bhto Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Kvinne 39 år, 2 barn, gift, 163 cm, vekt 83 kg, mye syk i 13 år.Jeg har fått beskjed om at jeg har fettlever, med betennelse i perioder. Har flere ganger siste året hatt magesmerter, lett feber, vært utslitt!! fått kaffefarget urin, leddsmerter m betennelse i bl a ankelledd, og tommel. Har i 13! år gått på blodtrykksmedisin Cozaar Comp, Inderal Retard forebyggende migrene, Zomig (nå Relpax 40mg) for anfall. Bruker også Cipramil for depresjon/humørsvingninger/ømhet i kroppen ved hormonsvingninger.Lanzo for spiserørsykdom - lukkemek. noe dårlig. Må i perioder opp på 2 stk 30 mg om dagen.Drikker lite, har aldri likt øl, kan ta vin til maten i selskapelighet ( 3 fl. pr. år)cognac av og til. Får hevelser i kroppen,fingre og ankel av dette! Vekten ligger mest over magen, har alltid vært ekstremt barmfager.Må gå ned i vekt. Hvilket kosthold bør jeg velge? Hvilke smertestillende er tilrådelig å bruke? Hvor mye betennesle tåler leveren før den blir skadet? Hva gjør jeg under anfallsperiodene mine? Er jeg svak når jeg ønsker å sykmelde meg i perioder når ubehaget og tretthetsfølelsen er på topp? Går helst turer som trim, opptil 1 time rask gange, 2 ganger pr uke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189225-fettlever-med-betennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Regner med at årsaken til fettlever/infeksjon er utredet, og at fedme kanskje er årsaken i ditt tilfelle. Sålenge leverprøvene dine er i normale, har ikke leveren tatt varig skade. Kun en liten del av de som har fettlever som skyldes fedme får leversvikt eller skrumplever. Sannsynligvis kan leverforandringene reverseres dersom du går ned i vekt. Vil råde deg til å få henvisning til en kostholdsveileder som kan følge deg over tid - legen din kan henvise deg. Kanskje skulle du hatt medikamentell hjelp for vekten en periode. Av smertestillende bør du være forsiktig med Paracet over tid siden de omdannes i lever. Likeledes bør du med din problemstilling ikke ha B-preparater. Medisiner av Ibux-typen bør velges for leddsmerer. Trolig blir disse også bedre ved vektreduksjon. Bruk av sykmelding er noe vanskelig å diskutere for en som ikke kjenner deg. Synes det skal være et mål at det iallfall ikke blir for lengre perioder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189225-fettlever-med-betennelse/#findComment-1305251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.