Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105584

"Resultatene viser at sjåfører oftest dupper av på rette strekninger med god veistandard."

Det er vel ingen stor overraskelse?

Når fartsgrensene er så lave (på veier med meget god veistandard) at det ikke kreves NOE av en sjåfør, så er det vel ikke rart at mange sovner bak rattet??

Skrevet

Jeg blir også sløv når det går så sakte at man nesten kan gå ved siden av. Går trafikken i høyere hastighet er jeg mye mer på vakt og følger med på alt.

Det verste er når det er en eller annen tulling som av en eller annen grunn skal kjøre 10, 20 og opp til 30 km pr. time under fartsgrensen.

Lurer på hva som rører seg i hode på sånne førere når de vet(?) at de kjører altfor sakte og ser DEN lange køen bak. Er det mulig å være så sløve at de ikke fatter å begripe at de er trafikkfarlige og burde kjøre til side?

Skrevet

Jeg blir også sløv når det går så sakte at man nesten kan gå ved siden av. Går trafikken i høyere hastighet er jeg mye mer på vakt og følger med på alt.

Det verste er når det er en eller annen tulling som av en eller annen grunn skal kjøre 10, 20 og opp til 30 km pr. time under fartsgrensen.

Lurer på hva som rører seg i hode på sånne førere når de vet(?) at de kjører altfor sakte og ser DEN lange køen bak. Er det mulig å være så sløve at de ikke fatter å begripe at de er trafikkfarlige og burde kjøre til side?

De forstår sansynligvis ikke at selv om de har all verdens tid, så har kanskje ikke alle andre det? Og selv om de synes det går "fort nok", så synes kanskje ikke alle andre det heller....

Slike bør (og skal faktisk) bøtelegges for trafikkfarlig oppførsel - og kanskje fratas sertifikatet.

Skrevet

De forstår sansynligvis ikke at selv om de har all verdens tid, så har kanskje ikke alle andre det? Og selv om de synes det går "fort nok", så synes kanskje ikke alle andre det heller....

Slike bør (og skal faktisk) bøtelegges for trafikkfarlig oppførsel - og kanskje fratas sertifikatet.

De kan bli tatt, men det er som regel de som kjører ekstremt sakte og ikke de som f.eks kjører 20 km under grensen.

De fleste ulykker skjer ved forbikjøringer, så hvorfor politiet stort sett aldri oppfordrer billistene til å holde fartsgrensene er en gåte. Hadde de gjort det, så hadde antall forbikjøringer gått drastisk ned.

Men når man har ligget bak en slik tulling i flere mil, så blir enkelte så forbannet til slutt at de er villig til å ofre livet for å komme forbi.

Skrevet

Det er da ikke lettere å sovne bak rattet når man kjører sakte enn når man kjører fort.

Skrevet

De kan bli tatt, men det er som regel de som kjører ekstremt sakte og ikke de som f.eks kjører 20 km under grensen.

De fleste ulykker skjer ved forbikjøringer, så hvorfor politiet stort sett aldri oppfordrer billistene til å holde fartsgrensene er en gåte. Hadde de gjort det, så hadde antall forbikjøringer gått drastisk ned.

Men når man har ligget bak en slik tulling i flere mil, så blir enkelte så forbannet til slutt at de er villig til å ofre livet for å komme forbi.

Like ille er det faktisk å kjøre sent om kvelden/ natten eller svært ti8dlig om morgenen fra f.eks Svinesund til Oslo - uten omtrent noe annen trafikk.

Det er jo komplett umulig å ikke bli døsig/trett av den monotone kjøringen i lav (lovelig) fart. Det oppleves etterhvert så sakte og kjedelig at det kan ta livet (på flere måter) av hvem som helst.

Nå har de etterhvert funnet ut at dette faktisk stemmer, og derfor økt farten noe på visse strekninger.

Men det er fremdeles langt fra nok!

For nok en gang så er det mest logiske og fornuftige desverre ikke "politisk korrekt", og da er det ikke enkelt å få gjort noe med det - som vanlig.....

Skrevet

Det er da ikke lettere å sovne bak rattet når man kjører sakte enn når man kjører fort.

Er det ikke?

Da må du forklare meg hvordan du kommer frem til det.

Tretthet og mangel på konsentrasjon inntreffer (og/eller forsterkes) ved at man ikke trenger å yte noe, og når noe er kjedelig og monotont.

