Gjest anonym akkurat nå.. Skrevet 23. juni 2005 Skrevet 23. juni 2005 Ja..så sitter jeg her da.. Har vært sammens med min samboer i 3 1/2år, hvorav vi har vært samboere i 2 år.. Han har aldri brukt spesiellt mye penger på seg selv. Jeg har liksom ikke skjønt det der helt/ikke tenkt så mye over økonomien hans, bare visst at noe skurret. Han har ca 10000 utbetalt, hvorav 4000 er faste utgifter..Alikevel har han lite penger, og jeg vet han ikke sparer, kjøper seg mye osv.. Så fikk jeg vite det i går da..Han har spilleproblemer, spillerbort masse på automater..Denne måneden har han spillt bort ca 11'000. Jeg ble så lei meg..Han har jobbet masse overtid/svart etter jobb for å tjene penger så vi kunne gjøre flere ting i sommer..Men han har spillt bort alle 8000 han tjente på dette, pluss tadd ut forskudd på neste måneds lønn på 4000, hvorav han har spilltbort 2000 av disse. Jeg er såret og lei meg, men samtidig glad for at han endelig forteller dette. Spurte hvorfor han ikke har fortalt det før (fordi vi snakker om _alt_), han sa det var sannsynligvis fordi han følte seg som en dritt pga det og kanskje fordi at hvis han først sa det høyt så var det liksom ett problem.. Han vil ikke ha hjelp av andre enn meg..Hva bør jeg gjøre? Prøver å være støttende og slikt, men vet ikke om jeg bør holde inne med alle tankene mine som surrer for å ikke gjøre det værre for han?! Sa til han i går at det som såret meg mest var det at han har løyet for meg, for jeg har aldri løyet for ham..Da brast han ut i gråt, skikkelig gråting, lenge.. Noen som har noen erfaring med spilleproblemer, eventuellt noen synspunkter å komme med? Blir veldigtaknemmelig for alle innspill! 0 Siter
fyrlykt Skrevet 23. juni 2005 Skrevet 23. juni 2005 Det at han ikke vil ha hjelp av andre enn deg skal du nekte på. Det er faktisk ikke ditt problem at han er spilleavhengig, derfor skal ikke du behandle han for dette. Det er jo anerkjent som en sykdom på lik linje med alkoholisme, det kreves fagfolk. Synes du skal sette hardt mot hardt her, han må innse at din hjelp ikke er nok, at du ikke skal stå som behandler i tillegg til å være pårørende og kjempesåret! 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 23. juni 2005 Skrevet 23. juni 2005 I tilegg til det fyrlykt skriver må du ta full kontroll over økonomien. Få ham til å gi beskjed til arbeidsgiver at han har fått nytt kontonummer for lønna, ditt kontonummer. Styr hele økonomien deres og gi ham lommepenger. Få ham også til å avtale med arbeidsgiveren at de ikke gir ham forskudd uansett hvor mye han ber om det, med mindre han har bekreftelse fra deg om at det er i orden. Kontakt sammen bankene du tror kan finne på å gi ham lån og forklar situasjonen (de har taushetsplikt om sine kunders økonomi) og si at de ikke må gi ham lån uten at du er med på det. Det høres teit ut, men det hjelper at han ikke har penger å spille for. Det finnes en telefon for spilleavhengige og pårørende deres. De må avvennes på lik linje med alkoholikere. Også de holder seg lettere unna alkohol om man begrenser økonomien deres. 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. juni 2005 Skrevet 23. juni 2005 Blå Kors kan hjelpe med avvenning av folk med spilleproblemer. 0 Siter
mrxx Skrevet 23. juni 2005 Skrevet 23. juni 2005 Huff, dette er ikke greit, hverken for samboeren din eller deg. Spilleavhengighet har blitt et realtivt stor problem i Norge. Det er antatt at ca. 50.000 har dette problemet. I tillegg er det økende. De aller fleste av disse er blitt avhengige via spillautomater. Det er registrert spilleavhengige helt ned til 11 års alderen. De som spiller tror hele tiden at det er neste innsats de vinner på. De lager seg masse forklaringer på hvorfor neste innsats vil gi gevinst. Når dette ikke slår til, så har de en god forklaring på hvorfor. Så starter de forfra igjen og lager nok en ny forklaring på hvorfor neste innsats gir gevinst. Slik holder de på til det ikke er igjen en eneste krone. De tør ikke en gang å overlate automaten til han som står bak seg i køen, fordi