Gå til innhold

Urolig mage

Anbefalte innlegg

Poirot1365380794

Hei! Jeg er en jente på 29 år. Jeg har de siste 6 mnd. vært veldig plaget med magen. Når jeg går på do, føler jeg ofte at jeg ikke får tømt meg skikkelig og det er av og til slim i avføringen. Jeg har også mer eller mindre kronisk ubehag på venstre side langs hoftebeinet, og føler ofte når disse smertene er der, at jeg må tisse hele tiden Smertene sitter ofte langt ned og helt inntil hoften. I tillegg er avføringen min blitt løsere enn før. Noen dager må jeg også på do flere ganger om dagen, det måtte jeg ikke før. Jeg føler også ofte at så fort jeg har spist må jeg på do. Jeg har også mye plager med luft, raping og flatulens. Disse plagene forverret seg etter at jeg gikk til min fastlege og han nevnte kreft i tarmen. Jeg gikk dit med luftproblemer og har siden fått alle disse andre problemene. Jeg er virkelig redd for at det kan være kreft. det bør også nevnes at det er bedring i plagene etter jeg har vært på do og at jeg på ferie i Spania fikk veldig knip en dag.

Jeg har siden skiftet fastlege. Og han har sendt meg på Dobbel kontrast røntgen colon, som var negativ. Jeg har også tatt blodprøver, hvor alle var fine. Itillegg har jeg tatt avføringsprøve for å se etter blod i avføringen, den var negativ og jeg har tatt genfec avføringsprøve for og se etter kreft i tarmen. den var og negativ. Har og tatt full gyn.undersøkelse alt fint, og ultralyd abdomen, alt fint. Fast legen mener jeg har irritabel tarm og at jeg ikke trenger kolonskopi for å være trygg på at det ikke er kreft. Jeg vil føle meg trygg på at det ikke er kreft, men vil jo helst slippe kolonskopi. Er du enig i at jeg er godt nok undersøkt til å utelukke kreft? OG hvis det er irritabel tarm, har du noen råd som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188939-urolig-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Med såpass ung alder, og dersom det ikke er opphopniing av tykktarmkreft i familien din, synes jeg at du nå skal være trygg på at du ikke har kreft. Stress og sykdomsangst forværrer jo tarmfunksjonen. Det gjør også uregelmessig døgnrytme/måltider og trange klær. Mange har god effekt av fiberpulveret Vi-siblin ( apotekvare) iblandet Biola-melk morgen og kveld. Dette normaliserer tarmfunksjonen. Prøv å les litt her i DOL om "irritabel tarm", mye hr vært skrevet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188939-urolig-mage/#findComment-1301377
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...