Gå til innhold

Fri rettshjelp til bedrifter?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Det spørs om du har advart godt nok.

Se svaret mitt lenger opp...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

5

• Åsemor

2

• tiliti

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det har h*n ikke fått.

Men; det var i prøvetiden, etter tre møter med ped. leder til stede - og etter at h*n ikke møtte til 4. innkalte møte hvor jeg hadde gjort klart at tema var oppsigelse.

Jeg gjorde det også klart i de andre møtene at det ikke var noen garanti for jobb hos meg, enten måtte jobben gjøres tilfredsstillende, ellers hadde h*n ikke noe her å gjøre. Og ble lovet bot og bedring til ingen nytte....

Jeg har skriftlige referater fra disse møtene, og et vitne da....

Hvis det var innenfor prøvetiden, har du vist loven på din side, uten at jeg skal si noe 100% sikkert.

Skrevet

Eh, nope.

Her er det gjeld til langt over taket. Sånn er det å bo i storbyen :)

Bilene våre er ikke verdt noe heller, enten gamle eller leaset.

Snakk med banke allikevel, de er jo veldig glade i å låne ut penger.

Skrevet

Uteblivelsedom blir det bare om du ikke møter. Du kan alltid be om at saken henvises til retten. Trikset er å gjøre saken så komplisert at det ikke lar seg gjøre å forstå den. Pønsk ut noen ville påstander.

I oppsigelsesaker skal den ansatte først ha fått minst to skriftlige advarsler, ellers er du muligens ille ute.

"Trikset er å gjøre saken så komplisert at det ikke lar seg gjøre å forstå den. Pønsk ut noen ville påstander."

Det er vel dette den andre parten gjør. ;)

Jeg syns det hadde vært fryktelig synd om du gir deg nå Persille. Du får starte kronerulling fra dol, jeg gir deg en hundrings. ;)

Gjest Persille
Skrevet

Hvis det var innenfor prøvetiden, har du vist loven på din side, uten at jeg skal si noe 100% sikkert.

Tydeligvis ikke - da hadde jeg jo ikke blitt stevnet.

Jeg trodde også det :)

Jeg tenkte at når noen ikke gjorde jobben sin i prøvetiden, så var det bare å tuppe dem ut - det er jo det vi har prøvetid til! Men nei da....

Og hvertfall etter tre møter, og innkalling til et fjerde...

Gjest MrPimmel
Skrevet

Det har h*n ikke fått.

Men; det var i prøvetiden, etter tre møter med ped. leder til stede - og etter at h*n ikke møtte til 4. innkalte møte hvor jeg hadde gjort klart at tema var oppsigelse.

Jeg gjorde det også klart i de andre møtene at det ikke var noen garanti for jobb hos meg, enten måtte jobben gjøres tilfredsstillende, ellers hadde h*n ikke noe her å gjøre. Og ble lovet bot og bedring til ingen nytte....

Jeg har skriftlige referater fra disse møtene, og et vitne da....

Det høres bedre ut. Lovgiver har trolig ment at prøvetida skal klarlegge om man er egnet til jobben, men de har samme oppsigelsevern, så man kan ikke sparke noen uten grunn da heller. Arbeider må ha fått rimeig god opplæring for å klare jobben også. Også er det medarbeidersamtaler og oppfølging.

Har arb giver gjort en bra jobb med dette, så er det arbeiders ansvar å gjøre jobben som forventet, være pesonlig egnet, ta ordre, møte presis, være normalt høflig, ta opplæring alvorlig, følge regler osv.

Alt dette blir bare -tips- da. Litt tanker.

Gjest Persille
Skrevet

"Trikset er å gjøre saken så komplisert at det ikke lar seg gjøre å forstå den. Pønsk ut noen ville påstander."

Det er vel dette den andre parten gjør. ;)

Jeg syns det hadde vært fryktelig synd om du gir deg nå Persille. Du får starte kronerulling fra dol, jeg gir deg en hundrings. ;)

Tusen takk!

Jeg kan ikke gi meg. Det er en prinsippsak!

Jeg nekter å bli pålagt å ha en ansatt som er ubrukelig i en barnehage. Hadde dette vært en kontorjobb hadde det vært noe annet, men her er det snakk om små liv, sikkerhet, trygghet, omsorg og utvikling - det er ikke noe vi kan sette bort til hvem som helst.

Ikke alle er egnet til å være i barnehage, dette er en av dem! Trist h*n ikke ser det selv...

