Gå til innhold

Hvor mye penger har du i en kristesituasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Ca en netto månedslønn bør en familie ha.

De fleste "eksperter" anbefaler 3-4 månedslønner. En holder ikke lenge...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

6

• Osiris

3

• Sofline

3

• Mrs. Wallace

2

Gjest likvid
Skrevet

Med 450.000,- på banken, og nesten 700.000,- i fond, så skulle jeg alltids tåle en uforutsett utgift.

Mrs. Wallace
Skrevet

De fleste "eksperter" anbefaler 3-4 månedslønner. En holder ikke lenge...

Jeg har alltid hørt 1,5 månedslønn som en tommelfingerregel fra såkalte eksperter.

Skrevet

Jeg pleier å sette av litt hver måned. Har ca 100 000, tror jeg. Har ikke sjekket i det siste...

Gjest uletti
Skrevet

Har vært lite kriser her i senere tin,så kontoen er kommet opp i "svimlende" 360tusen

Skrevet

Brukte dem opp da min samboer mistet jobben på 3 dagers varsel (bedrift som bare bruker 14-dagers vikar-kontrakter). Så nå har jeg kr 0;

Skrevet

I denne tråden har vi tydelig sett at det er store økonomiske forskjeller i Norge. Noen har en reserve på felre hundre tusen, og noen har null.

Skrevet

I denne tråden har vi tydelig sett at det er store økonomiske forskjeller i Norge. Noen har en reserve på felre hundre tusen, og noen har null.

Det er jo også forskjell på hvor mye folk sparer og bruker. Det er jo mange som bruker hele månedslønna selv om de verken har barn eller andre spesielle utgiftsposter. Personlig har jeg i en periode overlevd på 6000 kr i måneden med en husleie på 3500 kr, og det siste halve året har jeg levd på 5800 kr/mnd, med delt husleie. Så det er derfor jeg har så mange penger i bakhånd.

Skrevet

Det er jo også forskjell på hvor mye folk sparer og bruker. Det er jo mange som bruker hele månedslønna selv om de verken har barn eller andre spesielle utgiftsposter. Personlig har jeg i en periode overlevd på 6000 kr i måneden med en husleie på 3500 kr, og det siste halve året har jeg levd på 5800 kr/mnd, med delt husleie. Så det er derfor jeg har så mange penger i bakhånd.

Jeg er i samme situasjon som deg, men jeg har ingen å dele med. Blir ikke mye til overs da. Men jeg klager ikke, det kuknne ha vært verre.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, men jeg har ingen å dele med. Blir ikke mye til overs da. Men jeg klager ikke, det kuknne ha vært verre.

Ingen grunn til å klage nei, pengene begynner ikke å vokse på trær av den grunn (selv om jeg har anskaffet meg en pengetre). Jeg har overlevd på 6000 uten å dele husleie med noen også jeg.

terningkast6
Skrevet

Dette skriver du bare for å provosere og skryte.

Gjest vrooooom
Skrevet

Vi har ca 50 000 vi også, sånn totalt sett på ulike konti. Vi er en familie på tre.

Skrevet

Ingenting. Er 40 år, student med tenåringsbarn.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har zipp. Eventuelle kriser og jeg får behov for kreativitet og evne til å improvisere..

Eller forresten, jeg har ei sånn småpengeflaske. Der er det sekstenfemti..Da har hvertfall råd til en brus mens jeg tenker over hva jeg skal gjøre..;-)

petter smart
Skrevet

En kan ikke ha nok penger for å klare seg dersom man mister jobben. Litt avhengig av om du får arbeidsledighetstrygd e.l. Uansett trenger du da fra ca 50 000 oppover i året. Får du ikke penger fra andre, trenger du tilsvarende din lønn (trukket fra litt fordi du vil redusere forbruket). Likevel trenger du da minst 200 000 pr år.

For de mindre ting bør en ha minst 50 000 pr person.

Ble oppgitt når folk satt på TV og gråt fordi strømprisene gikk opp for noen år siden. Og så forventer de at sosialen skal betale regningen. De skulle skammet seg. En kan ikke ha så anstrengt økonomi at en ikke tåler prisøkninger, eller at ting må erstattes.

Skrevet

En kan ikke ha nok penger for å klare seg dersom man mister jobben. Litt avhengig av om du får arbeidsledighetstrygd e.l. Uansett trenger du da fra ca 50 000 oppover i året. Får du ikke penger fra andre, trenger du tilsvarende din lønn (trukket fra litt fordi du vil redusere forbruket). Likevel trenger du da minst 200 000 pr år.

Ble oppgitt når folk satt på TV og gråt fordi strømprisene gikk opp for noen år siden. Og så forventer de at sosialen skal betale regningen. De skulle skammet seg. En kan ikke ha så anstrengt økonomi at en ikke tåler prisøkninger, eller at ting må erstattes.

"En kan ikke ha så anstrengt økonomi at en ikke tåler prisøkninger, eller at ting må erstattes."

Da er du heldig som lever i en sånn verden gitt...

petter smart
Skrevet

"En kan ikke ha så anstrengt økonomi at en ikke tåler prisøkninger, eller at ting må erstattes."

Da er du heldig som lever i en sånn verden gitt...

Heldig?

Man MÅ sette tæring etter næring, ikke etter hva en selv mener en har rett på (fordi naboen har det, fordi "alle" har det, eller kun fordi det er kjekt å ha).

Noen unntak er det selvfølgelig, men de er få. Noen har mindre penger enn de trenger for å leve et akseptabelt liv, men dem er det nesten ingen av i Norge.

De aller fleste har større hus enn de egentlig trenger, flere/dyrere biler enn de trenger, de bruker mer penger enn de burde.

Det blir som de som i dag tar opp lån de såvidt klarer å betjene med dagens renter. Når, og jeg sier når ikke dersom, rentene går opp vil disse få problemer. Da vil mange av dem gråte på TV, klage sin nød til sosialkontoret o.l. For det var jo ikke deres skyld at renta gikk opp, det kunne jo ikke de vite. Nei, men de burde ikke lånt så mye.

Gjest Ramina
Skrevet

"Ble oppgitt når folk satt på TV og gråt fordi strømprisene gikk opp for noen år siden. Og så forventer de at sosialen skal betale regningen. De skulle skammet seg. En kan ikke ha så anstrengt økonomi at en ikke tåler prisøkninger, eller at ting må erstattes."

Kødder du, eller har jeg misforstått deg?

Du kan ikke på alvor mene at alle som sliter økonomisk har seg selv å skylde og ikke bør felle en tåre når strøm ol. går opp?

Kan ikke tro at du kan si noe så idiotisk at jeg bøyer meg i støvet for at jeg har misforstått.

petter smart
Skrevet

Vi har ingenting, men håper å spare opp når vi har litt mer å rutte med.

Problemet for mange er at når de får mer inn så går mer ut. Det er vanskelig å begynne å spare penger når en ikke er vant til det.

De aller fleste har økonomi til å spare litt. Har du ikke det bør du redusere dine utgifter. Det blir sikkert tøft, men det er fullt mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...