rimelig at du diskuterer dette med barnelegen også; kanskje han vil ta et røntgenbilde for sikker diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188565-brekninger-og-stivhet-i-ben-hos-spedbarn/#findComment-1301226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.