Gjest ikke så lett Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Jeg har aldri vært på sosialen, og kan derfor ikke trekke konklusjonen av egne erfaringer, det har du rett i. Men jeg kjenner personer(ikke familie) som har ganske enkle ordninger. De sender foreksempel høye strømregninger direkte til sosialen(hver eneste strømregning i 1-2 år nå). Personen er enslig og har normal levestandard, og har fått mye annen økonomisk hjelp der og Derfor må det da gå an for andre å få et kortsiktig lån i en dårlig økonomisk periode? Dersom personen er forsørget av sosialkontoret/får livsopphold derfra går strømregningene dit. Det er rimelig vanlig flere steder. Hvis ikke er det uvanlig, ja. Som regel får du beskjed om å ta opp lån på huset, bruke opp barnas sparepenger eller selge bilen. I tillegg må alle mulige forhandlinger med banken være brutt sammen/ikke ført til løsning. 0 Siter
tiliti Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Du går til banken og legger frem situasjonen i sin helhet, og spør om de har noen forslag til løsning. Samtidig kan du fiske hos venner, slektninger og andre banker etter lån i tilfelle banken slår seg helt vrang.. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Men det er jo nettopp det som ikke blir gjort i de aller-aller fleste tilfellene(ikke betalt ned etterhvert altså!). Kortbrukerne blir fristet til å bruke mere og mere(utvide summen), og det hele blir en ond sirkel. Hiv deg ALDRI på kredittkortkarusellen, må rådet være! Finn på noe annet! Det kommer vel litt an på hvor stor tiltro man har til egen økonomisk sans. Jeg har brukt kredittkort en del ganger for å komme over en kneik, men jeg bruker det bare når jeg vet at jeg får penger snart og kan betale tilbake hele beløpet innen noen måneder. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Betal det du kan, og be om utsettelse på resten. Prøv evt. å låne penger av venner og familie, og avtal en nedbetalingsordning med dem. 0 Siter
Elis31 Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Kontakt banken din, forklar problemet. Vær ærlig. Og be om å få en ordning som øke lånet, betalingsutsettelse, avdragsfrihet, forbrukslån etc. Det står mye mer respekt av dere kommer dit, det tjener både dere og banken på. Men skyndt deg, hvis du ikke har betalt to terminer og ikke har kontaktet banken står du kanskje i fare for å miste huset. 0 Siter
mrxx Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Har du økonomiske problemer så er første bud at du lager en plan for hva du kan klare å betale i måneden. Så MÅ du ta kontakt med kreditorene og fortelle hva du sliter med og få til en betalingsplan. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.