Gå til innhold

Hva kreves for å melde seg arbeidsløs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt permisjon med barn, som var over i mai. Har ingen jobb å gå tilbake til, men skal hjelpe til i oppstart av en bedrift. Det er min samboer og noen flere som skal starte opp for seg selv, så jeg får ikke tatt ut lønn de første 2-3-4 mnd.

Min samboer sier ikke opp sin nåværende jobb, men skal starte den nye bedriften på si. Så vi får hvertfall hans inntekt i oppstartsfasen.

Men det blir snaut, kan jag melde meg arbeidsløs selv om jeg jobber fulltid et sted? Siden dette er ulønnet? Vil jeg kunne få dagpenger el.l? Er helt grønn på dette området, takknemlig om noen kan svare!

Gjest min mening her
Skrevet

Det blir jo utnytting i så fall.. Jeg mener du ikke har rett til det. Det er mange som er uten lønn en tid.

Skrevet

Det blir jo utnytting i så fall.. Jeg mener du ikke har rett til det. Det er mange som er uten lønn en tid.

Mener du, eller vet du? Jeg vet ikke, derfor spør jeg, og det er hvertfall lov..

Skrevet

Så vidt jeg vet er kriteriet at du må være reell arbeidssøker, at du kan ta en jobb på kort varsel. Hvis du er opptatt med nystarting av bedrift har du jo noe å gjøre om det er aldri så ulønnet. Tror ikke de godtar det.

Gjest Ramina
Skrevet

Desverre.

Du kan melde deg arbeidsledig, men skal du jobbe ulønnet så blir du trekket i trygden for det.

Om du så jobber frivillig i frelsesarmeen og deler ut suppe så blir du trukket for det av a.l.trygden.

Når det gjelder å melde seg arbeidsledig så må du møte opp der, gjerne ha med cv, papirer ol. bekreftelse på siste endte arb.forhold.

Hver 14 dag sender du meldekort, via post eller nett.

Du blir tatt inn til samtale og kan bli satt på kurs.

Alle ting du nekter kan gjøre at du mister trygden (med mindre det er en "gyldig" grunn)

:)

Skrevet

Du kan melde deg som arbeidssøkende uansett (men det er du jo ikke), men du har ikke rett på dagpenger. Du kan hverken ha lønnet eller ulønnet arbeid når du får dagpenger.

Men det kan jo tenkes at det finnes støtteordninger ved oppstart av eget firma, det kan dere høre med Aetat om.

Gjest Ramina
Skrevet

Som Mirabell sier så kan du få hjelp av a-etat til nyoppstartinger.

Din arbeidsgiver kan også få inntil seks eller ni måneder tror jeg lønn til deg dekket gjennom a-etat om de kan gi deg fast arbeid etterpå.

Men det går sikkert ut litt forskjellig fra om det er et "ukjent" arb.sted og arbeid hos/sammen med din mann.

Jeg råder deg til å ta kontakt med saksbehandler hos a-etat og få ordentlig beskjed der på hvordan ting er i ditt tilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...