Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 En flyplass har kun to rullebaner, de ligger vinkelrett på hverandre, som en T. Den ene har nummer 20, hvilket nummer har den andre? Enten nr 11 eller 29. Jeg vet ikke. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Snodig gåte Mulig, men når du ser på nummeret, så har det noe med kompassretninger å gjøre. Hvis du legger på en null, får du antall grader, altså i hvilken retning de ligger. Nr 20 ligger i 200 grader retning, vest-nordvest er det vel. Jeg vet bare ikke om det er innflygingsretning eller hva den andre skal være. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Bare tøysegåte det der. Niks. Helt reelt. Det er slik det er i virkeligheten. Cluet ligger i at man oppdager at nummeret må bety noe, og himmelretning er mest nærliggende. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Bare tøysegåte det der. På Gardermoen finner du f eks rullebane nr 15, men det er ikke 15 rullebaner, den ligger i 150 grader retning bare. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 På Gardermoen finner du f eks rullebane nr 15, men det er ikke 15 rullebaner, den ligger i 150 grader retning bare. Ja, riktig... Det hadde jeg ikke tenkt på) Står det ikke f.eks. N foran tallet også? Altså N20? Det skal jeg sjekke på mandag. Da skal jeg ut på rullebanen. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Ja, riktig... Det hadde jeg ikke tenkt på) Står det ikke f.eks. N foran tallet også? Altså N20? Det skal jeg sjekke på mandag. Da skal jeg ut på rullebanen. Egentlig er det ganske smart. Jeg visste det ikke, men etter en halvtimes grublerier.... Sikkert fint for flygere å vite i hvilken retning en rullebane ligger? Men er det anskomstretning eller avgangsretning? Eller hva? Når rulebanene ligger i en T-form, den som butter, butter den med avgangsretningen? 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Nå kom jeg på at de kanskje ligger i ulike retninger på grunn av vindretninger, og kan brukes både til avgang og landing begge veier? Fremdeles er ikke problemet løst. 0 Siter
en flyger Skrevet 22. juni 2005 Skrevet 22. juni 2005 Det er helt riktig som du antar, at numrene står for kompassretninger, bortsett fra at man sløyfer et siffer og runder av til nærmeste hele tier. 200 grader = rwy 20, 73 grader = rwy 07 osv. Numrene angir hvilken retning banen "peker". Med andre ord, står man klar for take off på den enden av rullebanen som har nmr 20 så vil flyets heading være omtrent 200 grader. (Den andre enden av denne banen vil ha nummer 02, fordi 200 grader - 180 grader = 20 grader.) Og som du er inne på, dette er for å gjøre det praktisk: man trenger ikke bare å vite hvilken bane man skal lande/ta av på, men også hvilken ende av den. Er vinden over en viss styrke vil man alltid søke å lande/ta av mot vinden. Man buker ikke bokstaver for å angi retning, men hvis to baner løper parallelt, som er veldig vanlig, vil den ene hete f eks rwy 19R og den andre 19L, hvor R og L står for right og left. Slik er det f eks på Gardermoen. Når flygerleder oppgir hvilken bane man skal lande på sier han f eks "cleared visual runway two-zero", og så vet man også hvilken ende det dreier seg om. Derfor kan man si at en flyplass med to striper slik du beskriver i praksis har fire runways man forholder seg til. Håper dette ble noenlunde forståelig. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 22. juni 2005 Skrevet 22. juni 2005 Det er helt riktig som du antar, at numrene står for kompassretninger, bortsett fra at man sløyfer et siffer og runder av til nærmeste hele tier. 200 grader = rwy 20, 73 grader = rwy 07 osv. Numrene angir hvilken retning banen "peker". Med andre ord, står man klar for take off på den enden av rullebanen som har nmr 20 så vil flyets heading være omtrent 200 grader. (Den andre enden av denne banen vil ha nummer 02, fordi 200 grader - 180 grader = 20 grader.) Og som du er inne på, dette er for å gjøre det praktisk: man trenger ikke bare å vite hvilken bane man skal lande/ta av på, men også hvilken ende av den. Er vinden over en viss styrke vil man alltid søke å lande/ta av mot vinden. Man buker ikke bokstaver for å angi retning, men hvis to baner løper parallelt, som er veldig vanlig, vil den ene hete f eks rwy 19R og den andre 19L, hvor R og L står for right og left. Slik er det f eks på Gardermoen. Når flygerleder oppgir hvilken bane man skal lande på sier han f eks "cleared visual runway two-zero", og så vet man også hvilken ende det dreier seg om. Derfor kan man si at en flyplass med to striper slik du beskriver i praksis har fire runways man forholder seg til. Håper dette ble noenlunde forståelig. Takk, jeg ante at det var en logikk, og jeg hadde en mistanke om løsningen, men ville ikke over den terskel med at det var to numre (eller 4 i dette tilfelle) før jeg hadde tenkt litt mer. Men selvsagt må det være slik. Jeg tipper det ikke spiller noen rolle hvordan banene ligger for annet enn de lokale forhold. Banene innrettes etter forholdene på stedet, og flyene må bare bruke det som finnes. Takk igjen. 0 Siter
en flyger Skrevet 22. juni 2005 Skrevet 22. juni 2005 Takk, jeg ante at det var en logikk, og jeg hadde en mistanke om løsningen, men ville ikke over den terskel med at det var to numre (eller 4 i dette tilfelle) før jeg hadde tenkt litt mer. Men selvsagt må det være slik. Jeg tipper det ikke spiller noen rolle hvordan banene ligger for annet enn de lokale forhold. Banene innrettes etter forholdene på stedet, og flyene må bare bruke det som finnes. Takk igjen. - Jeg tipper det ikke spiller noen rolle hvordan banene ligger for annet enn de lokale forhold. Banene innrettes etter forholdene på stedet, og flyene må bare bruke det som finnes. Når flyplasser planlegges tas det nok hensyn til flere ting: topografien i landskapet rundt, nærliggende boligbebyggelse (støyrestriksjoner), og hvis det er en typisk vindretning i området vil man nok søke å legge banen slik at den mest mulig følger denne. Men ellers må man bare bruke det som finnes ja. Er det f eks bare en bane og vinden kommer tilnærmet 90 grader fra siden får man sidevind uansett hvilken retning man flyr inn fra. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.