Derimot så øker konsentrasjonsevnen og årvåkenheten så snart man må fokusere på noe mer "krevende" oppgaver.

Hvis du ikke klarer å se hvordan dette henger sammen med bilkjøring på rette fine veier - i lav eller høyere hastighet, så blir det nok vanskelig for meg å forklare det for deg:-)

Men for å si det på en litt annen måte - det er få (om noen) av de som defineres som middels råkjørere som sovner bak rattet når de "råkjører". (Med "råkjørere" her så tenker jeg på de som kjører 15-20% over fartsgrensen).

Eller ta Tyskland på de veistrekningene som fremdeles har fri fart. Tror du at noen som ligger i 160-200km/t har problemer med at de sovner bak rattet?

Og hva tror du i så fall er grunnen til at de ikke gjør det?

Nå taler ikke jeg for hverken "råkjøring" eller fri fart i Norge, men du ser vel sammenhengen mellom fart, konsentrasjon, søvnig pga kjedsommelighet og mangel på "utfordringer"?

Skrevet

Er det ikke?

Da må du forklare meg hvordan du kommer frem til det.

Tretthet og mangel på konsentrasjon inntreffer (og/eller forsterkes) ved at man ikke trenger å yte noe, og når noe er kjedelig og monotont.

Derimot så øker konsentrasjonsevnen og årvåkenheten så snart man må fokusere på noe mer "krevende" oppgaver.

Hvis du ikke klarer å se hvordan dette henger sammen med bilkjøring på rette fine veier - i lav eller høyere hastighet, så blir det nok vanskelig for meg å forklare det for deg:-)

Men for å si det på en litt annen måte - det er få (om noen) av de som defineres som middels råkjørere som sovner bak rattet når de "råkjører". (Med "råkjørere" her så tenker jeg på de som kjører 15-20% over fartsgrensen).

Eller ta Tyskland på de veistrekningene som fremdeles har fri fart. Tror du at noen som ligger i 160-200km/t har problemer med at de sovner bak rattet?

Og hva tror du i så fall er grunnen til at de ikke gjør det?

Nå taler ikke jeg for hverken "råkjøring" eller fri fart i Norge, men du ser vel sammenhengen mellom fart, konsentrasjon, søvnig pga kjedsommelighet og mangel på "utfordringer"?

"Er det ikke?"

Ikke hva jeg erfarer.

"Tretthet og mangel på konsentrasjon inntreffer (og/eller forsterkes) ved at man ikke trenger å yte noe, og når noe er kjedelig og monotont.

Derimot så øker konsentrasjonsevnen og årvåkenheten så snart man må fokusere på noe mer "krevende" oppgaver."

Det er riktig, men det er da ikke mer krevende å kjøre fort på en rett vei, enn det er å kjøre sakte på en rett vei. Personlig konsentrerer jeg meg bedre når jeg kjører sakte enn når jeg kjører fort. (Kanskje er jeg den eneste somo har det sånn...?) Den eneste måte jeg kan se at lav hastighet og trøtthet henger sammen, er at det tar lenger tid når man kjører sakte, og man har mer tid til å bli trøtt.

"Men for å si det på en litt annen måte - det er få (om noen) av de som defineres som middels råkjørere som sovner bak rattet når de "råkjører". (Med "råkjørere" her så tenker jeg på de som kjører 15-20% over fartsgrensen).

Eller ta Tyskland på de veistrekningene som fremdeles har fri fart. Tror du at noen som ligger i 160-200km/t har problemer med at de sovner bak rattet?

Og hva tror du i så fall er grunnen til at de ikke gjør det?"

Det er vist mange alvorlig ulykker på Autobahn i Tyskland. Tyskerne er verken trøttere eller mer våkne enn oss nordmenn.

"Nå taler ikke jeg for hverken "råkjøring" eller fri fart i Norge, men du ser vel sammenhengen mellom fart, konsentrasjon, søvnig pga kjedsommelighet og mangel på "utfordringer"?"

Er den utfordringen å tråkke hardere på gasspedalen? Den beste måten å nedsette antall ulykker på er midtrabatt og hyppige fartskontroller (så kan man også øke fartsgrensen). Det har de gjort i Danmark, hvor jeg bor, og antallet av alvorlige ulykker har gått sterkt ned. Jeg er ikke uenig i at fartsgrensene bør settes opp mange steder, men det er ikke for at færre skal sovne bak rattet.

