Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har operert åreknute på leggen.Hvor lenge må jeg gå med støttestrømpe. Skal snart på ferie og lurer på om jeg må ha støttestrømpe på stranden..Har gått med støttestrømpe i 10 uker når jeg reiser. Leggen ser helt fin ut, kan bare se noen små røde streker etter arr.

Jeg går på plaquenil for ledd og bindevev sykdom. Står man skal være forsiktig med sol, jeg har prøvet meg frem med solarium, det har gått bra, er det fare ved å være i varmere strøk ved denne medisineringen.?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188867-%C3%A5reknute/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Plaquenil kan som bivirkninger gi skade på netthinnen ved langtids bruk. Dette vil kunne forsterkes ved direkte sol-lys mot øynene. Du bør kjøpe noen gode solbriller som dekker godt på sidene også. Vær ekstra påpasselig med dette i syden. Ellers er det ikke noen risiko med varme/sol og Plaquenil. Dersom du ikke lenger har tendens til hevelser i leggen, synes jeg det er greitt at du tar av støttestrømpene om dagen når du bader og ligger endel ned. Men synes du skal ha dem på gjennom de neste varme sommermånedene når du skal traske rundt i butikker eller sitte stille, f.eks på restaurant; i slike tilfeller hovner ofte bena opp naturlig. Arrene vil kunne bli styggere, og du vil kune få tilbakefall av åreknutene dersom du går rundt med hovne ben.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188867-%C3%A5reknute/#findComment-1301347
Del på andre sider

Plaquenil kan som bivirkninger gi skade på netthinnen ved langtids bruk. Dette vil kunne forsterkes ved direkte sol-lys mot øynene. Du bør kjøpe noen gode solbriller som dekker godt på sidene også. Vær ekstra påpasselig med dette i syden. Ellers er det ikke noen risiko med varme/sol og Plaquenil. Dersom du ikke lenger har tendens til hevelser i leggen, synes jeg det er greitt at du tar av støttestrømpene om dagen når du bader og ligger endel ned. Men synes du skal ha dem på gjennom de neste varme sommermånedene når du skal traske rundt i butikker eller sitte stille, f.eks på restaurant; i slike tilfeller hovner ofte bena opp naturlig. Arrene vil kunne bli styggere, og du vil kune få tilbakefall av åreknutene dersom du går rundt med hovne ben.

Takk for svar. Har hørt at plaquenil gjør at huden tåler lite sol og at en omtrent må bruke sunblock. Eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188867-%C3%A5reknute/#findComment-1307412
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...