Gjest Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Heisann! Jeg har akkurat blitt smittet av HSV-1 av min samboer. Vi hadde oralsex ifbm med at han hadde et herpes utbrudd i munnen. Ca. 4 dager senere fikk jeg et vondt rift i den indre kjønnsleppen og dagen etter kom det små blemmer som brast. Disse er nå åpne og veldig vonde og våte. Selvfølgelig ble jeg litt bekymret at dette kunne være HSV-2 som jeg har båret på i flere år - ikke alle trenger å få symtomer - men det er vel lite sansynlig? Burde jeg få tatt en prøve for å finne ut om det er HSV-1 eller -2? Har det noen praktisk betydning, anna enn at HSV-2 er sosialt mer stigmatisert? Min samboer har hatt disse herpes utbruddene hele sitt liv, så det er vel mest sansynlig at dette er HSV-1? Vi var ikke klar over at HSV-1 kunne smitte fra munn til kjønn og føler oss rimelig idiotisk. Dette er jo noe som burde opplyses bedre om. Jeg snakket akkurat med min fastlege som skriver ut en resept med Zoviraks og anbefaler at jeg bruker Xylocain. Hvordan virker disse medikamentene? Hvordan skal vi nå forholde oss til dette sexuelt? Han har jo smitten, men ikke neden til og det ønsker vi jo heller ikke at han skal få. Hvor smittsom er jeg i så fall? Videre, hva med flere utbrudd? Mvh Herpa :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189311-hsv-1/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Jeg tror ikke det spiller noen større rolle om din HSV infeksjon skyldes type 1 eller 2. Vanligvis gir en tidligere gjennomgått type 2 infeksjon en vis beskyttelse mot type 1, men denne er ikke absolutt. D et kan være litt forksjell i prognose, med tanke på hvor hyppig reaktivering forekommer, og hvor harde anfallene er. Men disse forskjellene er ikke absolutte, det er en betydelig overlapp. Både type 1 og type 2 kan smitte ved oral sex og det kan de gjøre begge veier. Det kan være en vis tvil om det utbryddet du jar nå er en reaktivering av din gamle type 2 eller en nyinfeksjon. Det er litt komplisert å klarlegge dette, men det lar seg gjøre.Zovirax virker direkte på virusvekst mens Xylocain er lokalt smertestillende. De påvirker ikke hverandre. I utganbgspunktet er du ikke smittefarlig utenom utbrudd, og der ved skulle ikke være farlig med vanlig sex. Men (jeg må ta igjen et lite forbehold) det er noen , både kvinner og menn som i perioder har virusvekst uten symptomer. Og da er de smittefarlige. Men de er absolutt mindretall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189311-hsv-1/#findComment-1307097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.