Gå til innhold

Alder og graviditet


Gjest vilbligravid2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • gullfisk

    2

  • Babette

    2

  • laban

    1

  • Aishana

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ugga Bugga

Men hvis vi ser bort fra fokuset på individet og deres valg, er det ting som tyder på at det kan bli vanskeligere å bli gravid hvis man utsetter det.

Det sto en artikkel i en avis i går om dette.

Der mener jeg det framgikk at om noen år vil en av fire trenge hjelp til å bli befruktet. Økende alder var en årsak, utbredelsen av klamydia den andre, og den tredje faktoren husker jeg ikke. Jo, overvekt var det.

Altså at overvekt er et økende problem, som også kan gjøre graviditet vanskelig.

Ja. Men det er fortsatt den enkeltes valg å utsette en eventuell graviditet. Og det må folk få lov til å gjøre uten å bli stemplet som egoister.

Ja, de fleste er vel klar over disse ulempene, men kan allikevel ha sine (gode?) grunner til å vente med å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men det er fortsatt den enkeltes valg å utsette en eventuell graviditet. Og det må folk få lov til å gjøre uten å bli stemplet som egoister.

Ja, de fleste er vel klar over disse ulempene, men kan allikevel ha sine (gode?) grunner til å vente med å få barn.

Ja, det er klart. Men de må være forberedt på at det kanskje ikke går som smurt hvis de venter til de er nærmere 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ugga Bugga

Ja, det er klart. Men de må være forberedt på at det kanskje ikke går som smurt hvis de venter til de er nærmere 40.

Det er jeg selvsagt enig i. Derfor er det jo bra at media informerer om slike ting, slik at folk vet hva de risikerer når de venter lenge.

Poenget er at mange kjenner til denne risikoen, og allikevel utsetter det å få barn. De burde respekteres for det, og ikke bli stemplet som egoister av slike som anna-anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilbligravid2

Selvgode mennesker gjør ofte egoistiske valg, sånn er det med den saken;0)

Moren min fikk sin siste da hun var 42. Det gikk fint det. Hun fikk sin andre da hun var 23, og han var veldig syk lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anna-anna

Moren min fikk sin siste da hun var 42. Det gikk fint det. Hun fikk sin andre da hun var 23, og han var veldig syk lenge.

Det går oftest bra heldigvis.

Men det frarådes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilbligravid2

Det går oftest bra heldigvis.

Men det frarådes.

Jeg tror ikke de fraråder det lenger. Det er jo både det ene og det annet man kan gjøre for å forsikre seg moe sånt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna-anna

Jeg tror ikke de fraråder det lenger. Det er jo både det ene og det annet man kan gjøre for å forsikre seg moe sånt i dag.

Som f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bør vel ikke bli født av for gamle mødre. +35 er vel en slags "grense".

Moren min var 38 år da hun ble gravid med meg (hadde 3 fra før, jeg er attpåklatt), og jeg er helt uten misdannelser og er normal, (tror jeg da....hehe)

Jeg selv prøver å bli gravid nå i en alder av 33. Burde nok ha begynt før, men det har ikke passet enda. Er nå i prøveperiode 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna-anna

Moren min var 38 år da hun ble gravid med meg (hadde 3 fra før, jeg er attpåklatt), og jeg er helt uten misdannelser og er normal, (tror jeg da....hehe)

Jeg selv prøver å bli gravid nå i en alder av 33. Burde nok ha begynt før, men det har ikke passet enda. Er nå i prøveperiode 4.

"Burde nok ha begynt før, men det har ikke passet enda. Er nå i prøveperiode 4"

Alderen kan være en av grunnene til at du ikke har lyktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vilbligravid2

"Burde nok ha begynt før, men det har ikke passet enda. Er nå i prøveperiode 4"

Alderen kan være en av grunnene til at du ikke har lyktes.

33 år er ingen sen alder å bli gravid i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest for en ting å si!

Barn bør vel ikke bli født av for gamle mødre. +35 er vel en slags "grense".

Jaha? Moren min var 39-40 da hun fikk sistemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bør vel ikke bli født av for gamle mødre. +35 er vel en slags "grense".

+35 er "en slags grense" for en eneste ting, og det er for normal fruktbarhet. Et eller annet sted mellom 35 og 40 synker fruktbarheten for de fleste kvinner drastisk, men det er individuelt _når_ dette inntreffer. For noen kan det være før 35, for andre etter 40.

Det er også økt risiko for spontanabort, dette fordi kvaliteten på eggene går ned når de blir "gamle". Egg-anleggene til kvinner er ferdige når jentebabyen fødes, mens menn stadig produserer fersk sæd.

Faren for kromosomfeil, misdannelser osv., øker i atskillig lavere grad enn disse to - risikoen for spontanabort og risikoen for ikke å bli gravid. Kvinner som nærmer seg 40, risikerer derfor i mye større grad å bli skuffet selv, enn å "påføre" barnet skade. Egoisme er derfor feil merkelapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yenny og Yonny

Barn bør vel ikke bli født av for gamle mødre. +35 er vel en slags "grense".

Jeg har selv " gamle " foreldre.De fikk meg da moren min var 41 og faren min var 45.

I dag er jeg selv 35 år, og vi prøver å få barn nr 3.Jeg synes selv det begynner å bli " sent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generelt barna jeg tenker på.

Det er større sjanse til å få misdannelser osv.

Men man duger jo til andre ting da, som f.eks. å lage mat, og ha sex;0)

Barn av helt unge foreldre har større risiko for å vokse opp med enslige/skilte foreldre, være fattige, bli mishandlet og bli barnevernsbarn. Man kan ikke si at alle barn bør slippe unge foreldre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...