Gå til innhold

Kan man behandle tvangstanker uten bruk av AD?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

jeg sliter med mange katastrofetanker som går sterkt utover hverdagen min. Jeg går på 15 mg Cipralex + Rivotril. Det fungerer litt men er ikke optimalt. Skulle gjerne ha økt dosen men pga andre fysiske plager så er jeg redd for å gjøre det

Kan man behandles å bli kvitt tvangstankene og angsten uten bruk av AD

og hvilken terapi kan det være snakk om? Er svært motivert for terapi og er villig til å strekke meg langt for å bli kvitt problemene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det er mulig, men vanskelig.

Det er i så fall snakk om kognitiv terapi.

Jeg har aldri fått det til. Tvangshandlinger er lettere fordi det er lettere å lage opplegg med eksponering og responsprevensjon ved handlinger enn ved tanker.

Hvilken kroppslig lidelse hindrer deg i å øke Cipralex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Ja, det er mulig, men vanskelig.

Det er i så fall snakk om kognitiv terapi.

Jeg har aldri fått det til. Tvangshandlinger er lettere fordi det er lettere å lage opplegg med eksponering og responsprevensjon ved handlinger enn ved tanker.

Hvilken kroppslig lidelse hindrer deg i å øke Cipralex?

Har en tarmlidelse som forverres ved hard mage, eller hvis jeg blir forstoppet. Derfor blir det å velge mellom to onder: å enten bli kroppslig syk og å slippe tvangstanker, eller å droppe cipralexen, slippe det kroppslige ubehaget men få tvangstankene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest misunderstood?

Har en tarmlidelse som forverres ved hard mage, eller hvis jeg blir forstoppet. Derfor blir det å velge mellom to onder: å enten bli kroppslig syk og å slippe tvangstanker, eller å droppe cipralexen, slippe det kroppslige ubehaget men få tvangstankene tilbake.

Man får da ikke forstoppelse av cipralex?

..aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Man får da ikke forstoppelse av cipralex?

..aldri hørt om.

Forstoppelse står oppført under "hyppige" bivirkninger i Felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Man får da ikke forstoppelse av cipralex?

..aldri hørt om.

man kan få en del mage og tarmbesvær av det, blant annet hard mage. og har man da en veldig følsom mage så kan man også lett bli forstoppet av det. Men dette er veldig invididuelt. De fleste vil nok ikke merke det i så stor grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har en tarmlidelse som forverres ved hard mage, eller hvis jeg blir forstoppet. Derfor blir det å velge mellom to onder: å enten bli kroppslig syk og å slippe tvangstanker, eller å droppe cipralexen, slippe det kroppslige ubehaget men få tvangstankene tilbake.

Hva med Cipralex mot tvangstankene og Duphalac mot treg mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Hva med Cipralex mot tvangstankene og Duphalac mot treg mage?

Går allerede på midler mot treg mage. Det middelet som du sikter til har desverre ingen effekt på meg. Selv med avføringsmidler er hard mage et stort problem for meg. Kan Cipralexen eventuelt byttes ut med Tolvon?

Ellers takk for innspill.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...