Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har hatt migrene siden tenårene/overfølsom for lys og lyd, har alltid during i hodet, øresus/piping, har fjernet godartet kul i halsen på høyre side som nå er tilbake, har lavt stoffskifte som den gang ikke ble oppdaget og jeg gikk lenge med uten medisinering, ligger mye på ryggen når jeg sover og har visstnok begynt å snorke kraftig og puster da raskere. Har hatt et par slags anfall i mange år: Ved f.eks. plutselig høy lyd har 1) benene sviktet, og 2) har fått ukontrollerte rykninger i armene. Ved disse anfallene har jeg vært bevisst. Har tatt ryggmargsprøve tidligere pga to søsken med MS, men denne prøven viste ikke noe. Jeg er noe svakere på venstre side av kroppen. I løpet av det siste halve året har jeg hatt kraftige krampeanfall 3-4 ganger (- beskrivelsen jeg har fått ligner GTK- fikk stesolid). Den siste gangen to kraftige anfall (GTK! - måtte ha stesolid begge gangene)i løpet av 10 timer med mange småanfall i mellom -hele natta! Alle disse kraftige anfallene har kommet om natta. Jeg er da bevisstløs, har bitt meg i tunga, har blødd og er svært trøtt i lang tid med vondt i kroppen. Hadde også en rar opplevelse med øynene: de liksom krysset mot venstre. Har tatt EEG, CT og MR av hodet som ikke viser noen ting. Har fått fremskyndet time hos nevrolog pga siste anfall og gruer meg veldig, for jeg har tidligere vært til samme undersøkelse, samme sted og det hjalp jo ikke! Jeg trenger råd. Kan jeg be denne legen henvise meg til Statens Senter for Epilepsi? Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188760-epilepsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cathrine Smestad, lege og stipendiat innen MS-forskning

Det er ikke alltid at man kan påvise epilepsiforandringer på standard EEG-dette gir bare et "øyeblikksbilde" og heller ikke trenger man å påvise forandringer ved MR/CT.I tillegg kan epileptiske anfall (spesielt GTK-anfall) forekomme uten at det dreier seg om epilepsi og det er defor viktig med grundig utredning før diagnosen epilepsi stilles.Du kan be om henvisning til SSE, men det beste er vel at din lokale nevrologiske avdeling utreder deg ferdig først-du burde også få utført 'søvn-EEG' hvis dette ikke er utført tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188760-epilepsi/#findComment-1304256
Del på andre sider

Det er ikke alltid at man kan påvise epilepsiforandringer på standard EEG-dette gir bare et "øyeblikksbilde" og heller ikke trenger man å påvise forandringer ved MR/CT.I tillegg kan epileptiske anfall (spesielt GTK-anfall) forekomme uten at det dreier seg om epilepsi og det er defor viktig med grundig utredning før diagnosen epilepsi stilles.Du kan be om henvisning til SSE, men det beste er vel at din lokale nevrologiske avdeling utreder deg ferdig først-du burde også få utført 'søvn-EEG' hvis dette ikke er utført tidligere.

Takk for svaret, men har tatt "søvn-EEG" også! - som heller ikke viste noe.

Jeg har trodd at når bena svikta eller når rykningene kom i armene, var det pga migrenen, at kroppen liksom sa ifra om stor påkjenning av noe slag, og at hvile var nødvendig..? GTK-anfallene om natten blir noe helt annet for da sover jeg jo...hva kan det være? Svuls viste seg heller ikke. Jeg har også lekasje på hjerteklaffen - kan det ha sammenheng? Mine to søsken med MS hadde GTK-anf., men hvis jeg har MS hadde det vel i tilfelle vært forandring å se på MR?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188760-epilepsi/#findComment-1305043
Del på andre sider

Heisann!

Synes helt klart du kan be nevrologen om en henvisning til SSE. På meg virker det som du trenger en grundig utredning.Jeg er selv blitt henvist til SSE med mindre problemer.

Kan jeg spørre om hva slags mindre problemer man f.eks. kan bli henvist for? Jeg har tidligere fått beskjed om at det er unge mennesker med store og alvorlige problemer (ikke meg!)...takker mye for tilbakemeldingen:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188760-epilepsi/#findComment-1305048
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Kan jeg spørre om hva slags mindre problemer man f.eks. kan bli henvist for? Jeg har tidligere fått beskjed om at det er unge mennesker med store og alvorlige problemer (ikke meg!)...takker mye for tilbakemeldingen:)

Case:

Er 24 år og fikk påvist diagnosen epilepsi for 7 år siden. Denne ble stilt på grunnlag av tre GTK anfall i løpet av kort tid. Ble satt på epilepsimedisin, med ganske god effekt de første årene. Denne varte dessverre ikke. Byttet epilepsimedisin, stadige doseøkninger pga. anfall. Lagt til enda en medisin for en tid siden. Fortsatt anfall gjennomsnittlig annenhver mnd. Ved diagnose ble også jeg utredet med nevrologisk undersøkelse, EEG, CT, MR og søvn-EEG. Alt normalt.

Inni alt dette byttet jeg nevrolog pga flytting.Han jeg har nå øsnker grundigere utredning.

Grunnen til at jeg brukte betegnelsen "mindre problemer" var at jeg ikke anser min epilepsi som alvorlig i forhold til hva en del andre ser ut til å slite med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188760-epilepsi/#findComment-1306321
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...