Gå til innhold

Tips for holdbarhet på buss?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har tatt på meg å stå for cateringen i et selskap imorgen, og det går fint det, bortsett fra at jeg ikke har lapp, og må frakte mat på buss, litt langt.

Det skal bli noen riktig snertne små kanapeer og noe tapas styr, men noe er litt sensitiv mat, som, f.eks min egen spesial chillikrabbe og tunfisk salat..:-)

Bussturen tar ca halvannen time, kan jeg gjøre noe mer for kanapene mine enn å dekke de til med plast og la det stå til? :-o

Jeg har stått og ordnet og laget pater, salater, kruddersmør, chillimajoneser, og dressinger fra bunnen her, og vil nødig ha alt herpet av en skarve busstur..

De kjører på vanlig fat, jeg har ingen kjølebag som rommer..

Hvis noen har tips, så takk!

:-)

matildes mor
Skrevet

Hm.....Den mest sensitive maten ville jeg pakket i en eske/bag sammen med fryse elementer som var innpakket i feks en liten pose(for å unngå vannsøl når de tiner).

Bør absolutt forsøke å få kjølt ned den maten som tåler minst.Det kan bli fryktelig varmt på en buss.Ville vært kjempepinlig viss maten skulle bli dårlig pga den bussturen.

Men si meg en ting-er ikke det fryktelig tungvint å påta seg et slikt oppdrag når du må ta buss? Må være rimelig vanskelig å frakte den maten med seg og ikke minst hvor skal du plassere den på bussen da?Har du ikke noen som kunne kjørt deg?

Men men-det var ikke det du spurdte om ;-)

Skrevet

Der stussa jeg, gett!

Da jeg leste overskrifta trodde jeg du lurte på hvor lenge en buss varer!

Hehe.

Men når det gjelder spørsmålet ditt, så vet jeg jammen ikke om jeg har noe fornuftig svar.

Men hvis det er sånn nogenlunde svalt på bussen, så må det vel gå bra vel? Håper der er kjøleskap der du kommer - eller at maten skal spises med en gang.

Lykke til!

laguna1365380434
Skrevet

Hm.....Den mest sensitive maten ville jeg pakket i en eske/bag sammen med fryse elementer som var innpakket i feks en liten pose(for å unngå vannsøl når de tiner).

Bør absolutt forsøke å få kjølt ned den maten som tåler minst.Det kan bli fryktelig varmt på en buss.Ville vært kjempepinlig viss maten skulle bli dårlig pga den bussturen.

Men si meg en ting-er ikke det fryktelig tungvint å påta seg et slikt oppdrag når du må ta buss? Må være rimelig vanskelig å frakte den maten med seg og ikke minst hvor skal du plassere den på bussen da?Har du ikke noen som kunne kjørt deg?

Men men-det var ikke det du spurdte om ;-)

Det var lurt, og fryseelementer har jeg..:-) Takker&bukker!

Det hadde vært ren uting om maten gikk dårlig og/eller ble stygg på bussturen nemlig..

Jupp,det er et pes og frakte mat på buss, men alternativet er kjipere..Da måtte jeg kjøpt alt jeg trengte på et knøttlite sted som sikkert ikke har det, og det hadde blitt kjempedyrt fordi jeg måtte ha kjøpt alt mulig krydder og dingsebomser jeg alltid har på kjøkkenet men som ikke alle andre automatisk har..

OG jeg hadde fortsatt ikke bil og måtte bære rundt på det, og dessuten komme dødstidlig for ikke å koke på mitt kjøkken..:-o

Og min mor&bestemor, som holder selskapelighetene, kjører ikke i Oslo, og har en stresset formiddag i morgen de også..Og i det hele tatt..- PUH!;-)

Derfor nemlig..;-)

Men jeg lever nok over stresset og uleiligheten, bare synd hvis all den gode maten skulle bli dårlig.

laguna1365380434
Skrevet

Der stussa jeg, gett!

Hehe.

Men når det gjelder spørsmålet ditt, så vet jeg jammen ikke om jeg har noe fornuftig svar.

Men hvis det er sånn nogenlunde svalt på bussen, så må det vel gå bra vel? Håper der er kjøleskap der du kommer - eller at maten skal spises med en gang.

Lykke til!

*lol* :-D

Nå så jeg også at jeg lurer på hvor lenge en buss varer..Kjekt å vite..;-)

Jeg gjør som matildes mor tipser, også går det forhåpentligvis bra på et vis..

