lionheart Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Jeg er 42 år gammel mann i god fysisk form, men med høyt blodtrykk. Jeg tar Adalat Oros og Diovan Comp for å holde blodtrykket nede. I den siste tiden har jeg merket kraftig hjertebank ved gåing i trapper, særlig tydelig er det på jobben hvor jeg ofte går to etasjer. Før har jeg aldri hatt den type hjertebank. Jeg har ikke hjertebank når jeg er i ro. Jeg har ikke noen brystsmerter. Tidligere har jeg tatt EKG og alt var normalt. Når jeg er ute og løper har jeg noen ganger merket litt prikking i fingerne, og siden jeg bruker pulsklokke ser jeg at hjertet innimellom tar seg en pause (pulsen reduseres med ca 25-35% plustelig, til den raskt går tilbake igjen) Er dette noe som gir grunnlag for videre undersøkelser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188847-hjertebank-puls-prikking/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Svar til Lionheart. De fleste opplever en viss form for hjertebank ved plutselige anstrengelser uten forutgående oppvarming. Trappegang (og spesielt på jobben) er en slik form for anstrengelse. Det er betegnende at du ikke opplever det samme når du trener på vanlig måte, for jeg regner med at du er såpass fornuftig at du varmer skikkelig opp. Det kan være mulig at ditt blodtrykk ikke er tilfredsstillende regulert, eller at du reagerer med ekstra blodtrykksøkning på fysisk stress. Det vil være ønskelig at du fikk gjort et arbeids-EKG, d.v.s. en belastning på ergometersykkel eller tredemølle, med samtidig registrering av EKG og blodtrykk. Utover dette vil det ikke være andre undersøkelser som er på sin plass i din situasjon. Jeg regner med at du har fått undersøkt fettstoffene i blodet ditt, og at du ikke røyker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188847-hjertebank-puls-prikking/#findComment-1307999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.