Prozak Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Drit i det, ingen som bryr seg om hvorfor vi brenner bål lenger alikavel...Så lenge pølsene blir akkurat passe brent og ungene får bade!! Godt poeng :-) "..............................." 0 Siter
PieLill Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Tull og tøys - det der er kommersiellt svada. Det er også et faktum at vikingenes plyndring etc. er sterkt overdrevet, og har blitt brukt som "kul propaganda" i årevis. De aller fleste folk som levde på den tiden var bønder. Av sjøfarerne som ikke var fiskere, var det noen få som var krigere og plyndrere. Andre igjen var handelsmenn. Uttalelsene dine viser at du ikke har noen som helst kunnskaper om gammel nordisk religion og kultur. Vil du snakke om plyndring, drap og menneskeofring, så se heller på kristningen av norge. Flere grusomheter i en og samme sammenheng finner du ganske enkelt ikke. ".................................." Så da hadde du bare personangrep igjen å bruke. Ha en god sommer. Nå tar jeg dol-pause. 0 Siter
Gjest moralsiten Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Så da hadde du bare personangrep igjen å bruke. Ha en god sommer. Nå tar jeg dol-pause. Ja, dette var saftige personangrep, gitt. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Har jeg faktisk aldri hørt om før!!! Hva i all verden har en dukke å gjøre på et st.hansbål? St.hans har vel bare "vanlig" bålbrenning, og KluKluxKlan brenner dukker eller? Mulig det er mye jeg ikke har fått med meg i løpet av årene, men dukke på st.hansbål har jeg aldri, aldri vært borti. Jeg hadde selvsakt ikke giddet være til stede med barna - eller for egen del ant - på feiring hvor de hadde behov for å brenne dukker. Hva i all verden gir man for forklaring til barna da? "brenne dukke er gøy, var en ingen hadde bruk for" *oppgitt* 0 Siter
Prozak Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Så da hadde du bare personangrep igjen å bruke. Ha en god sommer. Nå tar jeg dol-pause. Unnskyld meg, men er du dum? Tar du det som et personangrep at jeg sier at du ikke har greie på det du snakker om? Herregud - hvis jeg har kunnskaper om et område, og du ikke har det, så må du vel tåle å høre det? Det var dette med den fingeren og dette stedet, da... "....................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Har jeg faktisk aldri hørt om før!!! Hva i all verden har en dukke å gjøre på et st.hansbål? St.hans har vel bare "vanlig" bålbrenning, og KluKluxKlan brenner dukker eller? Mulig det er mye jeg ikke har fått med meg i løpet av årene, men dukke på st.hansbål har jeg aldri, aldri vært borti. Jeg hadde selvsakt ikke giddet være til stede med barna - eller for egen del ant - på feiring hvor de hadde behov for å brenne dukker. Hva i all verden gir man for forklaring til barna da? "brenne dukke er gøy, var en ingen hadde bruk for" *oppgitt* Ku Klux Klan fjolsene brenner vel ikke annet en kors, gjør de? "Hva i all verden har en dukke å gjøre på et st.hansbål?" Kristendommen innførte heksebrenning i det som tideligere var mange forskjellige former for fredelig midtsommerblot - på samme måte som kristendommen puttet mer eller mindre oppdiktede kristne begivenheter inn i "hedenske" ritualer de ikke klarte å bli kvitt (f.eks julen). Heksedokken er en makaber etterlevning av dette. Selv synes jeg det er både latterlig og horribelt å bruke noe som symboliserer noe så gjennomført grusomt som heksebrenning. ".................................." 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Unnskyld meg, men er du dum? Tar du det som et personangrep at jeg sier at du ikke har greie på det du snakker om? Herregud - hvis jeg har kunnskaper om et område, og du ikke har det, så må du vel tåle å høre det? Det var dette med den fingeren og dette stedet, da... "....................................." Har du glemt at dette er et helsenettsted Prozak? 