Men ikke snakk om at jeg gir meg - jeg skal holde på til jeg dør om jeg må.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Tydeligvis ikke - da hadde jeg jo ikke blitt stevnet.

Jeg trodde også det :)

Jeg tenkte at når noen ikke gjorde jobben sin i prøvetiden, så var det bare å tuppe dem ut - det er jo det vi har prøvetid til! Men nei da....

Og hvertfall etter tre møter, og innkalling til et fjerde...

Jeg syns du har en bra sak jeg. Samvittighetsfull oppfølging.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Mulig det - men h*n krevde forhandlinger, som man har krav på - der ønsket h*n å møte med advokat, så da valgte jeg å gjøre det også.

Det gikk mildt sagt til helvete - jeg prøvde så godt jeg kunne å være grei, sa h*n kunne få beholde de 10.000 som er utbetalt for mye i lønn, men det var ikke nok. H*n kom ikke på jobb og leverte ikke sykemelding, selv om det var oppsigelsestid på to uker - og pengene var allerede utbetalt.

Advokaten til motparten har påberopt stor skade etc som følge av oppsigelsen, men kan ikke dokumentere dette, og vil heller ikke si hva kravet er.

Og h*n er oppsagt fordi h*n ikke gjorde jobben sin, du vil ikke tro hvor ille det var - noe jeg har dokumentert, og har vitner på, men likevel blir jeg altså stevnet og de vil ha erstatning for tapt inntekt, og tort og svie.

Skulle gjerne ha møtt i forliksrådet, jeg - da hadde jeg jo gått ut seirende slik jeg ser det.

Det virker som de prøver å skremme deg. Eier av enkeltmannsforetak er fristende å prøve seg på hvis det fins verdier hos eier.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Eh, nope.

Her er det gjeld til langt over taket. Sånn er det å bo i storbyen :)

Bilene våre er ikke verdt noe heller, enten gamle eller leaset.

Har du sagt det til motpartens advokat? Det kan hende de tror det fins masse penger.

Skrevet

Tusen takk!

Jeg nekter å bli pålagt å ha en ansatt som er ubrukelig i en barnehage. Hadde dette vært en kontorjobb hadde det vært noe annet, men her er det snakk om små liv, sikkerhet, trygghet, omsorg og utvikling - det er ikke noe vi kan sette bort til hvem som helst.

Ikke alle er egnet til å være i barnehage, dette er en av dem! Trist h*n ikke ser det selv...

Uff, for en situasjon. Håper det ordner seg for deg. Jeg tror det finnes en eller annen jus-telefon hvor man kan ringe å få gratis råd. Kanskje verdt å prøve den. Jeg husker ikke akkurat hva den heter.

Skrevet

Tusen takk!

Flott! Og jeg regner med du holder oss oppdatert helt til det er slutt.

Gjest Persille
Skrevet

Det høres bedre ut. Lovgiver har trolig ment at prøvetida skal klarlegge om man er egnet til jobben, men de har samme oppsigelsevern, så man kan ikke sparke noen uten grunn da heller. Arbeider må ha fått rimeig god opplæring for å klare jobben også. Også er det medarbeidersamtaler og oppfølging.

Har arb giver gjort en bra jobb med dette, så er det arbeiders ansvar å gjøre jobben som forventet, være pesonlig egnet, ta ordre, møte presis, være normalt høflig, ta opplæring alvorlig, følge regler osv.

Alt dette blir bare -tips- da. Litt tanker.

Vel;

De var to assistenter, begge fikk samme opplæring - men denne hadde erfaring fra tidligere.

Ped.leder forsøkte å samtale med dem, lage rutiner, regler osv - samtidig som vi ga dem friere tøyler til å forme dagene selv, det var tross alt de som skulle være der hele tiden.

Dette fungerte ikke - så vi strammet inn og lagde rutiner i fellesskap; 1. møte.

De valgt å ikke følge noe av de vi var blitt enige om - i tillegg hadde det vært endel hårreisende episoder; 2. møte og bot og bedring lovet.

Ingenting ble bedre, jeg ble sint, følte meg virkelig aktivt motarbeidet, ped.leder var fortvilet over å ikke trenge gjennom. Det føltes som om vi ble løyet rett opp i ansiktet rett som det var for å dekke over episoder; 3. møte og den ene assistenten sa opp, inneforstått med at h*n ikke sto til kravene.

Den siste ble værende, ny ble ansatt - og jeg håper på bedring med nytt blod.

