Gjest Hypokonderen Skrevet 12. februar 2001 Del Skrevet 12. februar 2001 Hei De siste månededene har jeg vært mye plaget med hurtigpuls og ekstraslag, noe som framkaller sterk angst. Av og til kommer angsten først med derpåfølgende eksraslag og hurtig puls. Alt dette kom etter en lang periode med mye stress. Da jeg endelig skulle kose meg og slappe av kom plagene. Jeg tenker på hjertet hele tiden, og det er vel årsaken til at det oppfører seg rart. Er sjekket med ekg, ultralyd osv. Alt ok. I tillegg har jeg vært plaget med mye luft i magen, og halsbrann. Svært ubehagelig, og det jeg lurer på er om halsbrann og mye luft i spiserøret kan føre til hurtig puls. I går hadde jeg veldig mye halsbrann og luft, og hver gang jeg reiste meg, bøyde meg fram etc fikk jeg en rar følelse i brystet akkurat som press/bobling/sviing og det var akkurat som hjertet slo raskere en kort stund (noen få sekunder)Naturligvis ble jeg veldig redd, og det gjorde det ikke bedre akkurat. Kan nevne at jeg har hatt det samme tidligere, men da av lengre varighet. Det liksom bobler i bryst og hals og hjertet slår hurtig. Kan jeg slå meg til ro med at dette er psykisk eventuelt forårsaket av mageproblemer. Kan nevne at når jeg ikke er engstelig eller nervøs føler jeg meg helt fin. Jeg er kvinne og i midten av 30 årene. Ingen hjertesykdomi familie. Dette sliter veldig på meg. Har gått ned 8 kg på 5 måndeder. Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18930-halsbrann/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Svar til hypokonderen. Det som umiddelbart faller meg i tankene er at du somatiserer endel av dine psykiske plager, og i det vesentligste projiserer dette på hjertet ditt. Dine "anfall" av rask puls, som du altså har opplevd 10-15 ganger de siste årene, er sannsynligvis endel ekstraslag i forkamrene, og hvis alle disse slagene blir fulgt av hjertekamrene, vil det gi raske pulsslag som følge. De vil kunne ha en frekvens på f.eks. 180/min, og hvis du da er i ro og slapper av, vil det kunne virke ganske foruroligende. Imidlertid er det et helt ufarlig fenomèn, som imidlertid vil ha tendens til å forsterke seg hvis du reagerer med angst. Da vil ytterligere adrenalin og lignende stoff bli frisatt, og hjertet reagerer med øket takt og tendens til flere ekstraslag. På den måten kan du komme inn i en "ond sirkel". Også dine maveplager vil kunne ha en slik mekanisme. Såvidt jeg kan se er du skikelig undersøkt, og sannsynligheten for at du har en reell hjertesykdom er meget liten, nærmest neglisjerbar. Du trenger kanskje hjelp til å komme igang for å få bearbeidet dette, og på den måten få eliminert din "somatiseringstendens", hvis man kan bruke en slik betegnelse. Snakk med din lege, evt. for å få råd, alt. henvisning til psykolog/psykiater, som vil kunne hjelpe deg med å begynne å nøste dette opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18930-halsbrann/#findComment-86578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.