petter smart Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Etter forrige krise har jeg nå kommet opp i den nette sum av 1200 kroner. Jeg klarer bare å spare 200 kroner i måneden til det formålet. Jeg har uføretrygd. Da er du flinkere enn mange som tjener meget godt. Og et godt eksempel på at det er mulig å spare opp litt selv om en har dårlig råd. Jeg regner med at det var kjekt å ha pengene ved siste krise. 0 Siter
petter smart Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 "Ble oppgitt når folk satt på TV og gråt fordi strømprisene gikk opp for noen år siden. Og så forventer de at sosialen skal betale regningen. De skulle skammet seg. En kan ikke ha så anstrengt økonomi at en ikke tåler prisøkninger, eller at ting må erstattes." Kødder du, eller har jeg misforstått deg? Du kan ikke på alvor mene at alle som sliter økonomisk har seg selv å skylde og ikke bør felle en tåre når strøm ol. går opp? Kan ikke tro at du kan si noe så idiotisk at jeg bøyer meg i støvet for at jeg har misforstått. De aller fleste som klaget da var folk med gode lønninger, men som bruker opp alt de har. De sparer ingenting og har ikke noe satt til side for uforutsette utgifter. Jeg har verken ment eller sagt at alle som har økonomiske problemer har seg selv å skylde. Men de fleste har det (ser da bort fra de uten jobb, de som nettopp har mistet jobben osv., men det var jo ikke det vi snakket om her). Det har jo vært eksempler på folk som har brukt masse penger på julegaver++ for så å gå på sosialen i januar fordi de "ikke har penger til mat". Det er fullt mulig de ikke har penger, men det skyldes at de selv har brukt dem opp på unødvendige ting. Det er de som bruker mer penger enn har råd til (og som tjener godt) jeg ikke synes synd på. Uføretrygdede, minstepensjonister o.l. som strever med å klare seg, og som får problemer med f.eks. strømregningen både fortjener og får støtte hos sosialen (de skal i alle fall få det). Når strømprisene var høye lovte politikerne sosialhjelp, når det senere viste seg at dette kun gjaldt se om oppfyller kravene til vanlig sosialhjelp var de samme grinerne ute og klagde mer. Men vi kan ikke ha et samfunn der folk ikke har ansvar for seg selv. Der en kan bruke opp pengene sine på tull og tøys og forvente at staten skal betale for alt det nødvendige. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 De aller fleste som klaget da var folk med gode lønninger, men som bruker opp alt de har. De sparer ingenting og har ikke noe satt til side for uforutsette utgifter. Jeg har verken ment eller sagt at alle som har økonomiske problemer har seg selv å skylde. Men de fleste har det (ser da bort fra de uten jobb, de som nettopp har mistet jobben osv., men det var jo ikke det vi snakket om her). Det har jo vært eksempler på folk som har brukt masse penger på julegaver++ for så å gå på sosialen i januar fordi de "ikke har penger til mat". Det er fullt mulig de ikke har penger, men det skyldes at de selv har brukt dem opp på unødvendige ting. Det er de som bruker mer penger enn har råd til (og som tjener godt) jeg ikke synes synd på. Uføretrygdede, minstepensjonister o.l. som strever med å klare seg, og som får problemer med f.eks. strømregningen både fortjener og får støtte hos sosialen (de skal i alle fall få det). Når strømprisene var høye lovte politikerne sosialhjelp, når det senere viste seg at dette kun gjaldt se om oppfyller kravene til vanlig sosialhjelp var de samme grinerne ute og klagde mer. Men vi kan ikke ha et samfunn der folk ikke har ansvar for seg selv. Der en kan bruke opp pengene sine på tull og tøys og forvente at staten skal betale for alt det nødvendige. Okey...da skjønte jeg deg rett. *puster lettet ut* Er enig i at de som egentlig har en god del bør forvalte disse pengene bedre for å slippe å gå på sosialen ol. (har foresten minst en sånn i familien) Men jeg har også i familien, minstepensjonister som virkelig må snu på krona hver måned omtrent for å få kabalen til å gå opp. Så snart strømregningen blir noe høyere så er krisa i gang. En av disse eier ikke nåla i veggen, er på leiemarkedet, betaler 3000 kr i leie, forsikring og alt annet en må ha koster. Har ikke bil. Kroniske sykdommer som tar mange penger. Strømregning ol. må deles opp hele tiden, de får aldri kommet ajour, derfor er også hver måned stram. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 En kan ikke ha nok penger for å klare seg dersom man mister jobben. Litt avhengig av om du får arbeidsledighetstrygd e.l. Uansett trenger du da fra ca 50 000 oppover i året. Får du ikke penger fra andre, trenger du tilsvarende din lønn (trukket fra litt fordi du vil redusere forbruket). Likevel trenger du da minst 200 000 pr år. For de mindre ting bør en ha minst 50 000 pr person. Ble oppgitt når folk satt på TV og gråt fordi strømprisene gikk opp for noen år siden. Og så forventer de at sosialen skal betale regningen. De skulle skammet seg. En kan ikke ha så anstrengt økonomi at en ikke tåler prisøkninger, eller at ting må erstattes. Forklar meg hvordan jeg skal spare 50 000 kr når jeg lever på uføretrygd og har regninger på ca 10 000 kr i mnd da? Du som er så jævla smart, kan sikkert belære både meg og andre på dette forumet for vi ville alle gjerne ha 50 000 i banken "for sikkerhets skyld" 0 Siter
Gjest (ikke noe) signatur Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Problemet for mange er at når de får mer inn så går mer ut. Det er vanskelig å begynne å spare penger når en ikke er vant til det. De aller fleste har økonomi til å spare litt. Har du ikke det bør du redusere dine utgifter. Det blir sikkert tøft, men det er fullt mulig. Vi har faktisk noe på BSU kom jeg på... Så vi klarer fint å spare litt. 0 Siter
petter smart Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 Forklar meg hvordan jeg skal spare 50 000 kr når jeg lever på uføretrygd og har regninger på ca 10 000 kr i mnd da? Du som er så jævla smart, kan sikkert belære både meg og andre på dette forumet for vi ville alle gjerne ha 50 000 i banken "for sikkerhets skyld" Som jeg sa så er det ikke alle som har muligheten til å spare opp penger, men de aller fleste har det. Vet ikke hvor mye du får i uføretrygd, men dersom du ikke klarer å spare opp noe så må du enten leve med det eller redusere utgiftene. I ditt tilfelle antar jeg at det vil være svært vanskelig å redusere utgiftene. Men for de fleste som klager på høye strømpriser så er det en enkel sak å spare penger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.