Gå til innhold

Tidlige symptomer på MS? Best å ikke vite?

Anbefalte innlegg

Gjest Hypokonder på hans vegne?

Er det noen som selv har MS der ute som kan svare meg på noen sprøsmål?

Samboeren min har i kanskje opp mot to års tid vært plaget med at ene armen og fingrene på den armen "sovner". Dvs blir nummen, kjennes kraftløs ut og det "prikker" i den. Det er helst verst om ettermiddagen og kvelden, så det har hittil ikke plaget han på jobb, selv om han kan kjenne det i flere dager i strekk.

I tillegg klager han ofte over at han har vondt i hele kroppen, omtrent som når man brygger på influensa. Det er verst i leddene, ankler,skuldre og knær. Hodepine og kronisk trøtt og sliten. Han sover sikkert 10-15 timer mer enn meg i uka!

Saken er den at han allerede har fått påvist to andre såkalte "autoimmune" sykdommer (kroppens immunforsvar ødelegger kroppens egne celler), slik at han må ta medisin mot disse resten av livet. Nylig leste jeg at MS også regnes som en autoimmun sykdom, og da ble jeg plutselig veldig bekymret for at denne nummenheten hans kan være MS på tidlig stadium?

Har ikke sagt noe til samboeren min enda, han er litt nedfor og sliten nå og jeg vil ikke bekymre unødig. Han er ikke typen som undersøker og stiller spørsmål til legen (eller faktisk GÅR til legen for den saks skyld), hadde det ikke vært for meg ville han ikke en gang fått den diagnosen han har i dag.

ER det egentlig noen behandling å få for MS, slik at tidlig oppdagelse av sykdommen er en fordel? Eller er det best å være lykkelig uvitende lengst mulig? Redd for hvordan han vil takle en evt beskjed om enda en kronisk sykdom...

Fortsetter under...

Gjest kjenner meg igjen

Hei.

Jeg kan dessverre ikke svare på dine spørsmål, men jeg kjenner meg slik igjen i det du skriver om ham.

Jeg har også hatt lenge prikking og nummenhet i høyre arm. Jeg har trøstet meg med at jeg kanskje har "karpal tunnel syndrom" om det er det det kalles. ( En nerve som sitter i klem ) lik 2 andre i familien har.

Men også jeg har mange av de symptomene du beskrvier, og har også selv en autominum sykdom. Betennelse i skjoldbrukskjertelen, som resulterte i lavt stoffskifte.

Jeg føler spent med om du får svar, da også jeg selv frykter dette.

Jeg kjenner meg igjen i svært mye av det du skriver.

Mvh

kjenner meg igjen

bugge -jenta

Jeg har ikke MS, men har vært utredet for det en gang i tiden.

Det er ike å være hypokonder å ta på alvor symptomer i kroppen, og undersøke dem. Det er mye annet enn MS det kan være.

Uansett har jeg forstått det slik at det er en stor fordel å vite om at man har MS raskest mulig, hvis det er tilfelle. En nevrologisk utredning med spinalpunksjon og MR av hodet vil kunne berolige eller gi svar på ting en

engster seg for.

Jeg ville tatt kontakt med lege.

Vh bugge.

• 4 uker senere...
Gjest B12-mangel

Hei.

Jeg kan dessverre ikke svare på dine spørsmål, men jeg kjenner meg slik igjen i det du skriver om ham.

Jeg har også hatt lenge prikking og nummenhet i høyre arm. Jeg har trøstet meg med at jeg kanskje har "karpal tunnel syndrom" om det er det det kalles. ( En nerve som sitter i klem ) lik 2 andre i familien har.

Men også jeg har mange av de symptomene du beskrvier, og har også selv en autominum sykdom. Betennelse i skjoldbrukskjertelen, som resulterte i lavt stoffskifte.

Jeg føler spent med om du får svar, da også jeg selv frykter dette.

Jeg kjenner meg igjen i svært mye av det du skriver.

Mvh

kjenner meg igjen

At armer og ben prikker og visner bort, samt trøtthet, kan også skyldes B12-mangel. At man mangler vitamin B12 er vanlig ved stoffskiftesykdommer. Om du søker litt inne på dette forumet: www.toreolsen.com/forum/ så står det faktisk en del om det der. Gå til legen og be om å bli sjekket for B12.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...