Gjest nyoperert cyste Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Jeg fikk fjernet en sacralcyste på torsdag. Fjernet mye. Stort sår med mange sting. Det kommer litt blod og noe tykt, seigt gult. Ikke mye. Er dette unormalt? Har litt vondt, det er ikke hovent/rødt. Ikke feber. Hvis jeg kontakter sykehuet sier de at jeg må komme. Det er 4 timer å kjøre og da får jeg i hvertfall vondt.Ligger hele tiden, sitter maks 10 min. Derfor uaktuelt med den bilturen. Noen som kan noe om dette? Er jeg i rute? 0 Siter
Gjest Viktig med hygiene! Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Du skal sitte i grønnsåpebad noen minutter hver dag så du får renset skikkelig opp. Du kan jo ringe sykehuset og spørre hvor ofte de vil du skal gjøre det. Så skifter du bandasje etterpå som du har fått instruks fra sykehuset. Tror det er mest vanlig å bruke saltvannskompresser og da trenger du vel noen til å hjelpe deg med å legge på. 0 Siter
Gjest nyoperert cyste Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Du skal sitte i grønnsåpebad noen minutter hver dag så du får renset skikkelig opp. Du kan jo ringe sykehuset og spørre hvor ofte de vil du skal gjøre det. Så skifter du bandasje etterpå som du har fått instruks fra sykehuset. Tror det er mest vanlig å bruke saltvannskompresser og da trenger du vel noen til å hjelpe deg med å legge på. Hørte ingenting om grønnsåpe på sykehuset. Saltvann er når det legges åpent. Mitt er lukket. Har du vært gjennom dette selv? 0 Siter
Gjest Viktig med hygiene! Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Hørte ingenting om grønnsåpe på sykehuset. Saltvann er når det legges åpent. Mitt er lukket. Har du vært gjennom dette selv? Ok, trodde det var åpent. Men det høres ikke bra ut at det kommer ut mye gult puss. Jeg ville ringt sykehuset jeg. Kanskje du hadde trengt en antibiotikakur, de kan kanskje faxe resepten til nærmeste apotek ettersom du har så lang reisevei? Jeg har ikke trengt dette inngrepet selv, nei. Men har vært borti noen tilfeller av det i jobben min. 0 Siter
Gjest nyoperert cyste Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Ok, trodde det var åpent. Men det høres ikke bra ut at det kommer ut mye gult puss. Jeg ville ringt sykehuset jeg. Kanskje du hadde trengt en antibiotikakur, de kan kanskje faxe resepten til nærmeste apotek ettersom du har så lang reisevei? Jeg har ikke trengt dette inngrepet selv, nei. Men har vært borti noen tilfeller av det i jobben min. Det kommer litt, ikke mye. Ville jeg ikke fått flere tegn på infeksjon? 0 Siter
Gjest Viktig med hygiene! Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Det kommer litt, ikke mye. Ville jeg ikke fått flere tegn på infeksjon? Flere tegn på infeksjon er smerte, hevelse, rødhet, feber, generell sykdomsfølelse. Hvordan vet du at sykehuset vil at du skal komme, har du allerede snakket med dem? De kan i hvertfall råde deg om hvor lenge det er trygt å se det an, vanskelig å si noe mer for utenforstående. 0 Siter
Gjest nyoperert cyste Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Flere tegn på infeksjon er smerte, hevelse, rødhet, feber, generell sykdomsfølelse. Hvordan vet du at sykehuset vil at du skal komme, har du allerede snakket med dem? De kan i hvertfall råde deg om hvor lenge det er trygt å se det an, vanskelig å si noe mer for utenforstående. De sa det da jeg opererte. Men nå ringte jeg og hun jeg snakket med sa noe annet... Dusje hver dag + grønnsåpe 10 min hver dag. Tusen takk for svar! 0 Siter
cecily Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 De sa det da jeg opererte. Men nå ringte jeg og hun jeg snakket med sa noe annet... Dusje hver dag + grønnsåpe 10 min hver dag. Tusen takk for svar! Husk å skylle godt etter grønnsåpe da. Grønnsåpen trekker til seg bakterier og det er jo halve meningen at de skal bort etterpå. Tegn på betennelse er varme, hevelse, rødhet, smerte og nedsatt funksjon. 0 Siter