de er overbevist om at neste innsats gir storgevinst og da er det jo han bak som tar den. Jo mer de taper jo mer satser de for å forsøke å ta igjen det tapte. Dette er en ond sirkel. De som har et spillproblem sliter med voldsomt skyldfølelse, de lever et dobbeltliv fordi de tør ikke å si noe hjemme. Derfor må de ha dekkhistorier så det ikke kommer frem at de spiller. Når de spiller glemmer de alt rundt seg, det er flere eksempler på at de til og med glemmer små barn i bilen i timesvis. AKAN har akkurat nå startet opp med å gi spilleavhengige hjelp, så se på www.akan.no (Jeg har ikke vært der å sett selv) I tillegg kan du ringe 80080040. Du må styre økonomien steinhardt, han vil spille så raskt muligheten er der. Dette er faktisk veldig likt alkoholisme. Spilleavhengige har like vanskelig for å holde seg unna en automat som en alkoholiker har for å holde seg unna flaska. 0 Siter
Gjest spillegals datter Skrevet 23. juni 2005 Skrevet 23. juni 2005 Jeg har en spillegal i familien (faren min). Hvis ikke du er forberedt på mange krangler og problemer, bør du gå fra ham. Men det er jo en start at han har innrømmet det. Løsningen hos oss ble at lønna til faren min går rett inn på en konto som bare mamma disponerer, og hun tar seg av alle utgifter. Han får bare lommepenger og penger til å kjøpe mat/klær osv. Det tok mange år før han innrømmet at han hadde et problem. Nå går han til møter i en støttegruppe. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Det at han ikke vil ha hjelp av andre enn deg skal du nekte på. Det er faktisk ikke ditt problem at han er spilleavhengig, derfor skal ikke du behandle han for dette. Det er jo anerkjent som en sykdom på lik linje med alkoholisme, det kreves fagfolk. Synes du skal sette hardt mot hardt her, han må innse at din hjelp ikke er nok, at du ikke skal stå som behandler i tillegg til å være pårørende og kjempesåret! takk hjertelig for ditt svar! tenkte ikke lengre til å begynne med enn at såklart skulle jeg hjelpe. men etter mye grubling har jeg forstått at det bare vil bryte ned forholde vårt om jeg skal ta meg av behandlingen..har fått ham til å gå med på å skaffe hjelp, så får vi se hvordan det går fremover.. 0 Siter
Gjest anonym akkurat nå.. Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 I tilegg til det fyrlykt skriver må du ta full kontroll over økonomien. Få ham til å gi beskjed til arbeidsgiver at han har fått nytt kontonummer for lønna, ditt kontonummer. Styr hele økonomien deres og gi ham lommepenger. Få ham også til å avtale med arbeidsgiveren at de ikke gir ham forskudd uansett hvor mye han ber om det, med mindre han har bekreftelse fra deg om at det er i orden. Kontakt sammen bankene du tror kan finne på å gi ham lån og forklar situasjonen (de har taushetsplikt om sine kunders økonomi) og si at de ikke må gi ham lån uten at du er med på det. Det høres teit ut, men det hjelper at han ikke har penger å spille for. Det finnes en telefon for spilleavhengige og pårørende deres. De må avvennes på lik linje med alkoholikere. Også de holder seg lettere unna alkohol om man begrenser økonomien deres. Tusen hjertelig takk for svar. Han foreslo faktisk selv at jeg skulle ta vare på pengene hans og bankkortene hans, så det kan jo kanskje virke positivt. Får se fremover hvordan ting går, har fått tenkt masse så det går bedre nå, fått det litt på avstand..Tiden vil vise hvordan det går 0 Siter
Gjest anonym akkurat nå.. Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Blå Kors kan hjelpe med avvenning av folk med spilleproblemer. takk for svar! skal undersøke det 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 takk hjertelig for ditt svar! tenkte ikke lengre til å begynne med enn at såklart skulle jeg hjelpe. men etter mye grubling har jeg forstått at det bare vil bryte ned forholde vårt om jeg skal ta meg av behandlingen..har fått ham til å gå med på å skaffe hjelp, så får vi se hvordan det går fremover.. oi så flink jeg var til å holde meg anonym...jaja,heh.. 0 Siter
