Gå til innhold

Blodtrykk 140/80

Anbefalte innlegg

Gjest kan det variere?
Skrevet

Det var normalt, mente legen. Jeg trodde det første tallet skulle være 100 + alderen? I så fall skulle det vært 130 for meg..

Skrevet

Det skal ikke være mer enn 140/100 og ikke lavere enn 90/65 (så vidt jeg husker utfra hva legen sa). Så 140/80 er er innenfor normalen.

Gjest Morsk
Skrevet

Det er undertrykket som virkelig er det vesentlige her.

80 er helt perfekt.

Gjest kan det variere?
Skrevet

Det er undertrykket som virkelig er det vesentlige her.

80 er helt perfekt.

Hva betyr egentlig undertrykket (80)?

Skrevet

Overtrykket er trykket når hjertet pumper blodet ut i kroppen. Undertrykket er trykket når hjertet trekker seg sammen.

Gjest togli
Skrevet

*snufs* Da er jeg i så fall bare 5 år gammel med mitt blodtrykk på 105/65 ;-)

Skrevet

Marsj i seng! Og ikke glem å tisse og pusse tannebissene!

Skrevet

Overtrykket(systolen) er hjertets arbeidsfase, altså når hjertet trekker seg sammen/pumper ut blod

Undertrykket(diastolen) er hjertets hvilefase altså når hjertetkamrene fylles med med blod.

Skrevet

Jeg er vist nyfødt: 100/70

Gjest måneogsol
Skrevet

Du har et helt normalt og fint blodtrykk. Det kan variere, men skal ikke variere for mye.

Gjest togli
Skrevet

Jeg er vist nyfødt: 100/70

Jaja, du har et langt liv foran deg iallefall :-)

Gjest togli
Skrevet

Marsj i seng! Og ikke glem å tisse og pusse tannebissene!

*sukk*

Gjest kan det variere?
Skrevet

Overtrykket(systolen) er hjertets arbeidsfase, altså når hjertet trekker seg sammen/pumper ut blod

Undertrykket(diastolen) er hjertets hvilefase altså når hjertetkamrene fylles med med blod.

Jeg har begynt på noen medisiner som faktisk gjør at hjertet slår litt senere og blodet pumpes litt saktere rundt i kroppen (og pulsen går ned); kan blodtrykket da endres slik at tallene blir mindre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...