Gå til innhold

Økt selvsmordsfare ved bruk av Seroxat?


Sjokomelk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 20 år gammel gutt, som sliter med sterke depresjoner og angst, noe jeg har gjort hele livet.

Jeg har i den siste tiden gått på Seroxat, og er inne i en veldig dårlig periode.

Jeg har et tidligere selvmordsforsøk bak meg (2 år siden, før jeg startet på Seroxat),

og lurer på om Seroxat muligens er grunnen til at jeg i det siste 6mnf har hatt mer lyst til å ta liv av meg.

føler også at jeg ikke har noen merkbar effekt av Seroxat, heller motsatt.

Jeg har også fått Stilnoct og Imovane for å sove om kveldene, men disse har også minimal effekt. Sliter også med angst om natta (Smerter, pustebesvær)

Kan Seroxat gjøre meg mer suicidal?

Da jeg inne i en meget dårlig periode lurer jeg på om det kan finnes noen andre preparater som kan passe for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest salzason

synes antidepresssiva gir deg ekstreme utslag i følelser jeg da, Aldri forsøkt å ta livet mitt eller noe før jeg begynte på de pillene.

nå går jeg ikke på noe og ting går sånn halveis bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes antidepresssiva gir deg ekstreme utslag i følelser jeg da, Aldri forsøkt å ta livet mitt eller noe før jeg begynte på de pillene.

nå går jeg ikke på noe og ting går sånn halveis bra

Jeg har ikke merket noen ekstreme følelser. Jeg går mest rundt i en følelsesløs verden. Jeg blir ikke glad, selv når noe bra skjer. Blir heller ikke veldig trist hvis det skjer noe trist.

Skulle ønske jeg kunne slutte på tablettet, men tror ikke det er mulig. Men kunne godt tenke meg å bytte seroxat mot noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingen grunn til å mistenke at Seroxat er årsaken til dette.

På tross av Seroxat kan depresjonen fremkalle slike tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salzason

Jeg har ikke merket noen ekstreme følelser. Jeg går mest rundt i en følelsesløs verden. Jeg blir ikke glad, selv når noe bra skjer. Blir heller ikke veldig trist hvis det skjer noe trist.

Skulle ønske jeg kunne slutte på tablettet, men tror ikke det er mulig. Men kunne godt tenke meg å bytte seroxat mot noe annet.

jeg vil anbefale neuro linguistick programming..er ikke sikker på hvordan det skrives. Men er en som heter hougen som bruker den metoden. virkelig verdt å prøve ut.

De aller fleste depresjoner er neppe kjemiske basert etter min mening. Uansett kan man ikke bare sette seg ned og tro at piller skal gjøre jobben. Tror det var da jeg tok steget mot å bli frisk når jeg selv tok ansvar for min egen lykke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale neuro linguistick programming..er ikke sikker på hvordan det skrives. Men er en som heter hougen som bruker den metoden. virkelig verdt å prøve ut.

De aller fleste depresjoner er neppe kjemiske basert etter min mening. Uansett kan man ikke bare sette seg ned og tro at piller skal gjøre jobben. Tror det var da jeg tok steget mot å bli frisk når jeg selv tok ansvar for min egen lykke

www.nrk.no/puls - der hadde de en reportasje om Seroxat og økt selvmordsfare. Lenge siden jeg så det, men mener det ble dokumentert at de som brukte Seroxat tok hyppigere selvmord enn de som ikke tok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

www.nrk.no/puls - der hadde de en reportasje om Seroxat og økt selvmordsfare. Lenge siden jeg så det, men mener det ble dokumentert at de som brukte Seroxat tok hyppigere selvmord enn de som ikke tok det.

Det programmet omhandlet bruk hos barn og unge.

Dessverre og typisk ble det ikke understreket at funnene ikke omhandler voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg har ikke merket noen ekstreme følelser. Jeg går mest rundt i en følelsesløs verden. Jeg blir ikke glad, selv når noe bra skjer. Blir heller ikke veldig trist hvis det skjer noe trist.

Skulle ønske jeg kunne slutte på tablettet, men tror ikke det er mulig. Men kunne godt tenke meg å bytte seroxat mot noe annet.

Jeg synes du skal bytte ut seroxat med noe annet jeg. Egentlig ganske opplagt, når du ikke føler medisinen virker.

Selv ble jeg "flat" av efexor. Jeg prøvde ut tre antidepressiva før jeg fant den som gav mest virkning og minst bivirkninger. Ikke morsomt, men det klaffer ikke alltid på første eller andre forsøk.

Var jeg deg ville jeg gått for cipralex, hvis du ikke har prøvd det, siden det er den medisinen veldig mange leger og psykiatere har som førstevalg ved utprøving. Du har ingen garanti, men det er i samme gruppe som seroxat.(SSRI)

I begynnelsen av behandling, eventuelt skifte, kan man få en ekstre "dett" når det gjelder både angst og depresjon. Har du før vært suicidal ville jeg bedt om å bli fulgt tett opp de første par ukene, og kanskje hatt litt sobril hvis det skulle bli tøft.

Du har vel lite å tape på å prøve noe nytt.

Vennlig hilsen bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det programmet omhandlet bruk hos barn og unge.

Dessverre og typisk ble det ikke understreket at funnene ikke omhandler voksne.

Hva regner du som ung da NHD. En gutt på 20 regner jeg som ung. Men det er sikkert fordi jeg kunne vært hans mor, uten å være spesielt tidlig ute en gang. Hvis han ikke er ung, da er jeg ihvertfall steingammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva regner du som ung da NHD. En gutt på 20 regner jeg som ung. Men det er sikkert fordi jeg kunne vært hans mor, uten å være spesielt tidlig ute en gang. Hvis han ikke er ung, da er jeg ihvertfall steingammel...

I denne sammenheng går grensen ved 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenheng går grensen ved 18 år.

Takk for svar alle sammen.

Jeg skal uansett be om å bytte til noe annet, da seroxat har hatt liten effekt på meg.

Første gang jeg er på denne siden, men det ser ut som midt i blinken for meg. Vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Takk for svar alle sammen.

Jeg skal uansett be om å bytte til noe annet, da seroxat har hatt liten effekt på meg.

Første gang jeg er på denne siden, men det ser ut som midt i blinken for meg. Vi snakkes

Velkommen.

Håper du får glede og kunnskap av siden. :o)

VH bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...