Skrevet

"Er det ikke?"

Ikke hva jeg erfarer.

"Tretthet og mangel på konsentrasjon inntreffer (og/eller forsterkes) ved at man ikke trenger å yte noe, og når noe er kjedelig og monotont.

Derimot så øker konsentrasjonsevnen og årvåkenheten så snart man må fokusere på noe mer "krevende" oppgaver."

Det er riktig, men det er da ikke mer krevende å kjøre fort på en rett vei, enn det er å kjøre sakte på en rett vei. Personlig konsentrerer jeg meg bedre når jeg kjører sakte enn når jeg kjører fort. (Kanskje er jeg den eneste somo har det sånn...?) Den eneste måte jeg kan se at lav hastighet og trøtthet henger sammen, er at det tar lenger tid når man kjører sakte, og man har mer tid til å bli trøtt.

"Men for å si det på en litt annen måte - det er få (om noen) av de som defineres som middels råkjørere som sovner bak rattet når de "råkjører". (Med "råkjørere" her så tenker jeg på de som kjører 15-20% over fartsgrensen).

Eller ta Tyskland på de veistrekningene som fremdeles har fri fart. Tror du at noen som ligger i 160-200km/t har problemer med at de sovner bak rattet?

Og hva tror du i så fall er grunnen til at de ikke gjør det?"

Det er vist mange alvorlig ulykker på Autobahn i Tyskland. Tyskerne er verken trøttere eller mer våkne enn oss nordmenn.

"Nå taler ikke jeg for hverken "råkjøring" eller fri fart i Norge, men du ser vel sammenhengen mellom fart, konsentrasjon, søvnig pga kjedsommelighet og mangel på "utfordringer"?"

Er den utfordringen å tråkke hardere på gasspedalen? Den beste måten å nedsette antall ulykker på er midtrabatt og hyppige fartskontroller (så kan man også øke fartsgrensen). Det har de gjort i Danmark, hvor jeg bor, og antallet av alvorlige ulykker har gått sterkt ned. Jeg er ikke uenig i at fartsgrensene bør settes opp mange steder, men det er ikke for at færre skal sovne bak rattet.

"Rette" strekninger blir mindre rette ved økning av fart...

Jeg hater råkjørere, særlig de som kjører forbi på en farlig måte, men jeg merker selv hvor mye mer trett jeg blir i en 60-70-sone i forhold til 90-100.

Skrevet

"Er det ikke?"

Ikke hva jeg erfarer.

"Tretthet og mangel på konsentrasjon inntreffer (og/eller forsterkes) ved at man ikke trenger å yte noe, og når noe er kjedelig og monotont.

Derimot så øker konsentrasjonsevnen og årvåkenheten så snart man må fokusere på noe mer "krevende" oppgaver."

Det er riktig, men det er da ikke mer krevende å kjøre fort på en rett vei, enn det er å kjøre sakte på en rett vei. Personlig konsentrerer jeg meg bedre når jeg kjører sakte enn når jeg kjører fort. (Kanskje er jeg den eneste somo har det sånn...?) Den eneste måte jeg kan se at lav hastighet og trøtthet henger sammen, er at det tar lenger tid når man kjører sakte, og man har mer tid til å bli trøtt.

"Men for å si det på en litt annen måte - det er få (om noen) av de som defineres som middels råkjørere som sovner bak rattet når de "råkjører". (Med "råkjørere" her så tenker jeg på de som kjører 15-20% over fartsgrensen).

Eller ta Tyskland på de veistrekningene som fremdeles har fri fart. Tror du at noen som ligger i 160-200km/t har problemer med at de sovner bak rattet?

Og hva tror du i så fall er grunnen til at de ikke gjør det?"

Det er vist mange alvorlig ulykker på Autobahn i Tyskland. Tyskerne er verken trøttere eller mer våkne enn oss nordmenn.

"Nå taler ikke jeg for hverken "råkjøring" eller fri fart i Norge, men du ser vel sammenhengen mellom fart, konsentrasjon, søvnig pga kjedsommelighet og mangel på "utfordringer"?"

Er den utfordringen å tråkke hardere på gasspedalen? Den beste måten å nedsette antall ulykker på er midtrabatt og hyppige fartskontroller (så kan man også øke fartsgrensen). Det har de gjort i Danmark, hvor jeg bor, og antallet av alvorlige ulykker har gått sterkt ned. Jeg er ikke uenig i at fartsgrensene bør settes opp mange steder, men det er ikke for at færre skal sovne bak rattet.

