Gå til innhold

Jeg reagerer på at det er en dukke på bålet

Anbefalte innlegg

Gjest kort st. hans-feiring
Skrevet

Et skremmende barndomsminne er St. Hans der en "heks" ble brent på bålet. Her vi bor var det også en dukke på bålet. Vi gikk tidlig, og ungene la heldigvis ikke merke til bålet. Hva mener dere om dette? Vennene våre syntes det var helt ok. Er det ikke skremmende for et barn å se en dukke bli brent? Det var det for meg!

Gjest Ekkelt ja
Skrevet

Jeg skjønner deg. Jeg ville også syntes det var litt ekkelt og særlig hvis jeg hadde barna med. De skjønner jo ikke noe av sånt, og kan bli veldig skremt.

Skrevet

Det var fast tradisjon da jeg var unge.

Vi fulgte det hele med skrekkblandet fryd, det hørte med på St.Hansaften - og understreket det mystiske ved midtsommerkvelden.

Gjest heksedans
Skrevet

Noen steder har det vært tradisjon å brenne en heksedukke på toppen av bålet. Denne tradisjonen er relativt ny. Den ble først populær sent på 1800-tallet og var mest vanlig blant middelklassefolk.

Skrevet

Hva med kirka hvor de har spikra en menneskefigur på et kors da? Syns i grunnen den er verre, for den ser mer menneskelig ut enn ei dukke.

Skrevet

Det er noe av det mest patetisk idiotiske jeg vet om. Hva er St.Hans? Jo, det der midtsommernattsfeiring, noe som har blitt feiret i såkalte "hedenske" kulturer nærmest siden tidenes morgen. Så kommer kristendommen, og skjønner at de ikke klarer å skremme folk fra å feire slikt. Derfor dikter de opp en kristen hendelse som de putter inn i f.eks mistsommernattsfeiringen, og med tiden kommer det evt. flere meningsløse kristne aspekter og blr knyttet til det (i dette tilfellet heksebrenning).

Midtsommernattsfeiring dreier seg i utgangspunket opprinnelig om blot - man brenner, men _ikke_ levende vesener eller symboler på disse.

".................................."

matildes mor
Skrevet

Enig med deg.Jeg ville fått problemer med å forklare for mine små barn om hvorfor det ble brent en dukke på bålet.

Tåpelig,idiotisk og unødvendig ting,i og med at folk faktisk ble brent på bål før.

Skrevet

Det er noe av det mest patetisk idiotiske jeg vet om. Hva er St.Hans? Jo, det der midtsommernattsfeiring, noe som har blitt feiret i såkalte "hedenske" kulturer nærmest siden tidenes morgen. Så kommer kristendommen, og skjønner at de ikke klarer å skremme folk fra å feire slikt. Derfor dikter de opp en kristen hendelse som de putter inn i f.eks mistsommernattsfeiringen, og med tiden kommer det evt. flere meningsløse kristne aspekter og blr knyttet til det (i dette tilfellet heksebrenning).

Midtsommernattsfeiring dreier seg i utgangspunket opprinnelig om blot - man brenner, men _ikke_ levende vesener eller symboler på disse.

I den gamle norøne relegionen brant de nok både folk og dyr levende. Eller hva med å spidde dem levende opp i et tre og la dem henge der.

St.Hans er en blanding av gammel og ny overtro.

Selv synes jeg det er en uskikk å brenne en dukke / heks på bålet. Det symboliserer jo å brenne et menneske, definert som heks, levende.

Hva er nå det for slags feiring?

mvh

Skrevet

Jeg synes det er en motbydelig tradisjon i og med at det gjenspeiler å brenne noen levende.

Om noen blir skremt av det eller ikke, har jeg ikke tenkt så mye over.

Synes det er merkelig at slike tåpelige tradisjoner overlever.

mvh

Skrevet

I den gamle norøne relegionen brant de nok både folk og dyr levende. Eller hva med å spidde dem levende opp i et tre og la dem henge der.

St.Hans er en blanding av gammel og ny overtro.

Selv synes jeg det er en uskikk å brenne en dukke / heks på bålet. Det symboliserer jo å brenne et menneske, definert som heks, levende.