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Ku Klux Klan fjolsene brenner vel ikke annet en kors, gjør de? "Hva i all verden har en dukke å gjøre på et st.hansbål?" Kristendommen innførte heksebrenning i det som tideligere var mange forskjellige former for fredelig midtsommerblot - på samme måte som kristendommen puttet mer eller mindre oppdiktede kristne begivenheter inn i "hedenske" ritualer de ikke klarte å bli kvitt (f.eks julen). Heksedokken er en makaber etterlevning av dette. Selv synes jeg det er både latterlig og horribelt å bruke noe som symboliserer noe så gjennomført grusomt som heksebrenning. ".................................." Der kan du se hvor stor peil jeg har på tingen og tangen.(men har jeg ikke sett filmer med dukker på disse brennende korsene da?) Joda, jeg vet vi har brent hekser, men herre min, det er da lenge siden...er det fremdeles forbundet med St.Hansfeiring altså? Jeg har da feiret St.Hans med bål flere ganger men ikke sett noen dukke på disse bålene iallefall Og ja, jeg er helt enig...det kan da ikke være noe poeng i å fortsette med slikt når historien bak dette er så tragisk som den er. Og det er jo greit nok å forklare barn om historien om hekser - eller at vi trodde det var det - og hva som skjedde den gangen, men hvordan forklarer vi at vi har behov for å brenne dukker i dag for å få fortsatt historien liksom... Hver sin lyst, jeg ser virkelig ikke noe poeng i å feire St.Hans på den måten iallefall. Ikke at jeg feirer den på noen måte å snakke om nå om åra, men for meg er den kvelden forbundet med kos, god mat, "rent" bål, venner, latter. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Der kan du se hvor stor peil jeg har på tingen og tangen.(men har jeg ikke sett filmer med dukker på disse brennende korsene da?) Joda, jeg vet vi har brent hekser, men herre min, det er da lenge siden...er det fremdeles forbundet med St.Hansfeiring altså? Jeg har da feiret St.Hans med bål flere ganger men ikke sett noen dukke på disse bålene iallefall Og ja, jeg er helt enig...det kan da ikke være noe poeng i å fortsette med slikt når historien bak dette er så tragisk som den er. Og det er jo greit nok å forklare barn om historien om hekser - eller at vi trodde det var det - og hva som skjedde den gangen, men hvordan forklarer vi at vi har behov for å brenne dukker i dag for å få fortsatt historien liksom... Hver sin lyst, jeg ser virkelig ikke noe poeng i å feire St.Hans på den måten iallefall. Ikke at jeg feirer den på noen måte å snakke om nå om åra, men for meg er den kvelden forbundet med kos, god mat, "rent" bål, venner, latter. Nei, såvidt jeg vet er det ikke mange her til lands som vedlikeholder den grusomme (kristne) tradisjonen med dukkebrenning. Hvis jeg ikke tar feil, så er det mer vanlig i Sverige - men jeg vet ikke hvor vanlig. Mine erfaringer med midtsommernattsfeiring er stort sett et svært bål, uten at noe annet enn ved og gammelt skrot brennes. "................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Har du glemt at dette er et helsenettsted Prozak? Egentlig ikke - selv om jeg kanskje kan være litt krass innimellom. Men her mener jeg bestemt at jeg ikke var spesiellt krass. Det er umulig å forholde seg til enhver mulighet for at folk har paranoide vrangforestillinger :-) "...................................." 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Egentlig ikke - selv om jeg kanskje kan være litt krass innimellom. Men her mener jeg bestemt at jeg ikke var spesiellt krass. Det er umulig å forholde seg til enhver mulighet for at folk har paranoide vrangforestillinger :-) "...................................." Jeg har ikke merka så mye til det. Men så beveger jeg meg aldri innpå her uten ei halvflaske innabords. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Jeg har ikke merka så mye til det. Men så beveger jeg meg aldri innpå her uten ei halvflaske innabords. "Men så beveger jeg meg aldri innpå her uten ei halvflaske innabords." Det kan være greit med en halv- eller helflaske, eller en kasse ja :-) ".................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.