Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål relatert til Herpes II1) Kan Herpes II påvises ved blodprøve (antistoffer)?2) Hvor smittsom er Herpes II så lenge det ikke er utbrudd (synes å være litt forskjellige syn på dette)?3) Jeg har lest om at en vaksine for jenter er på gang. Hva er status for dette tema? Er det noe som det vil være praktisk mulig å prøve?4) Jeg vet det finnes medisiner som skal korte ned sykdomsforløpet ved utbrudd, men finnes det medisiner som gjør utbrudd skjeldnere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188804-herpes-ii/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

De fleste laboratorier utfører undersøkelser i blodprøver på herpes antistoffer, uten å differensiere mellom I og II. Noen laboratorier ( f. eks. Ullevål- tror jeg) har metodologien som skiller mellom disse. Det er vanskelig å være helt konkret om graden av smittsomheten. Grunne til det er at det vartierer med tiden og det varierer også mellom individer. Hos de fleste er det ingen virusproduksjon i tiden utenom utbrudd, men det finnes korte perioder, kanskje det er et utbrudd uten symptomer, når man/kvinne kan utskille virus. Det er veldig ulik hvor ofte slike perioder forekommer hos de enkelte. De fleste er dog ganske trygge. Vaksine er fortsatt i utviklingsstadiet. Fra tid til annet dukker det opp sensasjonelle nyheter at nå er det like før, men i virkeligheten er det ikke noe som er tilgjengelig enn så lenge. Det finnes antivirale midler, i første rekke Acyklovir, som påvirker utbrudd. Det kan også prukes profylaktisk, dvs. forebyggende, hos personer som har ofte og plagsomme utbrudd. Men du blir aldri kvitt det latente (sovende) virus, og hvis man/kvinne slutter med medisinen vil man få tilbake utbruddene like hyppig, og erfaringsmessig det første utbruddet er mer uttalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188804-herpes-ii/#findComment-1302720
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...