Gå til innhold

demensutv.


Gjest trudyi

Anbefalte innlegg

Gjest trudyi

Så en lenger ned her som viste til at NHD hadde refert til at bipolare hadde økt risiko for demens. Noen som vet hvor jeg kan finne det innlegget? Eller kanskje NHD kunne svare på nytt?

Og hvor går skille mellom det å være distre og det å være glemsk. Når jeg til stadighet glemmer hva jeg skulle gjøre, taler det for distrehet eller hukommelseproblemer.

Skåret noe dårlig på en hukommelsetest en gang, men da var jeg noe deprimert. Det er jeg ikke nå men glemmer stadig av ting, kan gå inn i et rom og gjøre helt andre ting enn hva jeg egentlig skulle der.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ekstremt distré

Demens er noe annet en både det å være distré og glemsk. En må også skille demens fra delirium og depresjon, selv om noen av disse ofte kan forekomme samtidig.Demens er altså noe mer enn at man glemmer mye. En kan få problemer med tenkning, med å utføre praktiske ting, språkproblemer, motoriske problemer, vansker med å orientere seg om tid og sted m.m. Nå er det ikke slik at alle demente har alt dette, og det finnes også flere demenssykdommer med litt forskjellige kjennetegn. Du kan f.e. søke på alzheimers sykdom og vaskulær demens, som er av de vanligste typene.

Eller du kan ta en titt her f.e.:

http://www.lommelegen.no/art/art1670.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trudyi

Demens er noe annet en både det å være distré og glemsk. En må også skille demens fra delirium og depresjon, selv om noen av disse ofte kan forekomme samtidig.Demens er altså noe mer enn at man glemmer mye. En kan få problemer med tenkning, med å utføre praktiske ting, språkproblemer, motoriske problemer, vansker med å orientere seg om tid og sted m.m. Nå er det ikke slik at alle demente har alt dette, og det finnes også flere demenssykdommer med litt forskjellige kjennetegn. Du kan f.e. søke på alzheimers sykdom og vaskulær demens, som er av de vanligste typene.

Eller du kan ta en titt her f.e.:

http://www.lommelegen.no/art/art1670.asp

Hei og takk for svar :-)

Nå lurte ikke jeg på hva demens var, det har jeg god innsikt i. Mitt spørsmål var om bipolare har større risiko enn andre for og bli demnte når de blir eldre?

Og videre lurte jeg på definisjonene på distrehet og glemskhet, lik- og ulikheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...