Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!For et år tid tilbake hadde jeg mye forkjølelse virus,hyppig munn sår (herpis) og ekstremt stress i det daglige. Ble etter hvert mer og mer fjern i hode,samtidig som jeg hadde vont i halsen,øreverk,svimmel(slik at det var vanskelig å gå rett gjennom en dør uten å dunke borti karmene),ekstremt trøtthet,kvalm og hodeverk. Dette varte (kom gradvis)i ca 6 uker,for så å gå gradvis bort igjen innen beskrevet tid.Hadde og en slags svie i begge øynene.Kvalmen og svimmelheten ble noe bedre om jeg lå stille rett ut uten bevegelse.Det var (på det verste)umulig feks: se på tv,kjøre bil og drive med andre ting som krever konsintrasjon. Har også hatt tilbake annfall,men ikke i nærheten av dette første anfallet.Lurer på om noen kan kjenne seg igjen eller har hatt lignende symtoner?Det er blitt tatt MR av hjerne som viser veldig små forandringer i hjernen. Og spinal punktasjon som viser for høyt celle tall i en periode da jeg hadde tilbake annfall. Det er blitt anntatt av lege at dette er MS,men de er ikke helt sikre.Jeg føler meg nå helt frisk og merker ingenting til det som har hvert. Men venter på medisin for MS. Noe jeg ikke helt kan tro det er. Blir veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188582-hva-kan-dette-v%C3%A6rehjernebetendelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cathrine Smestad, lege og stipendiat innen MS-forskning

Generelt bygger diagnosen MS på grundig sykehistorie og undersøkelse supplert av MR-undersøkelse, spinalvæskeanalyse og eventuelt nevrofysiologiske undersøkelser.Diagnosen må være stilt av nevrolog for at man evt.kan starte medikamentell behandling.Symptomene på MS er svært varierende og sammensatte,de vanligste symptomene er synsforstyrrelser,føleforstyrrelser,tretthet,ustøhet m.m.Diagnosen bygger på at man har gjentatte episoder med symptomer og utfall fra ulike deler av sentralnervesystemet.Disse episodene oppstår i løpet av timer/dager og går ofte tilbake i løpet av uker/måneder.Det hender at pasienter må observeres over tid før man kan stille en endelig diagnose.

Hjernebetennelse (encefalitt) som du spør om, kan ha et lignende tidsforløp som MS,med utvikling over timer/dager, pasientene er som oftest mentalt påvirket og det kan opptre epileptiske anfall.(Jeg kan ikke uttale meg om din diagnose spesielt da jeg ikke kjenner alle detaljer i din sykehistorie/resultater av undersøkelser som har blitt gjort.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...