Gå til innhold

Trygdebil

Anbefalte innlegg

Gjest Alex40
Skrevet

Jeg har en syv år gammel trygdebil som har gått 100 000 km. Når kan jeg søke om å bytte den inn og får jeg ny bil eller bidrag til ny bil?

Jeg fikk bilen for å bryte ut av sosial isolasjon. Er ikke i jobb.

I tillegg har jeg fått rullestol i løpet av årene, men fikk ikke ny bil av den grunn fordi hvis jeg tar hjulene av rullestolen og setter de bak forsetene og selve stolen i bagasjen så får jeg den med.

Gjest sosionomen
Skrevet

Du kan søke om tilskudd til gjenanskaffelse når du har hatt bilen i 11 år. (Dersom man er i jobb kan man søke om gjenanskaffelse etter 8 år, forutsatt at bilen har gått 150.000 kilometer). Tilskuddet er behovsprøvet ut fra husstandens samlede inntekt. Maksimalbeløpet er rundt 140.000,- Du kan da velge å kjøpe en brukt bil. Dersom du trenger utstyr som håndbrems/gass er ikke dette behovsprøvd. For så kalte kassebiler er det andre stønadsregler på beløp. Dersom det er medisinske endringer som gjør at du ikke lenger kan ha den bilen du har nå kan du søke om gjenanskaffelse før det har gått 11 år. Ta eventuelt kontakt med ergoterapeuten der du bor.

Skrevet

Du får ny bil etter 11 år. Rullestol eller ikke, du får ikke byttet bil.

• 2 uker senere...
Gjest har trygdebil
Skrevet

Du får ny bil etter 11 år. Rullestol eller ikke, du får ikke byttet bil.

Får man ny bil sånn uten videre?? det har vel også noe med inntekt å gjøre.. har selv hatt bil siden 1991, og denne kan jeg tenke meg å bytte inn.. Men jeg tror ikke at jeg får noe dekket da min mann tjener mer en 6G.

Om jeg leverer bilen tilbake, og kjøper meg bil, mister jeg da grunnstønaden??

Skrevet

Får man ny bil sånn uten videre?? det har vel også noe med inntekt å gjøre.. har selv hatt bil siden 1991, og denne kan jeg tenke meg å bytte inn.. Men jeg tror ikke at jeg får noe dekket da min mann tjener mer en 6G.

Om jeg leverer bilen tilbake, og kjøper meg bil, mister jeg da grunnstønaden??

Du må søke om å få bilen men du får ikke dekket annet enn ekstrautstyret hvis mannen din tjener men enn 6G. Men parkeringstillatelsen går jo på ditt navn og ikke bilen så den kan du beholde.

Jeg vil også tro at du får beholde grunnstønaden selv om du kjøper bil sjøl men det går antagelig på skjønn og dermed kommer det helt an på hvor firkantet saksbehandleren er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...