Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kvinne 39 år, 2 barn, gift, 163 cm, vekt 83 kg, mye syk i 13 år.Jeg har fått beskjed om at jeg har fettlever, med betennelse i perioder. Har flere ganger siste året hatt magesmerter, lett feber, vært utslitt!! fått kaffefarget urin, leddsmerter m betennelse i bl a ankelledd, og tommel. Har i 13! år gått på blodtrykksmedisin Cozaar Comp, Inderal Retard forebyggende migrene, Zomig (nå Relpax 40mg) for anfall. Bruker også Cipramil for depresjon/humørsvingninger/ømhet i kroppen ved hormonsvingninger.Lanzo for spiserørsykdom - lukkemek. noe dårlig. Må i perioder opp på 2 stk 30 mg om dagen.Drikker lite, har aldri likt øl, kan ta vin til maten i selskapelighet ( 3 fl. pr. år)cognac av og til. Får hevelser i kroppen,fingre og ankel av dette! Vekten ligger mest over magen, har alltid vært ekstremt barmfager.Må gå ned i vekt. Hvilket kosthold bør jeg velge? Hvilke smertestillende er tilrådelig å bruke? Hvor mye betennesle tåler leveren før den blir skadet? Hva gjør jeg under anfallsperiodene mine? Er jeg svak når jeg ønsker å sykmelde meg i perioder når ubehaget og tretthetsfølelsen er på topp? Går helst turer som trim, opptil 1 time rask gange, 2 ganger pr uke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189225-fettlever-med-betennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Regner med at årsaken til fettlever/infeksjon er utredet, og at fedme kanskje er årsaken i ditt tilfelle. Sålenge leverprøvene dine er i normale, har ikke leveren tatt varig skade. Kun en liten del av de som har fettlever som skyldes fedme får leversvikt eller skrumplever. Sannsynligvis kan leverforandringene reverseres dersom du går ned i vekt. Vil råde deg til å få henvisning til en kostholdsveileder som kan følge deg over tid - legen din kan henvise deg. Kanskje skulle du hatt medikamentell hjelp for vekten en periode. Av smertestillende bør du være forsiktig med Paracet over tid siden de omdannes i lever. Likeledes bør du med din problemstilling ikke ha B-preparater. Medisiner av Ibux-typen bør velges for leddsmerer. Trolig blir disse også bedre ved vektreduksjon. Bruk av sykmelding er noe vanskelig å diskutere for en som ikke kjenner deg. Synes det skal være et mål at det iallfall ikke blir for lengre perioder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...