Gå til innhold

se her!!

Gjest dere må svare!! hilsen en med UTROLIG STRENGE foreldre!

Anbefalte innlegg

Gjest dere må svare!! hilsen en med UTROLIG STRENGE foreldre!
Skrevet

hei! jeg lurer på noen ting..

når jeg er 16 kan noen tvinge meg til å ikke gå ut hvis jeg vil?

kan foreldrene mine nekte meg å være sammen den ene veninna mi?

kan de tvinge meg til å gå til psykolog fordi de tror jeg har mye mer problemer enn det jeg har?

Jeg er jo 16 ÅR!!! DE KAN IKKE BESTEMME DET HER!!!!!

Skrevet

Når man er 16 er man ikke myndig, og altså har foreldrene all mulighet til å bestemme over barnet sitt.

I helsevesenet er myndighetsalderen 16 år, så du kan si nei til behandling dersom du ikke vil ha den - også hos en psykolog.

Men det kan jo være at foreldrene dine setter det som vilkår for å bo hjemme da...

Husk at man er ikke 16 år resten av livet. Det kommer (heldigvis) snart dager da du får bestemme helt og holdent over deg selv.

mvh

Gjest Timari
Skrevet

Hei du

Du har en viss selvbestemmelsesrett når du er 16, men det er likevel foreldrene dine som bestemmer over deg. Men jeg vet ikke hva du sikter til når du sier at du ikke får gå ut. Tenker du å være ute til langt på natt på en hverdag feks? Eller at du ikke får forlate huset i det hele tatt.

Foreldrene dine har et ansvar for at du ikke ødelegger livet ditt på noe de ser er ødeleggende. De vil nok fraråde deg å være sammen med visse venner men tror ikke de har lov til å gå fysisk til verks.

Vet heller ikke om de har lov til å tvinge deg til å gå til en psykolog hvis du ikke har en alvorlig psykiske lidelse eller er suicidial eller noe sånt.

Men du sier ikke så mye om hva det gjelder så det er vanskelig å svare deg. Kanskje en sosionom kan svare bedre på spørsmålene enn folk her på DOL?

Gjest trultemor25
Skrevet

Jeg synes også foreldrene mine var forferdelig strenge da jeg var på din alder. Men jeg har jo innsett nå at de bare var forferdelig redde for meg fordi de var så glad i meg, og for meg virket de strenge. Alt forandret seg da jeg ble 18.

Så hold ut. Foreldrene dine vil bare det som er best for deg!

Skrevet

Veldig vanskelig å utifra dette svare på om de er for strenge. men én ting er sikkert - etter selv å ha fått barn så forstår jeg hvorfor foreldre er strenge. De er forferdelig, utrolig, vanvittig glade i barnet sitt. Du vil ikke forstå det før du selv får barn...

Ja, du er 16. I noen tilfeller er det mye, i andre tilfeller er det lite. Jeg kan ikke si annet enn at du må huske på å være glad for å ha foreldre som bryr seg. Det virker sikkert ikke sånn for deg nå, men tro meg..

Hilsen en relativt ung mor som elsker ungen sin mer enn hun trodde var mulig :-)

Gjest sett pris på foreldrene dine mens du har dem
Skrevet

Jeg vil bare råde deg å sette pris på foreldrene dine selv om de er strenge. Mulig de virker alt for strenge nå og at de ikke vil deg vel, men tro meg, alt de vil er å passe på deg siden du er det kjæreste de har. Og husk alltid at plutselig kan du miste foreldrene dine og da er det for sent å angre på ting som er sagt og gjort.. Bare et tips altså, men skjønner deg godt. Tror alle som har vært 16 gjør d. :)

Gjest midnightsun
Skrevet

Foreldrene har ifølge loven bestemmelsesrett over deg til du er 18 år og myndig.

Det er helt forståelig om de f.eks. nekter deg å gå på fyllefester, hjemmealenefester eller være sammen med såkalte dårlige venner som driver med rus, røyking eller andre negative og nedbrytende ting.

Vær glad du har foreldre som bryr seg om deg, og respekter deres grenser.

En dag vil du være sjeleglad for at de brydde seg så mye!

Og ikke minst, velg riktige venner som har sunne verdier i livet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...