Hva er nå det for slags feiring?

mvh

Tull. Det du sier der er lite annet enn gammeldags kristen-propaganda. Jeg håper ikke du påberoper deg noen kunnskap om dette, for det ville vært trist.

Ofring av mennesker er ikke en del av åsatruen. Det forekom nok, akkurat som grusomheter har forekommet (og forekommer) i de fleste kulturer, men det er snakk om individer og ikke kultur.

Blot innebærer ikke engang slakting av dyr, med mindre det er "ekstreme" tilfeller.

Les litt her, og lær litt:

http://www.solkorset.org/religion/blot.htm

"................................."

Skrevet

Tull. Det du sier der er lite annet enn gammeldags kristen-propaganda. Jeg håper ikke du påberoper deg noen kunnskap om dette, for det ville vært trist.

Ofring av mennesker er ikke en del av åsatruen. Det forekom nok, akkurat som grusomheter har forekommet (og forekommer) i de fleste kulturer, men det er snakk om individer og ikke kultur.

Blot innebærer ikke engang slakting av dyr, med mindre det er "ekstreme" tilfeller.

Tror det er bedre å lese på bifrost.no som er trossamfunnet til Åsatrua i Norge. Linken du la inn er en nazilink.

Skrevet

Det er ikke gammel kristen propaganda. Det er et historisk fakta som du kan finne på UIO. Å benekte det er på sitt beste historisk naivt.

Den gamle åsnatroen var ganske så sadistisk og menneskeofring var en del av det.

Hvordan vi i dag kan være så stolte av Vikigene er for meg en gåte. I dag ville de blitt stilt for retten for overgrep mot menneskeheten. De plyndret, voldtok, tok slaver, torturerte og drepte mennesker.

Ser ingen grunn til å romantisere denne delen av vår historie, innkludert relegionshistorien. Hva man enn måtte mene om kristendommen, har ikke det at åsnatroen ble nesten borte vært noe tap for Norge.

mvh

Skrevet

Tror det er bedre å lese på bifrost.no som er trossamfunnet til Åsatrua i Norge. Linken du la inn er en nazilink.

Jeg kjenner godt til Bifrost - mest sansynlig bedre enn folk flest her :-)

Forøvrig er det uinteressant hvem som skriver informasjonen, hvis det er riktig.

"......................................"

Skrevet

Det er ikke gammel kristen propaganda. Det er et historisk fakta som du kan finne på UIO. Å benekte det er på sitt beste historisk naivt.

Den gamle åsnatroen var ganske så sadistisk og menneskeofring var en del av det.

Hvordan vi i dag kan være så stolte av Vikigene er for meg en gåte. I dag ville de blitt stilt for retten for overgrep mot menneskeheten. De plyndret, voldtok, tok slaver, torturerte og drepte mennesker.

Ser ingen grunn til å romantisere denne delen av vår historie, innkludert relegionshistorien. Hva man enn måtte mene om kristendommen, har ikke det at åsnatroen ble nesten borte vært noe tap for Norge.

mvh

Tull og tøys - det der er kommersiellt svada.

Det er også et faktum at vikingenes plyndring etc. er sterkt overdrevet, og har blitt brukt som "kul propaganda" i årevis. De aller fleste folk som levde på den tiden var bønder. Av sjøfarerne som ikke var fiskere, var det noen få som var krigere og plyndrere. Andre igjen var handelsmenn.

Uttalelsene dine viser at du ikke har noen som helst kunnskaper om gammel nordisk religion og kultur.

Vil du snakke om plyndring, drap og menneskeofring, så se heller på kristningen av norge. Flere grusomheter i en og samme sammenheng finner du ganske enkelt ikke.

Skrevet

Forøvrig en enklere (og kanskje mer nøytral) beskrivelse av modtsommerblot:

"MIDTSOMMER

Baldursbål (St.Hans); Lysfest. Jonsoknavnet er levende fra mellomaldersk messetradisjon, men både tidspunktet og de mest livskraftige skikkene knyttet til dagen skriver seg fra eldgamle tider. Det er naturlig å slå en solfest i denne sammenhengen. Det at sola snudde, var i seg selv en god anledning til kultiske rituelle handlinger.

