Gå til innhold

er jeg schizoid?


Gjest Fra en annen klode

Anbefalte innlegg

Gjest Fra en annen klode

Jeg er mann på 26 år. Jeg føler meg ikke syk på noen som helst måte, men jeg merker at jeg har dratt de såkalte "problemmene" fra barndommen over i voksen alder. Det er slik at jeg ikke har så stort til overs for mennesker. Mitt eget selskap er som regel mye bedre enn menneskenes. Men jeg er ikke redd for mennesker. Bare det at jeg sjelden føler meg beslektet med dem. Det som mennesker kaller ensomhet synes jeg er vidunderful. Men dette fører selvfølgelig til en "problemmer". På mange måter jeg er veldig sosialt handikapped. Vet ikke alltid hva som er riktig å si og gjøre i ulike situvasjoner. Det er klart at dette er en belastning, men jeg bryr meg ikke så mye om hva andre mener.

Jeg er faktisk gift. Et komplett pratisk ekteskap uten følelser, men som begge til tider tjener på. Men idag er jeg ikke så sikker på at jeg burde ha gjort det. Jeg tror min kone føler seg veldig understimmulert på alle måter for sex interesserer meg veldig lite. Jeg foretrekker å sove alene på et mørkt rom. I det hele tatt liker jeg helst å være i skyggene fremfor i sollyset.

Grunnen til atjeg tar dette opp, er ikke at jeg er syk. Men jeg har kommet til et punkt i livet hvor jeg vil ha svar på hvorfor jeg er som jeg er. Det hadde vært ganske interessant å snakket med en psykolog om dette, men de skal vel helst ikke behefte seg med slike som meg. Grunnen til at jeg undres på om jeg er schizoid, er at jeg jobber innenfor psykriatrien, og har derfor interesse for dette emnet. Og jeg slik som jeg har funnet ut er denne diagnosen den mest rette, men det kan selvfølgelig bli galt å stille en slik diagnose selv.

Håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, jeg tror du er schizoid. I følge diagnosekriteriene for schizoid personlighetsforstyrrelse, har du denne "lidelsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...