Det skal i kjøleskap sporenstreks når jeg kommer frem, og servers ca en time etter..

Det går nok, og takk for lykkeønskningen!:-)

Skrevet

*lol* :-D

Nå så jeg også at jeg lurer på hvor lenge en buss varer..Kjekt å vite..;-)

Jeg gjør som matildes mor tipser, også går det forhåpentligvis bra på et vis..

Det skal i kjøleskap sporenstreks når jeg kommer frem, og servers ca en time etter..

Det går nok, og takk for lykkeønskningen!:-)

matildes mor har et godt råd. Jeg var også innom tanken på kjøleelement, men kobla det bare mot kjølebag (som du skrev at ikke var aktuelt).

Men prøv matildes mors gode råd, så går det nok bra. (Håper du har frosne kjøleelement parat, da ...) :o)

matildes mor
Skrevet

Det var lurt, og fryseelementer har jeg..:-) Takker&bukker!

Det hadde vært ren uting om maten gikk dårlig og/eller ble stygg på bussturen nemlig..

Jupp,det er et pes og frakte mat på buss, men alternativet er kjipere..Da måtte jeg kjøpt alt jeg trengte på et knøttlite sted som sikkert ikke har det, og det hadde blitt kjempedyrt fordi jeg måtte ha kjøpt alt mulig krydder og dingsebomser jeg alltid har på kjøkkenet men som ikke alle andre automatisk har..

OG jeg hadde fortsatt ikke bil og måtte bære rundt på det, og dessuten komme dødstidlig for ikke å koke på mitt kjøkken..:-o

Og min mor&bestemor, som holder selskapelighetene, kjører ikke i Oslo, og har en stresset formiddag i morgen de også..Og i det hele tatt..- PUH!;-)

Derfor nemlig..;-)

Men jeg lever nok over stresset og uleiligheten, bare synd hvis all den gode maten skulle bli dårlig.

Lykke til da!Håper det går bra:-)

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Der stussa jeg, gett!

Hehe.

Lykke til!

He he, jeg tenkte som deg. Jeg var nysgjerrig på hvordan man får en buss til å vare lengst mulig, og klikket meg inn på tråden :)

laguna1365380434
Skrevet

matildes mor har et godt råd. Jeg var også innom tanken på kjøleelement, men kobla det bare mot kjølebag (som du skrev at ikke var aktuelt).

Men prøv matildes mors gode råd, så går det nok bra. (Håper du har frosne kjøleelement parat, da ...) :o)

Takk! Det har jeg..De ligger i fryseren og er gode og iskalde..:-)

laguna1365380434
Skrevet

Lykke til da!Håper det går bra:-)

Tusen takk!:-)

Og jeg hadde ikke tenkt på at jeg bare kunne legge elementene i en pose, det var snartenkt. Takker&bukker!

Skrevet

I tillegg til kjøleelement-trikset som Matildes mor la inn, så kan du også bruke avispapir og/eller bobleplast for en ytterligere isolasjon og unngå at varme trenger inn. Rekker du innom en butikk og tigger en isoporeske eller to så er det like så bra som en kjølebag.

Skrevet

I tillegg til kjøleelement-trikset som Matildes mor la inn, så kan du også bruke avispapir og/eller bobleplast for en ytterligere isolasjon og unngå at varme trenger inn. Rekker du innom en butikk og tigger en isoporeske eller to så er det like så bra som en kjølebag.

Jeg vet ikke om dette fungerer på mat, men når jeg skal på tur en varm sommerdag og ha kald drikke med, pakker jeg flasken inn i sølvpapir og tuller det inn i et håndklede.

Skrevet

Har ikke lest de andre tipsene her, men pakk inn i avispapir el.lign. Håndklær kan også gjøre nytten, men avispapir er vel best.

Og bruk nesten-fulle vannflasker som du fryser over natten som kjøle-elementer, om du ikke har nettopp elementer i fryseren. Evt. isbiter i en plastpose, men det tiner fortere enn fryste vannflasker.

Fryste vannflasker er supertipset mitt på sydentur skjønner du, om man bare har et kjøleskap på rommet vel å merke... Bare ikke helt fulle, vannet utvider seg jo når det fryser.

Skrevet

Med godt vedlikehold holder busser seg i mange år ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...