Gjest nyoperert cyste Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Husk å skylle godt etter grønnsåpe da. Grønnsåpen trekker til seg bakterier og det er jo halve meningen at de skal bort etterpå. Tegn på betennelse er varme, hevelse, rødhet, smerte og nedsatt funksjon. Så hvis jeg sitter i grønnsåpe først og så spyler etterpå har det en funksjon. Jeg har helt klart smerte og nedsatt funksjon. Men det er da helt naturlig etter operasjonen. 0 Siter
cecily Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Så hvis jeg sitter i grønnsåpe først og så spyler etterpå har det en funksjon. Jeg har helt klart smerte og nedsatt funksjon. Men det er da helt naturlig etter operasjonen. Grønnsåpe + skylling = fint c",) Det er ikke så rart at du har alle de symptomene jeg ramset opp. Alle sår vil ha tegn til betennelse. Infeksjon og betennelse er to helt ulike sider av samme sak. Dersom det kommer gult puss i såret vil jeg tro at det er en infeksjon. 0 Siter
Gjest nyoperert cyste Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Grønnsåpe + skylling = fint c",) Det er ikke så rart at du har alle de symptomene jeg ramset opp. Alle sår vil ha tegn til betennelse. Infeksjon og betennelse er to helt ulike sider av samme sak. Dersom det kommer gult puss i såret vil jeg tro at det er en infeksjon. Gulrødt litt tykt og seigt. Håpet det bare var vevsvæske, sårvæske. Det er veldig lite som kommer. Hva gjør jeg hvis det er infeksjon? Og hva skiller det fra btennelse? 0 Siter
cecily Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Gulrødt litt tykt og seigt. Håpet det bare var vevsvæske, sårvæske. Det er veldig lite som kommer. Hva gjør jeg hvis det er infeksjon? Og hva skiller det fra btennelse? *Tunga beint i munnen* Fritt etter hukommelsen: Tilhelingsprosessen ved sår og skader i vev skjer ved at enkelte celler i nærheten av det skadete vevet roper "hjelp! hjelp!." Da kommer det stormende spesialiserte blodceller. Noen spiser opp det ødelagte vevet, noen reparerer og enkelte egentlig bare er i veien. Mer blod til vevet gir hevelse, varme og rødhet. Smerten skyldes mye at nociseptorene er på tå hev og har nulltoleranse for ytre påkjenninger. Ved infeksjon er det en betennelse med bakterier eller virus til stede. 0 Siter
Mistera Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Hadde du fastsydd pølle på den? Kan være betennelse, men fikk du ikke antibiotika på sykehuse? Det fikk jeg, og hadde fastsydd pølle for å la såret få ro, dessuten så lærte jeg meg noen triks som det å sitte ligge og diverse... jeg bodde på gulvet en måned jeg, fant det best, fordi jeg er så klønete og misser ting hele tiden;) Dessuten gråt jeg meg utav sykehuset fordi jeg hadde bursdag og ville være hjemme:) 0 Siter
Gjest nyoperert cyste Skrevet 22. juni 2005 Skrevet 22. juni 2005 Hadde du fastsydd pølle på den? Kan være betennelse, men fikk du ikke antibiotika på sykehuse? Det fikk jeg, og hadde fastsydd pølle for å la såret få ro, dessuten så lærte jeg meg noen triks som det å sitte ligge og diverse... jeg bodde på gulvet en måned jeg, fant det best, fordi jeg er så klønete og misser ting hele tiden;) Dessuten gråt jeg meg utav sykehuset fordi jeg hadde bursdag og ville være hjemme:) Har operert en gang tidligere og det ble mislykket. Har ikke sydd på noe nå, nei. Ikke antibiotika. Det var på dagkirurgi. Jeg nektet å bli innlagt. Har ligget en uke, skal ligge en uke til. Har blitt grundig undersøkt i dag, ingen infeksjon. Men det kom til å være vondt til stingene ble tatt. Feberen skydes et mageirus og er borte nå. Flaks. Ble du helt bra etter ett inngrep? 0 Siter
Gjest nyoperert cyste Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 Flere tegn på infeksjon er smerte, hevelse, rødhet, feber, generell sykdomsfølelse. Hvordan vet du at sykehuset vil at du skal komme, har du allerede snakket med dem? De kan i hvertfall råde deg om hvor lenge det er trygt å se det an, vanskelig å si noe mer for utenforstående. ingen svarte meg nå, men du svarte for noen dager siden. Kan dy hjelpe? Fjernet sacralcystee for 10 dager siden. Den væsker fortsatt. Mange sting, stort sår og grov tråd. Ble sett på 7. dagen, fikk svar at det kunne være sårvæske. Det er ikke infeksjon. Men bør ikke dette gro snart? Skal ta stingene om 4 dager. Hvis det fortsetter å væske, vil det si at det ikke har grodd? 0 Siter
