anhe1365380879 Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Jeg er en jente på 28 år som er gravid i syvende måned. Jeg er frisk og jobber 100%. Da jeg var ca 12 år fikk jeg epilepsi og beg på medisiner, noe jeg sluttet med da jeg var ca 17. Anfallene kom gjerne i forbindelse med lite søvn,når jeg ble sliten,og senere i kombinasjon med alkohol. De var slik at jeg mistet bevisstheten, fikk kramper og beit meg gjerne i tungen. Det kunne imidlertid gå måneder mellom hvert anfall. Legene sa at jeg sannsynligvis ville vokse det av meg, noe jeg også gjorde. I dag er jeg helt anfallsfri,og jeg lever som normalt, selv om frykten for at jeg kan få et anfall er der. Mener selv at jeg kanskje har lavere terskel for å få slike anfall enn andre? Prøver derfor å ikke sette meg selv i slike situasjoner. Min mor mener at hun hadde et anfall i sin barndom. Det jeg lurer på er om det er stor sannsynlighet at mine barn vil kunne få epilepsi? Er det arvelig? Kan dette ha noe å si ift fødselen? At jeg burde ta keisersnitt mener jeg? (Vil gjerne føde på normal måte). Har sagt at jeg hadde epilepsi som barn til legen min, men har liksom ikke blitt mer snakk om det. Skrev det bare på helsekortet mitt. anhe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189243-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine Smestad, lege og stipendiat innen MS-forskning Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Årsaken til epilepsi er som oftest en blanding av arvelige og ervervede faktorer.Det er bare noen få epilepsityper som grunnet en genetisk defekt nedarves i familier, samlet sett er det kjent at ca.9% av barn født av mødre med epilepsi utvikler epilepsi.Man kunne kanskje tenke seg at 'krampeterskelen' er arvelig betinget og avgjørende for hvor lett man utvikler epilepsi.Det er i utgangspunktet ingenting i veien for at du kan føde på normal måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189243-gravid/#findComment-1304307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nepa Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Høres ut som min søster.. Hun fikk sine første anfall ved 12 års alderen. Anfallene ble løst ut av samme årsaker som deg. Men om hun hadde samme typen epilepsi som deg kan jeg ikke si, for det vet jeg ikke!!! Hun gikk også på medisier. Vokste det av seg ved 18 års-alderen,og sluttet på medisinene. Mistet vår mor da hun var 23 år. Anfallene løste seg ut igjen og hun mistet lappen. Hun ble igjen anfallfri og fikk igjen lappen. Hun ble gravid da hun var 30 år. Hun ble anbefalt å føde på noral måte, men med ekstra sykepleiere og leger. De regnet med at hun ikke fikk anfall under fødselen, men ville sikre alt rundt henne alikevel. -Hun fikk anfall under fødselen....-kritisk både for henne og hennes sønn.. Sier ikke dette for å skremme deg, men for at du skal fortelle tydelig din lege om at du har hatt epilepsi-anfall Det er en viktig opplysning!!! Tenker på din og ditt barns trygghet ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189243-gravid/#findComment-1306543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.