Hvis du ikke mener det er en større utfordring å kjøre tilnærmet rett frem i stor hastighet, enn i liten - så kan du ikke ha kjørt særlig fort noen gang.....

Og ja - det er mange ulykker på tysk autobahn. MEN det er fordi det går alt FOR fort blant mange. Derfor også min kommentar om at jeg ikke var for fri fart. Ulykkene på autobahn i høye hastigheter kommer IKKE av at folk sovner bak rattet.

Jeg er veldig enig med deg i at midtrabatt/fysisk skille er noe av det beste man kan gjøre for å redusere trafikkulykkene.

Økte kontroller for å ta verstingene i trafikken er også meget viktig for å redusere ulykkene.

Men økte kontroller for å ta de i Norge som kjører 10-20 km/t over eksisterende fartsgrense på de oversiktlige motorveiene er bare tull - fordi det IKKE fører til færre ulykker. Og bøtenivået for disse er helt horribelt. Men bøtelegg gjerne verstingene enda hardere.

Det er for lengst bevist at en fartsøkning (så lenge vi snakker om 10-20% høyere enn dagens nivå) som skaderisikofaktor på gode hovedveier er tilnærmet lik 0.

Mens ukonsentrasjon og det å sovne bak rattet er et av de største skaderisikofaktorer når det gjelder alvorlige ulykker.

Og det er like mye et faktum at konsetrasjonen går opp når farten stiger, og trettheten reduseres (Svenskene har gjort mange undersøkelser på dette, og funnet et godt kompromiss tror jeg. Det samme har forøvrig Danmark gjort - men ikke Norge).

Selv kjører jeg mye og langt, og dette er for meg noe som stemmer svært godt med egne erfaringer.

Skrevet

"Er det ikke?"

Ikke hva jeg erfarer.

"Tretthet og mangel på konsentrasjon inntreffer (og/eller forsterkes) ved at man ikke trenger å yte noe, og når noe er kjedelig og monotont.

Derimot så øker konsentrasjonsevnen og årvåkenheten så snart man må fokusere på noe mer "krevende" oppgaver."

Det er riktig, men det er da ikke mer krevende å kjøre fort på en rett vei, enn det er å kjøre sakte på en rett vei. Personlig konsentrerer jeg meg bedre når jeg kjører sakte enn når jeg kjører fort. (Kanskje er jeg den eneste somo har det sånn...?) Den eneste måte jeg kan se at lav hastighet og trøtthet henger sammen, er at det tar lenger tid når man kjører sakte, og man har mer tid til å bli trøtt.

"Men for å si det på en litt annen måte - det er få (om noen) av de som defineres som middels råkjørere som sovner bak rattet når de "råkjører". (Med "råkjørere" her så tenker jeg på de som kjører 15-20% over fartsgrensen).

Eller ta Tyskland på de veistrekningene som fremdeles har fri fart. Tror du at noen som ligger i 160-200km/t har problemer med at de sovner bak rattet?

Og hva tror du i så fall er grunnen til at de ikke gjør det?"

Det er vist mange alvorlig ulykker på Autobahn i Tyskland. Tyskerne er verken trøttere eller mer våkne enn oss nordmenn.

"Nå taler ikke jeg for hverken "råkjøring" eller fri fart i Norge, men du ser vel sammenhengen mellom fart, konsentrasjon, søvnig pga kjedsommelighet og mangel på "utfordringer"?"

Er den utfordringen å tråkke hardere på gasspedalen? Den beste måten å nedsette antall ulykker på er midtrabatt og hyppige fartskontroller (så kan man også øke fartsgrensen). Det har de gjort i Danmark, hvor jeg bor, og antallet av alvorlige ulykker har gått sterkt ned. Jeg er ikke uenig i at fartsgrensene bør settes opp mange steder, men det er ikke for at færre skal sovne bak rattet.

"Det er riktig, men det er da ikke mer krevende å kjøre fort på en rett vei, enn det er å kjøre sakte på en rett vei"

Selvfølgelig krever det mer tilstedeværelse jo fortere man kjører. Det kommer selvfølgelig an på hvor stor forskjellen er mellom "ikke fort" og "fortere".

Ulykkene på autobahn kommer som regel av plutselig kødannelse, folk som får motortrøbbel etc. Ikke fordi folk sovner bak rattet.