Gjest anonym akkurat nå.. Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Huff, dette er ikke greit, hverken for samboeren din eller deg. Spilleavhengighet har blitt et realtivt stor problem i Norge. Det er antatt at ca. 50.000 har dette problemet. I tillegg er det økende. De aller fleste av disse er blitt avhengige via spillautomater. Det er registrert spilleavhengige helt ned til 11 års alderen. De som spiller tror hele tiden at det er neste innsats de vinner på. De lager seg masse forklaringer på hvorfor neste innsats vil gi gevinst. Når dette ikke slår til, så har de en god forklaring på hvorfor. Så starter de forfra igjen og lager nok en ny forklaring på hvorfor neste innsats gir gevinst. Slik holder de på til det ikke er igjen en eneste krone. De tør ikke en gang å overlate automaten til han som står bak seg i køen, fordi de er overbevist om at neste innsats gir storgevinst og da er det jo han bak som tar den. Jo mer de taper jo mer satser de for å forsøke å ta igjen det tapte. Dette er en ond sirkel. De som har et spillproblem sliter med voldsomt skyldfølelse, de lever et dobbeltliv fordi de tør ikke å si noe hjemme. Derfor må de ha dekkhistorier så det ikke kommer frem at de spiller. Når de spiller glemmer de alt rundt seg, det er flere eksempler på at de til og med glemmer små barn i bilen i timesvis. AKAN har akkurat nå startet opp med å gi spilleavhengige hjelp, så se på www.akan.no (Jeg har ikke vært der å sett selv) I tillegg kan du ringe 80080040. Du må styre økonomien steinhardt, han vil spille så raskt muligheten er der. Dette er faktisk veldig likt alkoholisme. Spilleavhengige har like vanskelig for å holde seg unna en automat som en alkoholiker har for å holde seg unna flaska. Tusen hjertelig takk for langt og omfattende svar.. Har grublet masse, tro meg. Er godt å få høre andres innspill. Er mye å tenke på i denne situasjonen, har kommet frem til at han må søke profesjonell hjelp, og jeg vurderer selv å kontakte noen pårørende gruppe, kanskje skrive brev til de så jeg får frem alt jeg lurer på.. Men takk igjen, det hjelper utrolig mye å få høre litt om hvor alvorlig det er, om drivkraften bak det, og mulige plasser å henvende seg. 0 Siter
Gjest anonym akkurat nå.. Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Jeg har en spillegal i familien (faren min). Hvis ikke du er forberedt på mange krangler og problemer, bør du gå fra ham. Men det er jo en start at han har innrømmet det. Løsningen hos oss ble at lønna til faren min går rett inn på en konto som bare mamma disponerer, og hun tar seg av alle utgifter. Han får bare lommepenger og penger til å kjøpe mat/klær osv. Det tok mange år før han innrømmet at han hadde et problem. Nå går han til møter i en støttegruppe. Takk for svar! kjekt å høre fra en som lever i en familie hvor det er et problem. Jeg synes det er veldig trist å innse hvor omfattende problem det er, men har fått ham til å gå med på å skaffe seg proffesjonell hjelp nå. Tenker å ta kontakt selv med en pårørendegruppe, få stilt alle spørsmål jeg sitter inne med. Han foreslo faktisk selv at jeg skulle passe økonomien for ham, kanskje et lys i mørket det også..Takk igjen for svar! 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 oi så flink jeg var til å holde meg anonym...jaja,heh.. Vil da påstå at en liten trall er et anonymt nick nok jeg da:-) 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Vil da påstå at en liten trall er et anonymt nick nok jeg da:-) hehe, joda 0 Siter
Gjest spillegals datter Skrevet 8. juli 2005 Skrevet 8. juli 2005 Takk for svar! kjekt å høre fra en som lever i en familie hvor det er et problem. Jeg synes det er veldig trist å innse hvor omfattende problem det er, men har fått ham til å gå med på å skaffe seg proffesjonell hjelp nå. Tenker å ta kontakt selv med en pårørendegruppe, få stilt alle spørsmål jeg sitter inne med. Han foreslo faktisk selv at jeg skulle passe økonomien for ham, kanskje et lys i mørket det også..Takk igjen for svar! Lykke til.. det kan kun bli bedre :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.