Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har attføring. og utprøvning av arbeidsevne. Jobber i en 50% stilling i en IA bedrift(statlig) med lønn derfra, og 50 % attføringspenger.

Bedriften får en god del refusjon for min lønn.

Har langvarige psykiske problemer med lange perioder med alvorlig angst og depresjon, er ung ufør. Har ikke hatt uføretrygd tidligere, men hatt attføring også tidligere som ikke gav jobb. Fikk tilbakefall etter endt attføring.

Aetat ønsker jeg skal øke stillingsprosenten, til 60% eller mer. Jeg føler jeg ikke blir hørt i min forklaring i at jeg trenger å hente meg inn etter halve dager med arbeid. De sier en høyere st.prosent SKAL være forsøkt. Hva gjør jeg når jeg bare klarer få dager med lange økter? Hva skjer om jeg nekter?

Hilsen fortvilet,

Gjest Saigon
Skrevet

Du må gå med på å prøve å øke arbeidsevnen. Også må du vise dem at du faktisk ikke klarer å jobbe så mye. Sykemeld deg de dagene du ikke klarer å gå på jobb. På den måten ser aetat hvor stor arbeidsevne du har. Kanskje dette var noe du burde har gjort allerede mens du gikk i 50% arbeid og ble for sliten til å jobbe.

Det lønner seg ikke å bite tennene alt for mye sammen når man er på attføring. Man må vise aetat hva som er realistisk arbeids evne.

Skrevet

Du må utprøves, trygdesystemet vil aldri innvilge en søknad om gradert uføre hvis du ikke har jobbet i en stilling som er høyere enn prosentandelen det søkes på.

Søkes det om 50% uføre så må du først utprøves i 60-100% stilling først.

Som Saigon sier, det er ikke nødvendig å bite tennene sammen, få en sykemelding på den tiden du ikke orker å jobbe, slik synliggjør du problematikken din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...