Ny assistent ble fortvilet over å måtte gjøre alt alene, ingen regler/rutiner ble fulgt - og klagde sin nød til ped.leder. Jeg fersket motparten i å lyve på seg sykdom for å få fri, innkalte til nytt møte - som vedkommende meldte at h*n ikke kom til, men skulle komme innom med sykemelding. Jeg sa at det ikke ble aktuelt - og at h*n i så fall kunne ta med en oppsigelse også - nå var det nok!

Men; jeg stolte ikke på at jeg skulle få hverken sykemelding eller oppsigelse, og valgte å si opp selv i forkant av en evnt. sykemelding. Dagen derpå kom - ingen sykemelding kom, og vedkommende hadde allerede fått utbetalt lønn for tre uker for mye.

Jeg har tilbudt h*n å beholde pengene for å slippe mer mas - men det var ikke nok.

H*n mener selv h*n har gjort en god jobb, selv om ped.leder, den nye assistenten og foreldrene skriftlig har klaget, dokumentert og bekreftet min sak....

Og moralen i historien er; er du sur på sjefen din - stevne firmaet for retten, de har ikke noe vern likevel, og du får din hevn.

Gjest Persille
Skrevet

Flott! Og jeg regner med du holder oss oppdatert helt til det er slutt.

I will :)

Gjest Persille
Skrevet

Har du sagt det til motpartens advokat? Det kan hende de tror det fins masse penger.

Jada, i forhandlingen sa vi det til dem.

Jeg sa;

xx, du vet at hverken jeg eller zz har penger, og at vi ikke tjener noe på barnehagen - så om du trekker oss for retten, så går hele barnehagen konk, og dette går ut over alle barna/foreldrene.

H*n sa;

jeg har aldri sagt jeg skal trekke dere for retten, og jeg vet at dere ikke har noen penger...

Da klikket det for advokaten, han skrev STILLE på blokken sin og viste klienten sin.

Jeg sa;

jeg klarer å lese seks bokstaver opp ned, jeg prøvde bare å forstå hvor dere vil med dette....

Men; vi har jo stort hus, ser bra ut utad sikkert, men det er ti millioner i gjeld på det og det vet h*n. Jeg har bil, men den er leaset, partneren min i dette har bil, et gammelt vrak.

H*n vet at vi gjør all jobb på huset og i barnehagen selv fordi vi ikke har råd til å leie inn noen - så h*n er godt informert om tingenes tilstand.

Og; det verste - jeg er sikker på at dette kun er for å ta hevn. Vedkommende er sur på meg, og har tatt dette som et personlig angrep, fremfor konstruktiv kritikk...

H*n er tilogmed forklart konsekvensene for 3.part via bekjente, men driter i det...

Gjest Persille
Skrevet

Jeg syns du har en bra sak jeg. Samvittighetsfull oppfølging.

Ja, jeg synes også det.

Men likevel; dette koster tid og penger jeg ikke har - og hva gjør jeg?????

Jeg blir så vanvittig sint at jeg har ikke ord for det engang.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Vel;

De var to assistenter, begge fikk samme opplæring - men denne hadde erfaring fra tidligere.

Ped.leder forsøkte å samtale med dem, lage rutiner, regler osv - samtidig som vi ga dem friere tøyler til å forme dagene selv, det var tross alt de som skulle være der hele tiden.

Dette fungerte ikke - så vi strammet inn og lagde rutiner i fellesskap; 1. møte.

De valgt å ikke følge noe av de vi var blitt enige om - i tillegg hadde det vært endel hårreisende episoder; 2. møte og bot og bedring lovet.

Ingenting ble bedre, jeg ble sint, følte meg virkelig aktivt motarbeidet, ped.leder var fortvilet over å ikke trenge gjennom. Det føltes som om vi ble løyet rett opp i ansiktet rett som det var for å dekke over episoder; 3. møte og den ene assistenten sa opp, inneforstått med at h*n ikke sto til kravene.

Den siste ble værende, ny ble ansatt - og jeg håper på bedring med nytt blod.

Ny assistent ble fortvilet over å måtte gjøre alt alene, ingen regler/rutiner ble fulgt - og klagde sin nød til ped.leder. Jeg fersket motparten i å lyve på seg sykdom for å få fri, innkalte til nytt møte - som vedkommende meldte at h*n ikke kom til, men skulle komme innom med sykemelding. Jeg sa at det ikke ble aktuelt - og at h*n i så fall kunne ta med en oppsigelse også - nå var det nok!

