Line Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 tusen takk for at så mange av dere har svart meg, er godt med noen trøstende ord! er nok farmor som står bak, hun ser problemer i allt. har forstått det tidligere på farfar som om vi skulle bo der, men nå ble beskjeden altså en annen. farmor har blitt så rar nå når hun er gammel, hun ser på alt som prakk, selv om det i realiteten faktisk kunne bli mindre å gjøre for de om vi kom, vi kan lage middag for alle hver dag, pluss ta med eget sengetøy og slikt. ble bare så utrolig lei meg, de må da skjønne såpass at jeg ikke har råd til hotell (når de i tillegg nettopp har fått vite at jeg mister jobben den 30 fordi den går konk, og jeg ikke har hatt stor nok stilling to av tre år til å få dagpenger).. nånei, dropper sandefjord turen og tar meg en tur helgen etter til oslo isteden. bare så trist, får møtt de så sjeldent, og onkeln og søskenbarne mitt fra danmark har jeg ikke sett på 4 år, og søskenbarnet mitt har fått en sønn i ettertid som skal være med dit den helgen han også.. vært gøy og møtt dem..(altså 2 stk som skal sove på ett soverom og 1 som trenger ett rom..fortsatt 2 rom til overs)..menmen =/ Du får da vel dagpenger om du har tjent over 1G? Er rundt 60000 i året det... 0 Siter
Gjest mij Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 nja, alt har bestandig vært vanskelig for henne tror jeg (pappa er likedan), de trenger lang tid på å innse at noe går an.. mulig jeg har blitt skjermet fra det før, har ikke besøkt de siden jeg var 18 (altså overnatting), så mulig hun har vært slik mot andre hele tiden, men først sånn mot meg når jeg har blitt eldre (22). vet det ikke er vondt ment fra hennes side, skjønner bare ikke at de ikke innser hvor mye noe sånt sårer..og at de ikke tenker så logisk som at jeg ikke har råd til noe hotell..har egentlig ikke råd til å få båten oppover engang, må ta opp lån for å få råd til frakt og tur og greier. Ok. Du har ikke overnattet hos dem på mange år, kan det være at de er såret over det? Og ikke klarer å heve seg over det ved å ønske deg velkommen, men må poengtere at du vel ikke har tenkt å overnatte hos dem nå heller..? 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Skrevet 21. juni 2005 Du får da vel dagpenger om du har tjent over 1G? Er rundt 60000 i året det... må ha tjent 1,5G så vidt jeg forsto det på nettsiden.. tjente 60 der i fjor, har en annen liten jobb i tillegg, så på den jobben som går konk (faststillingen min) har jeg ikke jobbet nok de to årene før der igjen til å få dagpenger. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Skrevet 21. juni 2005 Ok. Du har ikke overnattet hos dem på mange år, kan det være at de er såret over det? Og ikke klarer å heve seg over det ved å ønske deg velkommen, men må poengtere at du vel ikke har tenkt å overnatte hos dem nå heller..? nei, tror ikke det er noe sånt. er litt innviklede familieforhold. når jeg var yngre skulle jeg besøke pappa 2 uker i året, på sommern, det ble bestandig på sandefjord. (og ofte bare 1 uke, hvorpå pappa brukte å prestrere å reise inn til oslo for å jobbe..altså, er ganske vant til å bli såret av de) han har droppet å få til besøkene etter jeg fylte 18, så jeg har reist på eget initiativ og besøkt farmor og farfar i oslo noen småturer isteden, altså middagsbesøk og slikt. har droppet å dra til de i sandefjord, for har fått beskjed fra farmor om at de har sluttet å ta imot besøk..men forsto det altså ikke slik på farfar nå, og de får jo besøk fra danmark..menmen..må vel bli flinkere til å si i fra når jeg blir såret som noen skrev til meg..er bare så vanskelig.. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Skrevet 21. juni 2005 Si fra om at du blir såret da vel. ja..bør vel bli flinkere til det, er bare så vanskelig..har blitt såret mye av pappa og en del av farmor siden jeg var liten, så det ligger litt dypt, klarer ikke si fra til de.. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 ja..bør vel bli flinkere til det, er bare så vanskelig..har blitt såret mye av pappa og en del av farmor siden jeg var liten, så det ligger litt dypt, klarer ikke si fra til de.. Kanskje du kan skrive et brev? 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Skrevet 21. juni 2005 Kanskje du kan skrive et brev? kanskje..men føler at jeg sårer farfar da, han har bestandig vært så snill mot meg..får se det an, må ringe på snart ang båten uansett..får prøve å få frem noe da.. 0 Siter
Gjest ferievertinnen Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 tusen takk for at så mange av dere har svart meg, er godt med noen trøstende ord! er nok farmor som står bak, hun ser problemer i allt. har forstått det tidligere på farfar som om vi skulle bo der, men nå ble beskjeden altså en annen. farmor har blitt så rar nå når hun er gammel, hun ser på alt som prakk, selv om det i realiteten faktisk kunne bli mindre å gjøre for de om vi kom, vi kan lage middag for alle hver dag, pluss ta med eget sengetøy og slikt. ble bare så utrolig lei meg, de må da skjønne såpass at jeg ikke har råd til hotell (når de i tillegg nettopp har fått vite at jeg mister jobben den 30 fordi den går konk, og jeg ikke har hatt stor nok stilling to av tre år til å få dagpenger).. nånei, dropper sandefjord turen og tar meg en tur helgen etter til oslo isteden. bare så trist, får møtt de så sjeldent, og onkeln og søskenbarne mitt fra danmark har jeg ikke sett på 4 år, og søskenbarnet mitt har fått en sønn i ettertid som skal være med dit den helgen han også.. vært gøy og møtt dem..(altså 2 stk som skal sove på ett soverom og 1 som trenger ett rom..fortsatt 2 rom til overs)..menmen =/ Jeg er i den situasjonen at jeg bor der jeg vokste opp, de fleste andre slektninger har flyttet til mer urbane strøk. Om sommeren passer det dem dog å innta barndommens trakter, og de tar det som en selvfølge at de skal bo hos meg. De tenker nok som deg - det blir ikke noe ekstra arbeid. Men det kan jeg fortelle deg at det blir. Skal man ha gjester skal man gjøre rent og ordne og styre, vaske sengtøy osv. Ikke kan man selv planlegge sommeren fordi gjestene allerede har planene klar! Jeg er så luta lei av folk som tar det som en selvfølge at jeg skal være her for at de skal ha en billig og trivelig sommerferie. Ikke blir det lettvint, det blir et helsikes styr. Ikke blir det billig selv om gjestene tror at de betaler sin del. Tenk over det neste gang du tar som en selvfølge at du bare kan komme på overnatting fordi du er blakk!! 0 Siter
Gjest Skrive norsk Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 I dette landet bruker vi setninger med punktum og stor bokstav etterpå. Det gjør det myyyye enklere å lese. ;-) 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Skrevet 21. juni 2005 Jeg er i den situasjonen at jeg bor der jeg vokste opp, de fleste andre slektninger har flyttet til mer urbane strøk. Om sommeren passer det dem dog å innta barndommens trakter, og de tar det som en selvfølge at de skal bo hos meg. De tenker nok som deg - det blir ikke noe ekstra arbeid. Men det kan jeg fortelle deg at det blir. Skal man ha gjester skal man gjøre rent og ordne og styre, vaske sengtøy osv. Ikke kan man selv planlegge sommeren fordi gjestene allerede har planene klar! Jeg er så luta lei av folk som tar det som en selvfølge at jeg skal være her for at de skal ha en billig og trivelig sommerferie. Ikke blir det lettvint, det blir et helsikes styr. Ikke blir det billig selv om gjestene tror at de betaler sin del. Tenk over det neste gang du tar som en selvfølge at du bare kan komme på overnatting fordi du er blakk!! altså, jeg skjønner hva du mener. men det er ikke tilfellet i denne situasjonen. alt har blitt vanskelig for farmor.. jeg skjønner at hun synes det er merarbeide, men alle prøver å forklare at det ikke blir det. sengeklær taes med av besøkende, besøkende lager og kjøper inn mat, og når det gjelder økonomien så er de mangemilionærer, så det er ikke noe problem.. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Skrevet 21. juni 2005 I dette landet bruker vi setninger med punktum og stor bokstav etterpå. Det gjør det myyyye enklere å lese. ;-) i dette landet kan man heldigvis gjøre som man vil, når man er på gråten er kanskje ikke punktum og store bokstaver det første man fokuserer på, når man prøver å forklare seg ;p 0 Siter
Gjest ferievertinnen Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 altså, jeg skjønner hva du mener. men det er ikke tilfellet i denne situasjonen. alt har blitt vanskelig for farmor.. jeg skjønner at hun synes det er merarbeide, men alle prøver å forklare at det ikke blir det. sengeklær taes med av besøkende, besøkende lager og kjøper inn mat, og når det gjelder økonomien så er de mangemilionærer, så det er ikke noe problem.. Det ER slitsomt å være omgitt av besøkende døgnet rundt. Dere må ikke forsøke å innbille dere at farmors følelser er feil. Hvis hun mener det er slitsomt så er det nok det, kanskje ikke i fysisk arbeid men mentalt. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Jeg er i den situasjonen at jeg bor der jeg vokste opp, de fleste andre slektninger har flyttet til mer urbane strøk. Om sommeren passer det dem dog å innta barndommens trakter, og de tar det som en selvfølge at de skal bo hos meg. De tenker nok som deg - det blir ikke noe ekstra arbeid. Men det kan jeg fortelle deg at det blir. Skal man ha gjester skal man gjøre rent og ordne og styre, vaske sengtøy osv. Ikke kan man selv planlegge sommeren fordi gjestene allerede har planene klar! Jeg er så luta lei av folk som tar det som en selvfølge at jeg skal være her for at de skal ha en billig og trivelig sommerferie. Ikke blir det lettvint, det blir et helsikes styr. Ikke blir det billig selv om gjestene tror at de betaler sin del. Tenk over det neste gang du tar som en selvfølge at du bare kan komme på overnatting fordi du er blakk!! Hvis du synes det er så forferdelig å ha gjester skulle du kanskje ikke åpne hjemmet ditt? Hvis du later som om alt er i orden er det jo ikke rart at de kommer igjen og igjen. Og i dette tilfellet skal de jo ha andre gjester samtidig, så vasking osv. skal de jo gjøre allikevel. 0 Siter
Gjest ferievertinnen Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Hvis du synes det er så forferdelig å ha gjester skulle du kanskje ikke åpne hjemmet ditt? Hvis du later som om alt er i orden er det jo ikke rart at de kommer igjen og igjen. Og i dette tilfellet skal de jo ha andre gjester samtidig, så vasking osv. skal de jo gjøre allikevel. I dette tilfellet skal de likevel ha gjester, da tar vi en til og en til og en til? Finnes det ingen grenser for hva slektninger kan forvente av andre? For meg er enkelte enklere å ha på besøk enn andre, det fungerer ikke sånn at slipper jeg inn en kusine så må fetteren med den ufyselige kona også få lov til å bo hos meg. Poenget er: VI må få velge sjøl hvem vi vil ha som overnattingsgjester, det å ha felles slektstre betyr ikke at vi skal stå på pinne til enhver tid. 0 Siter