Gjest nyoperert cyste Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 Grønnsåpe + skylling = fint c",) Det er ikke så rart at du har alle de symptomene jeg ramset opp. Alle sår vil ha tegn til betennelse. Infeksjon og betennelse er to helt ulike sider av samme sak. Dersom det kommer gult puss i såret vil jeg tro at det er en infeksjon. ingen svarte meg nå, men du svarte for noen dager siden. Kan dy hjelpe? Fjernet sacralcystee for 10 dager siden. Den væsker fortsatt. Mange sting, stort sår og grov tråd. Ble sett på 7. dagen, fikk svar at det kunne være sårvæske. Det er ikke infeksjon. Men bør ikke dette gro snart? Skal ta stingene om 4 dager. Hvis det fortsetter å væske, vil det si at det ikke har grodd? 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 Hadde du fastsydd pølle på den? Kan være betennelse, men fikk du ikke antibiotika på sykehuse? Det fikk jeg, og hadde fastsydd pølle for å la såret få ro, dessuten så lærte jeg meg noen triks som det å sitte ligge og diverse... jeg bodde på gulvet en måned jeg, fant det best, fordi jeg er så klønete og misser ting hele tiden;) Dessuten gråt jeg meg utav sykehuset fordi jeg hadde bursdag og ville være hjemme:) ingen svarte meg nå, men du svarte for noen dager siden. Kan dy hjelpe? Fjernet sacralcystee for 10 dager siden. Den væsker fortsatt. Mange sting, stort sår og grov tråd. Ble sett på 7. dagen, fikk svar at det kunne være sårvæske. Det er ikke infeksjon. Men bør ikke dette gro snart? Skal ta stingene om 4 dager. Hvis det fortsetter å væske, vil det si at det ikke har grodd? 0 Siter
Gjest Viktig med hygiene! Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 ingen svarte meg nå, men du svarte for noen dager siden. Kan dy hjelpe? Fjernet sacralcystee for 10 dager siden. Den væsker fortsatt. Mange sting, stort sår og grov tråd. Ble sett på 7. dagen, fikk svar at det kunne være sårvæske. Det er ikke infeksjon. Men bør ikke dette gro snart? Skal ta stingene om 4 dager. Hvis det fortsetter å væske, vil det si at det ikke har grodd? Fortsett med de hygiene tiltakene du har fått instruks om fra sykehuset. Hvis det fortsatt væsker når du skal ta stingene, syns jeg at kirurgen burde se på såret igjen og vurdere om stingene trenger å sitte noen dager ekstra. 0 Siter
Gjest nyoperert cyste Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 Fortsett med de hygiene tiltakene du har fått instruks om fra sykehuset. Hvis det fortsatt væsker når du skal ta stingene, syns jeg at kirurgen burde se på såret igjen og vurdere om stingene trenger å sitte noen dager ekstra. Ok. Det er kirurgen som skal ta stingene og kontrollere, så det er jo fint. Trodde ikke tråden skulle sitter mer en 14 dager. Den hr grodd en del fast allerede, ser det ut som. Jeg har ikke særlig vondt lenger. Tror du jeg kan begynne å gå litt, shoppe, gjøre småting? Ikke bare ligge? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 Ok. Det er kirurgen som skal ta stingene og kontrollere, så det er jo fint. Trodde ikke tråden skulle sitter mer en 14 dager. Den hr grodd en del fast allerede, ser det ut som. Jeg har ikke særlig vondt lenger. Tror du jeg kan begynne å gå litt, shoppe, gjøre småting? Ikke bare ligge? Du kan øke aktivitetsnivået ut fra smertegrensa vil jeg tro. Hvis du har ligget i ro til nå for det meste, er det vel greit å ta småturer opp og øke på gradvis så du ser det går bra og at du ikke får veldig vondt. Ville ikke dratt ut på shopping eller gått langtur riktig enda. Men en balanse mellom aktivitet og hvile har du godt av. Det er lurt å vært påpasselig med å fjerne hårvekst hvis du har mye av dette, i tiden etter at såret er grodd, så du minsker risken for tilbakefall. Det sies at det er best å bruke hårfjerningskrem, ikke høvel. Men dette visste du sikkert fra før. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.