Gå til innhold

Om å stille diagnose og DPS svarfrist


Gjest fnatt

Anbefalte innlegg

Gjest fnatt

Ble henvist til DPS for å stille diagnose. Fastlegen min hadde mistanke om schizofreni.

Kan man bekrefte, eller avkrefte noe slikt på ca 30 min samtale? Jeg trodde man burde ta test?

Kan man i det heletatt være sikker på noe etter en slik samtale??

Jeg trodde en diagnose skulle legge grunnlaget for både behandling og medisinering, og at dette var et viktig redskap for leger og behandlere.

Etter min mening er dette ikke noe kvalifisert forsøk på noe som helst.

Fastlegen var selvfølgelig ikke fornøyd, og sendte et brev til DPSet for ca 4 uker siden der han ba om forklaring. Hvor lang tid skal det ta før man får svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Diagnoser kan være helt opplagte og kan stilles etter 10 min samtale.

De kan også være svært vanskelige å stille og kreve gjentatte møter og observasjoner over lang tid.

Derfor kan jeg ikke svare mer klart på spørsmålet ditt.

2. DPS-et bør kunne svare etter en uke. Mer enn tre uker er helt uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...