Gjest kaila Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Jeg ville ha ringt til farfar og sagt at vi desverre ikke blir å komme. Du kan jo ta denne: " i utgangspunktet tenkte vi at vi kunne overnatte hos dere siden vi hadde så lyst å se dere igjen, men siden huset er fylt opp så har vi ikke råd til å leie hotell....eller noe sånt. Kanskje farfar har noen ideer om hvor dere kan overnatte billig? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Jeg er i den situasjonen at jeg bor der jeg vokste opp, de fleste andre slektninger har flyttet til mer urbane strøk. Om sommeren passer det dem dog å innta barndommens trakter, og de tar det som en selvfølge at de skal bo hos meg. De tenker nok som deg - det blir ikke noe ekstra arbeid. Men det kan jeg fortelle deg at det blir. Skal man ha gjester skal man gjøre rent og ordne og styre, vaske sengtøy osv. Ikke kan man selv planlegge sommeren fordi gjestene allerede har planene klar! Jeg er så luta lei av folk som tar det som en selvfølge at jeg skal være her for at de skal ha en billig og trivelig sommerferie. Ikke blir det lettvint, det blir et helsikes styr. Ikke blir det billig selv om gjestene tror at de betaler sin del. Tenk over det neste gang du tar som en selvfølge at du bare kan komme på overnatting fordi du er blakk!! Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet - og jeg har massevis av feriegjester som overlapper hverandre hele sommeren. Vi gir klar beskjed om at gjestene må være selvgående: Ta med sengetøy, litt mat og drikke og hjelpe til med huslige gjøremål. Vi stiller med husrom og hyggelig vertskap - som orker å ha besøk. Folk som sitter på rompa og forlanger oppvartning, får beskjed om at vi ikke kan ta imot gjester. Klar beskjed gjør alt så mye greiere. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Skrevet 22. juni 2005 Jeg ville ha ringt til farfar og sagt at vi desverre ikke blir å komme. Du kan jo ta denne: " i utgangspunktet tenkte vi at vi kunne overnatte hos dere siden vi hadde så lyst å se dere igjen, men siden huset er fylt opp så har vi ikke råd til å leie hotell....eller noe sånt. Kanskje farfar har noen ideer om hvor dere kan overnatte billig? joda, ikke så dum ide, men blir nok ikke noen tur til sandefjord. i og med at båtsjåføren ikke kunne før helgen etter, og det ble så mye styr med den orginale helgen, kjører vi heller en tur til oslo samme helg som sjåføren skal. så får vi hjulpet til med båten og tar en osloweekend =) farfar og farmor er forhåpentligvis i oslo den helgen så jeg får hilst på. bare så dumt, for jeg var der helgen før 17mai, å da snakket alle om at jeg måtte komme en tur når slekten fra danmark kom (altså den helgen vi fikk beskjed om "hvor skal dere bo").. menmen 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Skrevet 22. juni 2005 I dette tilfellet skal de likevel ha gjester, da tar vi en til og en til og en til? Finnes det ingen grenser for hva slektninger kan forvente av andre? For meg er enkelte enklere å ha på besøk enn andre, det fungerer ikke sånn at slipper jeg inn en kusine så må fetteren med den ufyselige kona også få lov til å bo hos meg. Poenget er: VI må få velge sjøl hvem vi vil ha som overnattingsgjester, det å ha felles slektstre betyr ikke at vi skal stå på pinne til enhver tid. i dette tilfellet hadde jeg faktisk fått beskjed fra alle sist jeg var i oslo (17mai helgen), om at når slekten fra danmark kom nesten gang så måtte jeg prøve å komme nedover! jeg setter pris på dine synspunkt, det å få en litt annen vinkling. Men jeg må få si at jeg kjenner de såpass atjeg vet din beskrivelse blir litt feil i forhold til vår situasjon. Det er en liten slekt, 2 barn og 4 barnebarn (hvorav jeg er ett av de 4), og de ytrer selv ønsket om å få se meg oftere. såklart, jeg har forståelse for at farmor er sliten, men hadde fått andre signaler før i går! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.