Gå til innhold

Bivirkninger av Seretide

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt den nye medisinen Seretide (brukte Flutide tidligere) 250mg to ggr. daglig i et par måneder nå. Innimellom kan en jo få sopp i munnen - hvis man ikke skyller ordentlig. Jeg gjør imidlertid dette - men nå er innsiden av leppene helt ru liksom - og "tørre". Da er det vel sopp regner jeg med? Kan det smitte partneren? Det er så ubehagelig - og jeg skulle gjerne vite om det er noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dette. Må også nevne at jeg er gravid i 23.uke. Håper en lege kan svare meg på dette - takk for hjelpen!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18873-bivirkninger-av-seretide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Joda, det kan høres ut som om du har fått sopp. Denne er ikke smittsom, men ikke særlig deilig å ha i munnen. Det pleier å være kun en ting å gjøre, nemlig å skifte metode. Du bør spørre din lege om du kan få spray mht inhalasjonssteroidene (Flutide - den ene halvpart i Seretide). Den skal inhaleres gjennom en såkalt spacer - et kammer -, og dette gjør at soppen forsvinner, du får nemlig ikke inn i munnen de partiklene som danner soppen, de blir sittende igjen i spaceres. Denne spacer leveres sammen med Flutide på apoteket (blå resept). Hvis du ikke får en god forklaring på apoteket om hvordan du skal bruke den eller på annen måte får problemer, så kontakt nærmeste sentralsykehus med lungeavdeling, der finner du sykepleiere som kan dette og som vil gi deg undervisning. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...