maddiliten Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Jeg har en onkel som for 4,5 år siden fikk påvist tykktarmskreft. Han er i dag 47 år. Han har tilsynelatende sett bra ut hele tiden. Han ble operert, men kreften dukket opp igjen i lever og lymfer. Han har ennå spredning til lymfene. Han og hans familie har bestemt seg for å ikke få vite prognoser eller event. hvor lang tid han har. Og det respekterer vi. Likevel er dette som et spøkelse for oss andre nærmeste, ingen vet og ingen får vite. Han går nå på den medisinen som nettop har vært så mye fremme i mediene, der pasienter egentlig ikke hadde rett på den. Livsforlengende kaller de den.. Hvor lenge kan han leve med dette?? Han har tatt 3 kurer og er inne 2 ganger i uken til behandling. Har han sjangs til å overleve? Er så grusomt å ikke vite!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188885-bekymret-for-min-onkel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Det går nok ikke an å gi noe eksakt svar på hvor lenge han vil overleve. Det finnes flere typer tykktarmkreft. Dersom man vet akkurat hvilken celletype som er opphav til kreftcellene kan man si mer. Men alikevel dreier det seg om statistikker; dvs gjennomsnitts overlevelsestid for pasienter med samme type kreft og samme type behandling. Hvis jeg hadde sagt at gjennomsnitts levetid etter at det er sett spredning til lever og lymfevev var f.eks 2.5 år, så er det noen som dør etter 3 mnd, og noen som dør etter 10 år..Det er svrt sjelden at noen blir kurert med tykktarmskreft med de spredningene du nevner. En annen måte å få et tall på er å se hvor stor prosent av pasientene som overlever 5 år. Men forutsetningen er at man kjenner celletypen. Pasienter er forskjellige, noen ønsker så mange fakta som mulig, andre synes det er bedre å leve fra dag til dag og i uvisshet. Kanskje kan du/dere be om en samtale ved kreftomsorgsavsnittet ( de fleste sykehus har en slik avdeling) der han hører til. De kan ofte gi gode tips til pårørende om hvordan man skal snakke om vanskelige temaer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188885-bekymret-for-min-onkel/#findComment-1301364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.