Gå til innhold

Ikke bullemi og ikke anoreksi, men forstyrret


Tenkende

Anbefalte innlegg

Kjære doktor

Jeg har spiseforstyrrelse, det skjønner jeg selv, men andre ser det ikke.

Jeg kaster ikke opp(klarer ikke det) og spise for lite blir jeg svimmel, ukonsentrert og får vondt i hua av.

Så jeg blir bare mer deprimert over vekten som øker og øker!for jeg har ikke engang kontroll på spisinga mi jeg.Før kunne jeg gå turer av og til, og holde trivsels vekten min, men etter å ha blitt fristet til å spise pulvermat, så nytter ikke det heller! lenge siden jeg gikk på pulver nå, for jeg blir til slutt bare fetere av det, og får vanskeligere med å gå ned i vekt i gjenn.Jeg er ganske sprek, og er mor til tre små barn.spiser sundt men mye, hvis ikke blir jeg dårlig. Er veldig fortvila, for jeg har vokst opp med mor og søster som har hatt vektproblemer bestandig, og har ikke lyst til å se ut som dem etter hvert, fordi det er usunt! Nå begynner jeg også å bli usunn og merker at jeg har blitt tiltaksløs og beveger meg anderledes pga. alle kiloene som har kommet på. Jeg vet med sikkerhet at jeg er alt for tykk, det er ingen inbilning, hadde det bare vært så vell!

Hva kan jeg gjøre får å gå ned i vekt på en sunn og effektiv måte? hva kan jeg gjøre for å få kontroll på mat inntaket?

Bare å spørre disse spørsmålene føler jeg er svært nedverdigene, men noe måååå gjøres.

Håper min spiseforstyrrelse vil bli tatt lit mer på alvor i fremtiden, og at vi som har denne formen for forstyrrelse også kan få like god behandlig/oppfølging av helsepersonell!

Håper på noen gode råd!

Vil gjærne klare dette på egendhånd med litt hjelp fra deg.

Vennlig hilsen Tenkende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

KJære Tenkende

Det du beskriver oppleves av mange kvinner i din situasjon. Du gir uttrykk for et sterkt ønske om et mere avslappet forhold til mat og "en trivselsvekt". For mange oppleves det som trygt og motiverene å ha en som støtter og veileder underveis. Til kvinner i din situasjon sier jeg som regel at du bør starte med å øke aktivitetsnivået ditt. Ta deg en tur på minst 30 minutter hver dag. Det virker inn på humør, forbrenning og appetitt. Dernest tror jeg du burde få veiledning av en ernæringsfysiolog eller lege til å sette opp et konkret forslag på en spiseliste som du forsøker å følge innledningsvis. Glem piller og pulver...DET VIRKER IKKE OVER TID!!!. Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJære Tenkende

Det du beskriver oppleves av mange kvinner i din situasjon. Du gir uttrykk for et sterkt ønske om et mere avslappet forhold til mat og "en trivselsvekt". For mange oppleves det som trygt og motiverene å ha en som støtter og veileder underveis. Til kvinner i din situasjon sier jeg som regel at du bør starte med å øke aktivitetsnivået ditt. Ta deg en tur på minst 30 minutter hver dag. Det virker inn på humør, forbrenning og appetitt. Dernest tror jeg du burde få veiledning av en ernæringsfysiolog eller lege til å sette opp et konkret forslag på en spiseliste som du forsøker å følge innledningsvis. Glem piller og pulver...DET VIRKER IKKE OVER TID!!!. Ønsker deg lykke til!

Takk for godt svar!!

Beste ønsker til deg oxo fra Tenkende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...