Gå til innhold

Er dere ofte blakke?

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace
Skrevet

Tja...blakk og blakk.

Vi har faste trekk fra våre respektive lønnskontoer til en felles regningskonto, og trekker så det alltid skal være penger der, selv når regningene er betalt.

Lønnskontoen er av og tom, men da er i hvert fall regninger betalt, og det er mat i skapet. Dessuten er det da ikke lenge til vi får nye lønninger.

Så det er aldri synd på oss!

Skrevet

Jeg er aldri blakk nå, men det forekom i yngre dager.

Skrevet

Jeg er blakk de mnd jeg får ekstra regninger. Denne mnd blir ekstrem, bilforsikring, noen bøker jeg har bevilget meg, reseptene mine må hentes ut.

Men jeg får igjen skattepenger men det holder egentlig akkurat til skolepengene til minstemann til neste år.

matildes mor
Skrevet

Det er jo utrolig mange som har reima dresser og de aller beste støvlene og goretex sko til barna sine så hvorfor de syter om penger aner jeg ikke.

Kanskje fordi de prioriterer å kjøpe skikkelig utstyr til barna og heller gå ned på andre mindre viktige ting til dem selv?

Skrevet

Jeg er aldri blakk nå.

Men jeg husker ei tid for mange år siden da vi av og til måtte legge tilbake ting i butikken. Og pante flasker før vi gikk og kjøpte spesial i løs vekt.

Skrevet

Jeg er blakk de mnd jeg får ekstra regninger. Denne mnd blir ekstrem, bilforsikring, noen bøker jeg har bevilget meg, reseptene mine må hentes ut.

Men jeg får igjen skattepenger men det holder egentlig akkurat til skolepengene til minstemann til neste år.

Hva slags skole var det sønnen din gikk på igjen? Vet jeg har hørt det før, men...

Skrevet

Aaaahhh... flaks at jeg ikke er i jobb, da ;-)

I fjor på denne tid var krisereserven på 16000. Ørtogførti små og store kriser, nå er den på en drøy tusenlapp :-(

Skrevet

Hva slags skole var det sønnen din gikk på igjen? Vet jeg har hørt det før, men...

Han går på privatskole og jeg betaler 850 kr mnd. Det er det faktisk verdt fordi han har dysleksi og skolene rundt her er særdeles dårlige. Ingen ressurser til elever med så små problemer. Men likevel er det nok penger å betale.

Skrevet

Han går på privatskole og jeg betaler 850 kr mnd. Det er det faktisk verdt fordi han har dysleksi og skolene rundt her er særdeles dårlige. Ingen ressurser til elever med så små problemer. Men likevel er det nok penger å betale.

Sånn var det, ja! Her finnes det ingen privatskoler, ellers kunne jeg nok tenkt meg det, jeg også.

Skrevet

Vi har If forsikring, og fikk den delt opp månedlig med avtalegiro. Fantastisk deilig, istedenfor den store regninga to ganger i året.

Skrevet

Jeg er student, men vi klarer oss bra likevel. Passer alltid på å sette av nok hver måned, så vi ikke kommer på minussida.

Gjest midia
Skrevet

Kanskje fordi de prioriterer å kjøpe skikkelig utstyr til barna og heller gå ned på andre mindre viktige ting til dem selv?

Å så være blakk i en til to uker før neste lønn.

Og så kan de syte litt her på dol?

Nei det er mange som gjør seg blakk helt frivillig,mens andre må snu på kronene uten å ha unnet seg litt "dyre" ting.

Du skjønner sikkert hvem jeg har medlidenhet til?

Skrevet

Å så være blakk i en til to uker før neste lønn.

Og så kan de syte litt her på dol?

Nei det er mange som gjør seg blakk helt frivillig,mens andre må snu på kronene uten å ha unnet seg litt "dyre" ting.

Du skjønner sikkert hvem jeg har medlidenhet til?