I detalj vet vi ikke hvordan disse utgamle skikkene ble praktisert, men en sannsynlig tankegang er at sola og livskreftene ved et slikt vendepunkt skulle hjelpes til å vinne over en vanskelig periode. Etter allmenn folketro er det liksom alt av godt og vondt som topper seg ved visse viktige tider, som jul og jonsok. Inn i dette mønsteret kan vi sette bålet. Den dag i dag opplever vi jonsokbålet som et sentrum, en kraftkilde, og fjerner vi fra alt det nye som vi legger i bålfeiringen, kommer vi tilbake til en sterk tro på det livgivende og vernende som ilden stod for. Nest etter sola ga ilden mest varme og holdt trollpakk borte.

Reell og symbolsk vernetro gikk sammen og formet grunnlaget for en kombinert vår- og sommerfest. Med våre klimatiske forhold var tidspunktet så laglig som vel mulig, og arbeidsåret fordret samling av større folkesamlinger. Tiden var skikket til uteliv (Olav Bø).

Feiringen fortsetter i kristen regi med bl.a. brenning av hekser, men i vår tid viet til døperen Johannes (St. Hans, Jonsok)."

"....................................."

Skrevet

jeg husker vi hadde heks på bålet da vi var små. Heksa var alltid hjemmelaget og så ikke noe skremmendesut.

Har du mareritt etter filmen "malstrøm" kanskje?

Skrevet

Forøvrig en enklere (og kanskje mer nøytral) beskrivelse av modtsommerblot:

"MIDTSOMMER

Baldursbål (St.Hans); Lysfest. Jonsoknavnet er levende fra mellomaldersk messetradisjon, men både tidspunktet og de mest livskraftige skikkene knyttet til dagen skriver seg fra eldgamle tider. Det er naturlig å slå en solfest i denne sammenhengen. Det at sola snudde, var i seg selv en god anledning til kultiske rituelle handlinger.

I detalj vet vi ikke hvordan disse utgamle skikkene ble praktisert, men en sannsynlig tankegang er at sola og livskreftene ved et slikt vendepunkt skulle hjelpes til å vinne over en vanskelig periode. Etter allmenn folketro er det liksom alt av godt og vondt som topper seg ved visse viktige tider, som jul og jonsok. Inn i dette mønsteret kan vi sette bålet. Den dag i dag opplever vi jonsokbålet som et sentrum, en kraftkilde, og fjerner vi fra alt det nye som vi legger i bålfeiringen, kommer vi tilbake til en sterk tro på det livgivende og vernende som ilden stod for. Nest etter sola ga ilden mest varme og holdt trollpakk borte.

Reell og symbolsk vernetro gikk sammen og formet grunnlaget for en kombinert vår- og sommerfest. Med våre klimatiske forhold var tidspunktet så laglig som vel mulig, og arbeidsåret fordret samling av større folkesamlinger. Tiden var skikket til uteliv (Olav Bø).

Feiringen fortsetter i kristen regi med bl.a. brenning av hekser, men i vår tid viet til døperen Johannes (St. Hans, Jonsok)."

"....................................."

Drit i det, ingen som bryr seg om hvorfor vi brenner bål lenger alikavel...Så lenge pølsene blir akkurat passe brent og ungene får bade!!

Skrevet

Jeg kjenner godt til Bifrost - mest sansynlig bedre enn folk flest her :-)

Forøvrig er det uinteressant hvem som skriver informasjonen, hvis det er riktig.

"......................................"

Men hvem som skriver informasjonen betyr mye for troverdigheten i en sak da. Det er lett å manipulere fakta og vrenge på både historie og statistikk. Hvorfor blir ellers Bibelen tolket på så ulike måter??

Skrevet

Men hvem som skriver informasjonen betyr mye for troverdigheten i en sak da. Det er lett å manipulere fakta og vrenge på både historie og statistikk. Hvorfor blir ellers Bibelen tolket på så ulike måter??

Det er selfølgelig sant.

"..............................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...