"................................."

Skrevet

"Det er riktig, men det er da ikke mer krevende å kjøre fort på en rett vei, enn det er å kjøre sakte på en rett vei"

Selvfølgelig krever det mer tilstedeværelse jo fortere man kjører. Det kommer selvfølgelig an på hvor stor forskjellen er mellom "ikke fort" og "fortere".

Ulykkene på autobahn kommer som regel av plutselig kødannelse, folk som får motortrøbbel etc. Ikke fordi folk sovner bak rattet.

"................................."

"Selvfølgelig krever det mer tilstedeværelse jo fortere man kjører. Det kommer selvfølgelig an på hvor stor forskjellen er mellom "ikke fort" og "fortere"."

Ikke når veien er rett vel...

"Ulykkene på autobahn kommer som regel av plutselig kødannelse, folk som får motortrøbbel etc. Ikke fordi folk sovner bak rattet."

Hvor vet du det fra?

Skrevet

Hvis du ikke mener det er en større utfordring å kjøre tilnærmet rett frem i stor hastighet, enn i liten - så kan du ikke ha kjørt særlig fort noen gang.....

Og ja - det er mange ulykker på tysk autobahn. MEN det er fordi det går alt FOR fort blant mange. Derfor også min kommentar om at jeg ikke var for fri fart. Ulykkene på autobahn i høye hastigheter kommer IKKE av at folk sovner bak rattet.

Jeg er veldig enig med deg i at midtrabatt/fysisk skille er noe av det beste man kan gjøre for å redusere trafikkulykkene.

Økte kontroller for å ta verstingene i trafikken er også meget viktig for å redusere ulykkene.

Men økte kontroller for å ta de i Norge som kjører 10-20 km/t over eksisterende fartsgrense på de oversiktlige motorveiene er bare tull - fordi det IKKE fører til færre ulykker. Og bøtenivået for disse er helt horribelt. Men bøtelegg gjerne verstingene enda hardere.

Det er for lengst bevist at en fartsøkning (så lenge vi snakker om 10-20% høyere enn dagens nivå) som skaderisikofaktor på gode hovedveier er tilnærmet lik 0.

Mens ukonsentrasjon og det å sovne bak rattet er et av de største skaderisikofaktorer når det gjelder alvorlige ulykker.

Og det er like mye et faktum at konsetrasjonen går opp når farten stiger, og trettheten reduseres (Svenskene har gjort mange undersøkelser på dette, og funnet et godt kompromiss tror jeg. Det samme har forøvrig Danmark gjort - men ikke Norge).

Selv kjører jeg mye og langt, og dette er for meg noe som stemmer svært godt med egne erfaringer.

"Det samme har forøvrig Danmark gjort - men ikke Norge"

Heh...de som bestemmer dette i norge er omtrent like åpne for å tenke i nye baner som en gjennomsnittlig, konservativ amerikansk høyesterettsdommer. Og det til tross for at flere tiår med samme tankegang ikke har ført til noen effektiv nedgang i antall ulykker. Neida - la oss bare fortsette i samme sporet med økt intensitet. Til slutt er det ikke lov å gjøre annet enn å stå parkert med bilen, og DA skal du se det blir få ulykker.

Det er helt utrolig at de valgte å beholde 100-sonen på e6 nord for Oslo - mange ville jo ha 90-sonen tilbake, fordi det ikke var blitt noen færre ulykker i løpet av 6 mnd. At det heller ikke var noen økning i antall ulykker var ikke så interessant.

"................................."

Skrevet

"Selvfølgelig krever det mer tilstedeværelse jo fortere man kjører. Det kommer selvfølgelig an på hvor stor forskjellen er mellom "ikke fort" og "fortere"."

Ikke når veien er rett vel...

"Ulykkene på autobahn kommer som regel av plutselig kødannelse, folk som får motortrøbbel etc. Ikke fordi folk sovner bak rattet."

Hvor vet du det fra?

"Ikke når veien er rett vel..."

Joda. Det er neppe noen forskjell på f.eks 50 og 60, men mellom f.eks 70 og 90 er det en ikke ubetydelig forskjell. Når ting går fortere (ting svisjer fortere forbi på sidene), så krever det mer konsentrasjon å holde det samme overblikket over veien og området like ved.

"Hvor vet du det fra?"