Me har egentlig ingenting av verdi. Men får ikkje pengane til å strekke til... Me "sløser" ikkje vekk pengane!!

laguna1365380434
Skrevet

Nei, vi er aldri blakke.

Og jeg blir oppgitt over voksne folk som har en femmer igjen på kontoen når lønningen kommer. Det er ganske mange som lever fra hånd til munn, omtrent, som absolutt ikke trenger det. Folk SLØSER!

Og folk har helt forskjellige summer å rutte med.

Det er lett å si at folk sløser og at en selv er flink med penger når en aldri har prøvd å ha lite.

Personlig er min økonomi resultat av en kombo, men det er ikke slik at alle er selvforskyldt blakke, nei.

Gjest midia
Skrevet

Me har egentlig ingenting av verdi. Men får ikkje pengane til å strekke til... Me "sløser" ikkje vekk pengane!!

Det er sånne som deg jeg unner å få noen kroner ekstra skjønner du.

Gjest vrooooom
Skrevet

Og folk har helt forskjellige summer å rutte med.

Det er lett å si at folk sløser og at en selv er flink med penger når en aldri har prøvd å ha lite.

Personlig er min økonomi resultat av en kombo, men det er ikke slik at alle er selvforskyldt blakke, nei.

Jeg snakker om folk som har nokså normal inntekt. Har selv vært uten penger så jeg vet hvordan det er. Har forsørget meg selv fra jeg var 14. Men jeg har lært å bruke i forhold til det jeg har, dermed har jeg klart å spare de siste årene. Også da jeg var student.

Det jeg er lei av er voksne folk som jeg vet tjener (eller mottar støtte) mer enn f.eks meg, men som bruker feil og deretter klager. Det blir jeg litt sur av.. Selve klagingen altså..

Skrevet

Jeg snakker om folk som har nokså normal inntekt. Har selv vært uten penger så jeg vet hvordan det er. Har forsørget meg selv fra jeg var 14. Men jeg har lært å bruke i forhold til det jeg har, dermed har jeg klart å spare de siste årene. Også da jeg var student.

Det jeg er lei av er voksne folk som jeg vet tjener (eller mottar støtte) mer enn f.eks meg, men som bruker feil og deretter klager. Det blir jeg litt sur av.. Selve klagingen altså..

Og du har full oversikt over utgiftene deres også da? Studielån, boliglån, barnehage, SFO, klær og utstyr + fritidsaktiviteter til barna, transportutgifter osv osv....

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Nei, jeg er aldri blakk.

Jeg var ganske blakk en gang som student for noen år tilbake.

Gjest vrooooom
Skrevet

Og du har full oversikt over utgiftene deres også da? Studielån, boliglån, barnehage, SFO, klær og utstyr + fritidsaktiviteter til barna, transportutgifter osv osv....

Jamen disse utgiftene har jo de fleste! Beklager så mye om jeg tråkker dere på bena, men jeg må få lov til å mene at voksne mennesker (som ikke er på trygd, syke, eller i en krisesituasjon) bør klare å håndtere økonomien sin uten å klage så mye til andre. Det ser ut til, fra de JEG vet om som klager, at de også bruker mest, og på totalt bortkastete ting. Det er sløsing.

Og nei jeg kan så klart ikke vite inn og ut om ethvert individs situasjon, og hvorfor noen velger som de gjør, og jada, vi gjør alle så godt vi kan, men det er lov å se en situasjon utenfra også, og komme med et innspill.

Jeg er stolt av å ha klart meg selv på egen inntekt lenge før man burde det, og det må jeg få lov til. Jeg ser ikke ned på dem som ikke klarer det, men det er likevel lov til å bli lei av klagingen til enkelte som absolutt burde klare seg helt fint. Man MÅ ikke på ferie hvert år, og man MÅ ikke ha bil, f.eks. Klagingen har noe med hvilke krav man setter. Har man høye krav får man begynne med seg selv!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...