Gjest Persille Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Hm. Uteblitt sykemelding og fravær er oppsigelsegrunn god nok muligens. Det kalles å "fantegå". Tips/prinsipp : Husk å trekke tilbake alle forlikstilbud du gir hvis de ikke blir akseptert, ikke la dem forhandle videre på dem. Gå alltid tilbake til null igjen og still opp alle krav på nytt om du ikke når fram straks. Tilbud må alltid følges av en frist, og så trekkes fullstendig tilbake hvis de ikke aksepteres. Ellers kan du ende opp i en floke. Jeg ville trekke tilbake alt - men advoakten min mente det ville se bedre ut i retten om vi sto ved det vi allerede hadde tilbudt, fordi det var snakk om "småpenger" rent juridisk. Men 10.000 for et bittelite firma uten særlig overskudd er ganske mye, så jeg synes ikke det er noe særlig.... Nå er det jo gjort da, så jeg kan ikke trekke det tilbake. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 OK, jeg tipper motparten trekker saken før det skal opp for retten. Dommere er som regel ikke så happy for at folk bruker rettsvesenet kun for å hevne seg, ikke forliksrådet heller. En venn fikk så øra hang i en barnefordelingssak og fikk trukket tilbake fri rettshjelp og måtte betale alle kostnader, det ble dagene lengste ansikt. Dommerne skjønte det bare var hevn ganske fort og stoppet det hele. Men hva skjer med mine omkostninger da? Må h*n dekke dem? De kan jo ikke bare trekke seg nå, da må jo jeg dekke alt - og det har jeg ikke råd til. Eneste grunnen til at jeg har brukt penger på dette er at jeg er sikker på å vinne. Men det var godt å høre at de kan trekke tilbake fri rettshjelp dersom de gjennomskuer motivet, det har også bekymret meg litt. Og så lenge jeg har dokumentert alt så godt som jeg har gjort, og har "alle" i ryggen, så er det jo ikke tvil om at jeg hvertfall har rett i min bedømmelse av vedkommende. Jeg synes det er spesielt at en arbeidstaker kan trekke en arbeidsgiver for retten, dikte påstander og på den måten ruinere arbeidsgiver. Jeg klarer faktisk ikke helt forstå at det er lov - eller mulig å gjøre sånt. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Det blir ikke noe forliksråd, jeg er allerede stevnet. Advokat måtte jeg engasjere før forhandlingsmøtet, da jeg skjønte hvordan motpartens advokat opererte. Så kom stevningen, og da måtte jeg ha en prosessfullmektig - samme advokat, og nå er den besvart. Og bakgrunnen for innlegget er at jeg har fått en regning på 35.000 jeg ikke vet hvordan jeg skal få betalt. Still opp krav om å få dekket din advokatregning før saken, så det er klart. Det kan hende det ender med et forlik. Men det ser ut som du har en bra sak. Still opp så mange krav du kan, pluss på med erstatning for fantegåingen i tillegg, finn på noe mer du har hatt av kostnader. Du har rett til å holde tilbake feriepenger når noen har fantegått. Har advokaten gitt deg timeliste, det har du krav på. Jeg syns 35 000 er veldig mye. Det fins kklagemuligheter. Normalpriser er 700-1000 kr pr time, og 35 timer høres veldig mye ut. Hvor du skal få pengene fra vet jeg ikke, jeg er dessverre blakk. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Men hva skjer med mine omkostninger da? Må h*n dekke dem? De kan jo ikke bare trekke seg nå, da må jo jeg dekke alt - og det har jeg ikke råd til. Eneste grunnen til at jeg har brukt penger på dette er at jeg er sikker på å vinne. Men det var godt å høre at de kan trekke tilbake fri rettshjelp dersom de gjennomskuer motivet, det har også bekymret meg litt. Og så lenge jeg har dokumentert alt så godt som jeg har gjort, og har "alle" i ryggen, så er det jo ikke tvil om at jeg hvertfall har rett i min bedømmelse av vedkommende. Jeg synes det er spesielt at en arbeidstaker kan trekke en arbeidsgiver for retten, dikte påstander og på den måten ruinere arbeidsgiver. Jeg klarer faktisk ikke helt forstå at det er lov - eller mulig å gjøre sånt. Det er ikke lovlig. Opplys advokaten om at du vet at fri rettshjelp kan trekkes tilbake hvis saken er opplagt hevn og ikke reell. Sjekk det først. Jeg syns fantegåingen burde være mer enn nok til å vinne, det er svært alvorlig og setter deg i klemme. Selv en dag skulk er alvorlig nok, syns jeg. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Still opp krav om å få dekket din advokatregning før saken, så det er klart. Det kan hende det ender med et forlik. Men det ser ut som du har en bra sak. Still opp så mange krav du kan, pluss på med erstatning for fantegåingen i tillegg, finn på noe mer du har hatt av kostnader. Du har rett til å holde tilbake feriepenger når noen har fantegått. Har advokaten gitt deg timeliste, det har du krav på. Jeg syns 35 000 er veldig mye. Det fins kklagemuligheter. Normalpriser er 700-1000 kr pr time, og 35 timer høres veldig mye ut. Hvor du skal få pengene fra vet jeg ikke, jeg er dessverre blakk. *ler* Jeg har bedt om timeliste - synes også dette er vel drøyt. Hvertfall fordi jeg har gjort det meste av jobben selv. Men feriepenger har man visst ikke lov til å holde igjen uansett ettersom jeg har forstått. Da må det i så fall stå spesifikt i arbeidskontrakten at arbeidsgiver avregner for mye utbetalt lønn i evnt. tilgodehavende lønn og/eller feripenger. Har nemlig ikke utbetalt dem, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Min forklaring på det er at det er helt normalt å utbetalt det året etter, slik at arbeidstaker slipper skatt på beløpet. Så snill er jeg nemlig Men når vi kommer til retten, så skal jeg si noe om barnehagens økonomi, og hvilket innhugg det er dersom det er slik at man skal utbetale alle disse pengene uten å kunne motregne noe som helst... 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Men hva skjer med mine omkostninger da? Må h*n dekke dem? De kan jo ikke bare trekke seg nå, da må jo jeg dekke alt - og det har jeg ikke råd til. Eneste grunnen til at jeg har brukt penger på dette er at jeg er sikker på å vinne. Men det var godt å høre at de kan trekke tilbake fri rettshjelp dersom de gjennomskuer motivet, det har også bekymret meg litt. Og så lenge jeg har dokumentert alt så godt som jeg har gjort, og har "alle" i ryggen, så er det jo ikke tvil om at jeg hvertfall har rett i min bedømmelse av vedkommende. Jeg synes det er spesielt at en arbeidstaker kan trekke en arbeidsgiver for retten, dikte påstander og på den måten ruinere arbeidsgiver. Jeg klarer faktisk ikke helt forstå at det er lov - eller mulig å gjøre sånt. Det er jo logisk at fri rettshjelp ikke skal brukes til å hevne seg? Dine kostnader burde da dekkes syns jeg. Det blir mye synsing og tips, men jeg håper det hjelper på tankene litt. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Det er ikke lovlig. Opplys advokaten om at du vet at fri rettshjelp kan trekkes tilbake hvis saken er opplagt hevn og ikke reell. Sjekk det først. Jeg syns fantegåingen burde være mer enn nok til å vinne, det er svært alvorlig og setter deg i klemme. Selv en dag skulk er alvorlig nok, syns jeg. Jeg synes også det - og det advokaten presistert i tilsvaret. Og så kommer alle de andre tingene i tillegg. Bortsett fra at han kaller det skoft da Men jeg funderer litt på om jeg skal ringe tingretten i morgen, forklare saken for dem, og høre om det går an å få fortgang i dette på noe vis. Slik at vi kanskje kan få en avgjørelse før jeg må betale regningen 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 *ler* Jeg har bedt om timeliste - synes også dette er vel drøyt. Hvertfall fordi jeg har gjort det meste av jobben selv. Men feriepenger har man visst ikke lov til å holde igjen uansett ettersom jeg har forstått. Da må det i så fall stå spesifikt i arbeidskontrakten at arbeidsgiver avregner for mye utbetalt lønn i evnt. tilgodehavende lønn og/eller feripenger. Har nemlig ikke utbetalt dem, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Min forklaring på det er at det er helt normalt å utbetalt det året etter, slik at arbeidstaker slipper skatt på beløpet. Så snill er jeg nemlig Men når vi kommer til retten, så skal jeg si noe om barnehagens økonomi, og hvilket innhugg det er dersom det er slik at man skal utbetale alle disse pengene uten å kunne motregne noe som helst... Feriepenger skal utbetales når vedkommende slutter, eller vedk kan bestemme selv å vente til neste år. Motregne må du kunne gjøre. Å leie inn vikar fordi en fantegår, er dyrt og må dekkes. I hvert fall skal de ikke ha lønn for de dagene det ikke finnes sykemeldig eller egenmelding for eller de ikke har varslet. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Det er jo logisk at fri rettshjelp ikke skal brukes til å hevne seg? Dine kostnader burde da dekkes syns jeg. Det blir mye synsing og tips, men jeg håper det hjelper på tankene litt. Det hjelper veldig Problemet mitt er at jeg ikke klarer å være objektiv - så når jeg legger frem saken her, prøver jeg å bare legge frem fakta, så kan du dømme. Og du er jo objektiv, du kjenner ingen av oss og ville sagt det om jeg sto dårlig. Det er det som er så befriende med å lufte tanker her, man får objektive og ærlige svar, som oftest hvertfall Andre jeg snakker med kjenner meg jo, og jeg forteller det på min subjektive måte, så da høres det selvfølgelig ut som om jeg har en opplagt sak. Mens du derimot - du må gjøre deg opp en mening ut fra fakta, og da synes jeg det er betryggende at du er enig med meg likevel Prosessfeilen jeg gjorde var at jeg leverte en avskjed fremfor en oppsigelse, fordi jeg ville ha vedkommende ut på dagen. Men så oppdaget jeg at man ikke kunne gjøre det, og sendte en oppsigelse i tillegg, så det er det de vil ha erstatning for. Det har nemlig vært en så stor påkjenning for vedkommende. I tillegg vil de ha for tapt inntekt, selv om h*n ikke har gjort noe for å prøve å skaffe seg ny jobb. Dette har vi også bedt dem dokumentere, at h*n har forsøkt å begrense tapet sitt, så jeg er spent på om det skjer... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Feriepenger skal utbetales når vedkommende slutter, eller vedk kan bestemme selv å vente til neste år. Motregne må du kunne gjøre. Å leie inn vikar fordi en fantegår, er dyrt og må dekkes. I hvert fall skal de ikke ha lønn for de dagene det ikke finnes sykemeldig eller egenmelding for eller de ikke har varslet. Nei, det er det jeg mener også - og vedkommende har fått lønn for 93 timer h*n ikke har vært på jobb i løpet av TRE MÅNEDER! Men likevel har man visst ikke lov å motregne. Mitt krav er jo på nesten 10.000 kroner, feriepengene er ikke på mer enn litt over fem tusen... 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Jeg synes også det - og det advokaten presistert i tilsvaret. Og så kommer alle de andre tingene i tillegg. Bortsett fra at han kaller det skoft da Men jeg funderer litt på om jeg skal ringe tingretten i morgen, forklare saken for dem, og høre om det går an å få fortgang i dette på noe vis. Slik at vi kanskje kan få en avgjørelse før jeg må betale regningen Advokatregningen var stygg, kan umulig være riktig, så jeg tror du kan si at du ikke hadde ventet en slik svær regning for en slik liten jobb, og at du ikke har økonomi til å dekke det. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Neste gang skal du kanskje bare inngå kompaniskap eller samarbeid hvor de fakturerer deg, med alle du skal jobbe med, da er de selvstendige selv også, og arbeidslover gjelder ikke. Du trenger ikke en gang inngå avtale om annet en timepris. Men pass så det ikke blir omregnet til lønn av ligningskontoret. Snakk med de først. Jeg ahr gjort det alltid og de sa til meg: kan du ikke bare ansette dem? Jeg svarer : med alle de lovene og reglene, ansvaret og risikoen? Nei takk! Bare folk er sjuke i 16 dager, koster det så mye at jeg ikke vil tenke på det. Det blir dyrere for alle, men myndightene har skylda for uføret. Tusen takk for en god dialog, det har roet nervene og aggresjonen litt Godt å høre at det ikke er meg som er helt på bærtur her, og at det er andre som synes man må kunne forvente at arbeidstakere gjør jobben sin God natt! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Advokatregningen var stygg, kan umulig være riktig, så jeg tror du kan si at du ikke hadde ventet en slik svær regning for en slik liten jobb, og at du ikke har økonomi til å dekke det. Ja, skal ringe ham i morgen. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Nei, det er det jeg mener også - og vedkommende har fått lønn for 93 timer h*n ikke har vært på jobb i løpet av TRE MÅNEDER! Men likevel har man visst ikke lov å motregne. Mitt krav er jo på nesten 10.000 kroner, feriepengene er ikke på mer enn litt over fem tusen... Du skal vel ikke betale noe mer enn 7%? rente hvis du ikke har rett til å holde dem tilbake. 0 Siter
tiliti Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Sjekk her: Tar ikke mange dagene før man får svar: http://www.lovinfo.no/ 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 22. juni 2005 Skrevet 22. juni 2005 Sjekk her: Tar ikke mange dagene før man får svar: http://www.lovinfo.no/ Takk 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.