Det er da bare å lese litt om det. I tillegg er jeg ikke ukjent med det personlig. For å si det sånn - hvis man kjører i 200km/t, så er sjangsen for å duppe av mikroskopisk. Ting skjer så fort at man er nødt til å følge mye mer aktivt med på veien.

Men går det _for_ fort, så deiser man plutselig inn i den bakerste bilen i en kø, som har oppstått fordi en bilist har fått motortrøbbel. Derfor har man på autobahn ganske romslige felter på sidene, slik at det skal være mulig å svinge utenom plutselige stopper eller fartsredusksjoner.

".................................."

Skrevet

"Rette" strekninger blir mindre rette ved økning av fart...

Jeg hater råkjørere, særlig de som kjører forbi på en farlig måte, men jeg merker selv hvor mye mer trett jeg blir i en 60-70-sone i forhold til 90-100.

Det er jo bl.a disse forbikjørings-idiotene som er farligst for trafikken, og som burde vært tatt fremfor de som kjører i 110 i 100-sonen. Men det krever selvfølgelig aktivt politi på veiene, og slikt koster penger. Da er det billigere å tvilholde på tvilsom vitenskap om at løsningen på alle trafikale problemer er å senke fartsgrensene - selv om det viser seg at ant. ulykker blir det samme.

"...................................."

Skrevet

Det er jo bl.a disse forbikjørings-idiotene som er farligst for trafikken, og som burde vært tatt fremfor de som kjører i 110 i 100-sonen. Men det krever selvfølgelig aktivt politi på veiene, og slikt koster penger. Da er det billigere å tvilholde på tvilsom vitenskap om at løsningen på alle trafikale problemer er å senke fartsgrensene - selv om det viser seg at ant. ulykker blir det samme.

"...................................."

Det kjørte en sånn idiot forbi meg her om dagen.

Det var en "kø" forover, - den gikk i 80 - i 80-sonen, og så langt fram man så (morgentrafikk på E18). Der kom den snertne sportsbilen og tråklet seg framover (etter 15 minutter så jeg ham fortsatt foran meg i "køen", så effekten av dette var ikke stort). Uansett om det var sving foran. Uansett om det kom en bil imot. Han (jo, jeg tror nok det var en han) hadde motorkraft til å klare det (såvidt), men at ikke en av de møtende bilene fikk sjokk og kjørte av veien er et under!

Skrevet

Det kjørte en sånn idiot forbi meg her om dagen.

Det var en "kø" forover, - den gikk i 80 - i 80-sonen, og så langt fram man så (morgentrafikk på E18). Der kom den snertne sportsbilen og tråklet seg framover (etter 15 minutter så jeg ham fortsatt foran meg i "køen", så effekten av dette var ikke stort). Uansett om det var sving foran. Uansett om det kom en bil imot. Han (jo, jeg tror nok det var en han) hadde motorkraft til å klare det (såvidt), men at ikke en av de møtende bilene fikk sjokk og kjørte av veien er et under!

Det er da man får lyst til å følge etter vedkommende og gi dem en god, gammeldags omgang juling.

"..................................."

Skrevet

"Det samme har forøvrig Danmark gjort - men ikke Norge"

Heh...de som bestemmer dette i norge er omtrent like åpne for å tenke i nye baner som en gjennomsnittlig, konservativ amerikansk høyesterettsdommer. Og det til tross for at flere tiår med samme tankegang ikke har ført til noen effektiv nedgang i antall ulykker. Neida - la oss bare fortsette i samme sporet med økt intensitet. Til slutt er det ikke lov å gjøre annet enn å stå parkert med bilen, og DA skal du se det blir få ulykker.

Det er helt utrolig at de valgte å beholde 100-sonen på e6 nord for Oslo - mange ville jo ha 90-sonen tilbake, fordi det ikke var blitt noen færre ulykker i løpet av 6 mnd. At det heller ikke var noen økning i antall ulykker var ikke så interessant.

"................................."

Ser ut til at vi er fullstendig enige her:-)

Skrevet

Ser ut til at vi er fullstendig enige her:-)

Og så vil vi ha differensierte fartsgrenser - mc-er kan kjøre 20 km/t over den vanlige fartsgrensen :-)

"...................................."

Skrevet

Og så vil vi ha differensierte fartsgrenser - mc-er kan kjøre 20 km/t over den vanlige fartsgrensen :-)

"...................................."

Jepp!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...