Men; jeg stolte ikke på at jeg skulle få hverken sykemelding eller oppsigelse, og valgte å si opp selv i forkant av en evnt. sykemelding. Dagen derpå kom - ingen sykemelding kom, og vedkommende hadde allerede fått utbetalt lønn for tre uker for mye.

Jeg har tilbudt h*n å beholde pengene for å slippe mer mas - men det var ikke nok.

H*n mener selv h*n har gjort en god jobb, selv om ped.leder, den nye assistenten og foreldrene skriftlig har klaget, dokumentert og bekreftet min sak....

Og moralen i historien er; er du sur på sjefen din - stevne firmaet for retten, de har ikke noe vern likevel, og du får din hevn.

Hm.

Uteblitt sykemelding og fravær er oppsigelsegrunn god nok muligens. Det kalles å "fantegå".

Tips/prinsipp : Husk å trekke tilbake alle forlikstilbud du gir hvis de ikke blir akseptert, ikke la dem forhandle videre på dem. Gå alltid tilbake til null igjen og still opp alle krav på nytt om du ikke når fram straks. Tilbud må alltid følges av en frist, og så trekkes fullstendig tilbake hvis de ikke aksepteres. Ellers kan du ende opp i en floke.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Ja, jeg synes også det.

Men likevel; dette koster tid og penger jeg ikke har - og hva gjør jeg?????

Jeg blir så vanvittig sint at jeg har ikke ord for det engang.

Har -du- engasjert advokat enda? Jeg fikk ikke det med meg.

Antagelig er det bare for å skremme deg, og om mulig få penger ut av deg. Men du trenger ikke gjøre noe før etter forliksrådet, som bare skal prøve å få til en løsning utenom rettsvesenet.

De må betale for å få saken opp for retten, er det 15-20 000 kr? Og så er det en tusenlapp de må betale til forliksrådet først.

Gjest Persille
Skrevet

Har -du- engasjert advokat enda? Jeg fikk ikke det med meg.

Antagelig er det bare for å skremme deg, og om mulig få penger ut av deg. Men du trenger ikke gjøre noe før etter forliksrådet, som bare skal prøve å få til en løsning utenom rettsvesenet.

De må betale for å få saken opp for retten, er det 15-20 000 kr? Og så er det en tusenlapp de må betale til forliksrådet først.

Det blir ikke noe forliksråd, jeg er allerede stevnet.

Advokat måtte jeg engasjere før forhandlingsmøtet, da jeg skjønte hvordan motpartens advokat opererte.

Så kom stevningen, og da måtte jeg ha en prosessfullmektig - samme advokat, og nå er den besvart.

Og bakgrunnen for innlegget er at jeg har fått en regning på 35.000 jeg ikke vet hvordan jeg skal få betalt.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Jada, i forhandlingen sa vi det til dem.

Jeg sa;

xx, du vet at hverken jeg eller zz har penger, og at vi ikke tjener noe på barnehagen - så om du trekker oss for retten, så går hele barnehagen konk, og dette går ut over alle barna/foreldrene.

H*n sa;

jeg har aldri sagt jeg skal trekke dere for retten, og jeg vet at dere ikke har noen penger...

Da klikket det for advokaten, han skrev STILLE på blokken sin og viste klienten sin.

Jeg sa;

jeg klarer å lese seks bokstaver opp ned, jeg prøvde bare å forstå hvor dere vil med dette....

Men; vi har jo stort hus, ser bra ut utad sikkert, men det er ti millioner i gjeld på det og det vet h*n. Jeg har bil, men den er leaset, partneren min i dette har bil, et gammelt vrak.

H*n vet at vi gjør all jobb på huset og i barnehagen selv fordi vi ikke har råd til å leie inn noen - så h*n er godt informert om tingenes tilstand.

Og; det verste - jeg er sikker på at dette kun er for å ta hevn. Vedkommende er sur på meg, og har tatt dette som et personlig angrep, fremfor konstruktiv kritikk...

H*n er tilogmed forklart konsekvensene for 3.part via bekjente, men driter i det...

OK, jeg tipper motparten trekker saken før det skal opp for retten.

Dommere er som regel ikke så happy for at folk bruker rettsvesenet kun for å hevne seg, ikke forliksrådet heller. En venn fikk så øra hang i en barnefordelingssak og fikk trukket tilbake fri rettshjelp og måtte betale alle kostnader, det ble dagene lengste ansikt. Dommerne skjønte det bare var hevn ganske fort og stoppet det hele.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...