Gå til innhold

Hvor høyt blodtrykk er høyt?


Gjest MrPimmel

Anbefalte innlegg

Gjest MrPimmel

Noramlt er ca 70-85/110-130 eller noe sånt. Jeg har hørt folk har 100/150, men nå lurer jeg på hva andre kan ha. Er det mulig å gå rundt med 200/300 ? Eller mer?

150 mm hg er temmelig stort trykk mekanisk, inni en tennisball er det ca 140-170, og den er HARD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En sier at normalblodtrykket er 120/80 +/- noen prosenter. 110/60 er f.eks. også helt normalt. Etterhvert som en blir eldre blir blodårene stivere, og det må høyere trykk til for å pumpe blod rundt i kroppen. En sier da at akseptabelt blodtrykk er 100 + alder/80 Med andre ord kan en 70-åring ha 170/80 og ha akseptabelt blodtrykk. Dersom undertrykket ligger på 90-95 ligger det i nederste sjiktet for høyt blodtrykk. Over 100 er høyt blodtrykk. Det høyeste tallet beskriver blodtrykket i hjertets arbeidsfase, det laveste i hjertets hvilefase. En er mest opptatt av det nederste tallet, pga. det sier noe om om hjertet får "slappe av" mellom slagene eller ikke.

Jeg har hatt pasienter med bortimot 200 i overtrykk (eller kanskje høyere også) men en ligger nok tynt an om en passerer 300!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blodtrykkmåler

Høgt blodtrykk er systolisk trykk over 140 og diastolisk trykk over 90. Høht diastolisk trykk er farligest.

Systolisk trykk er trykket som blodet øver mot karveggen i det hjertet pumper ut blodet. Det diastoliske trykket er trykket som blodet øver mot karveggen i hjertets hvilefase.

Man pleier forøvrig å skrive systolen før skråstreken og diastolen etter.

Eldre har ofte høgere trykk enn yngre. Likevel er ikke høgt blodtrykk bra heller ikke i eldre år, da det øker riskioen for sykdommer i hjerte og kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrPimmel

Høgt blodtrykk er systolisk trykk over 140 og diastolisk trykk over 90. Høht diastolisk trykk er farligest.

Systolisk trykk er trykket som blodet øver mot karveggen i det hjertet pumper ut blodet. Det diastoliske trykket er trykket som blodet øver mot karveggen i hjertets hvilefase.

Man pleier forøvrig å skrive systolen før skråstreken og diastolen etter.

Eldre har ofte høgere trykk enn yngre. Likevel er ikke høgt blodtrykk bra heller ikke i eldre år, da det øker riskioen for sykdommer i hjerte og kar.

Jeg vet, men var egentlig ute etter noen skrekkhistorier. Er litt opptatt av det mekaniske, siden vanlige ballonger sprekker med trykk over ca 20-30.

Egentlig kan man kjenne det enorme trykket i en manns resisning. Skulle ikke tro det var mulig, men det må vær så høyt for å få blod ut til hver liten krok og tilbake. Blodet har mange mekaniske oppgaver som krever stort trykk og energi.

Med halve trykket slutter hjernen kontant å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inte nu, inte.

Jeg har hatt 240/150 i blodtrykk. Det fikk jeg slag av. Så de sifrene du nevner er det ikke mulig å gå rundt med over tid, nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...

Personlig har jeg blitt målt til 240/150. Dette var da sykebilen hentet meg, så jeg var nok ganske mye høyere da jeg ble uvel! Dette er selvfølgelig farlig høyt og jeg er glad jeg slapp unna uten varige men! Man skal være under 140/90, men blodtrykket øker med alderen! 100+din alder/90 er normalt. Ps. vektløftere kan nå 360/300 under ekstremt tunge løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på Legevakten og ble målt til 220/200 under et angst anfall jeg mistenkte var infarkt. det var det ikke. Fikk en 10 mg Sobril og beskjed om å gå hjem å slappe av, så så alvorlig kan det jo ikke være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blodtrykk >140/90 regnes som hypertensjon. Det er imidlertid forskjell på å ha situasjonsbetinget høyt trykk som normaliserer seg igjen, og på å gå med generelt høyt. 

 

Verdien du oppgir er veldig høy, så jeg ville tenkt at en fornuftig strategi burde være å se det an til angstanfallet var over. Ta en sjekk hos fastlegen din om det plager deg :). Jeg fikk selv målt en verdi på 210/120 en gang, men det normaliserte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...