Gå til innhold

fu: hvilket ord er du mest lei av og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"åsså" og "lissom" , disse barnslige fjortisuttrykkene går meg på nervene ;-)

Jammen jeg liker lissom åsså,,,,, ;p

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gyda

9

• Velouria

5

• favn

4

• noami

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ordet føler. Det er et ord som puttes inn alle steder i stedet for syns, mener, tror osv..

Hmm minner meg på, ordet "connection" brukt i div amerikanske kjærlighetsrealityshow begynner å bli ganske tynnslitt og....alle skal absolutt kjenne en "connection" mellom seg selv og den de er satt opp til ¨å date.....enten det er en eller ikke :P

Skrevet

Jeg er lei: mobil. Alle har mobil, og alle maser om at jeg må få meg ny mobil. Men det ble rett og slett for stress med mobil! For hadde jeg den ikke med meg når jeg gikk ut og noen ringte fikk jeg høre det etterpå; hvorfor tok du ikke med mobilen? Jeg er da ikke SÅ viktig....;)

Hm jeg er lei av sms språket og...nekter konsekvent å bruke slike forkortelser i sms selv :P

Skrevet

Dette er et engelsk ord som ikke fikk skikkelig feste i det norske språket før OL 94, da det vrimlet med forskjellige OL-pins.

Mener bestemt at det korrekte er en pin, flere pins.

Dessverre, men det stemmer nok ikke.

Det var en ganske stor diskusjon rundt dette i 94, og Språkrådet falt ned på én norsk form: en pins, flere pins.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=pins&bokmaal=S%F8k%21++%28bokm%E5l%29

Skrevet

Jeg trodde jeg var den eneste som ikke brydde meg om mobil.

Jeg skal ikke si at jeg ikke bryr meg om mobiler, skal kjøpe ny nå, min gamle er kaputt.

Men jeg skal ikke kose med den eller leke med alt mulig rart, men derimot telefonere og sende/motta beskjeder.

Skrevet

Det er ikke et låneord. Vi har tatt det til vårt eget, og fornorsket det til kaps.

Cap - caps er nok ikke lov å skrive på norsk.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kaps&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

(søk på cap - og du får det dessverre ikke opp.)

:o)

Her står det jo også at det er ubestemtform flertall :)

"kaps m1 eller - i ubestemt form flertall (engelsk cap) enkel, rund lue med stor skygge"

Skrevet

Her står det jo også at det er ubestemtform flertall :)

"kaps m1 eller - i ubestemt form flertall (engelsk cap) enkel, rund lue med stor skygge"

Ja, nettopp.

En kaps (ubestemt form, entall) - flere kaps (eller kapser) (ubestemt form flertall).

Skrevet

Dessverre, men det stemmer nok ikke.

Det var en ganske stor diskusjon rundt dette i 94, og Språkrådet falt ned på én norsk form: en pins, flere pins.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=pins&bokmaal=S%F8k%21++%28bokm%E5l%29

Et lite tillegg til litt "ettertanke".

Det er mange engelske ord vi bruker med -s bak uten å tenkte over det fordi de er så innarbeidet i norsk: tanks (engelsk tank), triks (engelsk trick), tips (engelsk tip). Og det er mange flere ...

Skrevet

Jeg orker ikke "sinnsykt" brukt i alle slags sammenhenger.

Gjest Pins, drops og caps
Skrevet

Et lite tillegg til litt "ettertanke".

Det er mange engelske ord vi bruker med -s bak uten å tenkte over det fordi de er så innarbeidet i norsk: tanks (engelsk tank), triks (engelsk trick), tips (engelsk tip). Og det er mange flere ...

Henger meg bare på med ordet drops - som har samme "skavanken" som pins og caps.

Gjest dropsen
Skrevet

Henger meg bare på med ordet drops - som har samme "skavanken" som pins og caps.

Drops=bombom? Det er jo vanlige ord her i vest!

Skrevet

"Pleie". Alle reklamer for kremer, dusjsåpe, osv har ordet "pleie" i seg minst 7 ganger.

Jeg får fnatt!!

Skrevet

Fuck. Helt enkelt.

Jeg er SÅÅÅ lei av det ordet.

Eller på godt norsk:

Føkk.

:(

Skrevet

På norsk skrives det ordet kaps og uttales kæps.

På engelsk skrives det cap og uttales selvsagt cæps.

Mente selvsagt å skrive at det på engelsk skrives cap og uttales kæp i entall - og skrives caps og uttales kæps i flertall.

Skrevet

Drops, ja. Som opprinnelig kommer av dråpene som ble klippet av de seige sukkertøy"remsene".

Gjest knarp
Skrevet

Misbruken av ordet sinnsykt.

Samt bruken av "på en måte" og "lissom". Det forurenser språket

Skrevet

Jeg er lei av å høre på sj-ingen til Oslofolk. Er det så vanskelig å si KYLLING istedet for sjylling eller KJEDE istedet for skjede? "Norges største rørlegger-skjede" Hva gir du meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...